Dags för nästa #Renault att bli testad och denna gång är det Nya Grand Scenic med lilla 1,5 liters dieseln och 7-växlad EDC låda som i maxutrustade BOSE nivån fått agera långtestbil i händerna på mig.
Nya Grand Scenic - Exteriör
Måste säga att den ser rätt tuff ut nya Grand Scenic med sina stora standardutrustade 20" fälgar och sin bruna metalliclack (+6.900:-).
Utrustningsnivån BOSE är den högsta som sagt och ger dessa fälgar men även den lägre nivån ZEN har 20 tummare som standard.
Panoramaglastaket som syns på bilden ovan är i princip det enda dyra tillvalet man kan välja till som ändrar utsidan och det går på moderata 9.900:-. Du kan också välja "Stylepaketet" som förutom glastaket ger dig tonade bakrutor samt automatiskt avbländbar innerbackspegel.
Tycker Renault har lyckats bra med utsidan på denna 4,6 meter långa minibuss (totallängd), väldigt mycket design men ändå stiligt.
Nya Grand Scenic - Säten & Komfort
Sätena i Nya Grand Scenic BOSE är riktigt häftiga och klädseln är en mix av grovt tyg och konstläder. Ljust eller mörkt skinn finns som tillval för 9.900:- men sätena förblir ändå "spejsiga" i stilen.
Från baksätet hördes kommentarer som "mycket bättre baksäte än i vår Touran" och jag kan nog hålla med, man satt både rymligare och mjukare i nya Grand Scenic än i vår #CrossTouran. Den tredje sätesraden är lite som i vår Touran, främst för barn eller flexibla vuxna.
En sak störde mig dock, framstolarnas ryggstöd ställdes in i hack och inte steglöst. Jag gillar steglös reglering mycket bättre!
Nya Grand Scenic - 7 Säten & Lastgolv
Alla nya Svensksålda Grand Scenic är 7-sitsiga som standard och BOSE nivån ger även elektronisk fällning av ett, två eller ALLA säten från förarplatsen så att man får ett helt platt golv som dessutom är fint klätt med ljudisolerande matta.
Lastutrymmet är nästan exakt 2 meter långt bakom min förarstol och riktigt lättlastat så nya Grand Scenic imponerar även på denna punkt.
Nya Grand Scenic - Standardutrustning!
Om vi sedan går över till "lull-lull" så märker man att BOSE har det mesta man kan tänkas vilja ha i en Minibuss. Både BOSE och den lägre nivån ZEN har navigator med Europakartor som standard, bara det är väldigt generöst.
Nivån BOSE ger även en förarstol med massagefunktion men jag måste säga att den var rätt dålig. Massagekuddarna satt långt in under stoppningen och gav inte mycket massage, blev lite som att få massage genom en 10cm tjock skumgummimadrass.
BOSE stereon med sina 11 högtalare gav bra tryck och BOSE nivån gav även den större pekskärmen på 8,7" (ZEN har 7").
De flesta reglage och knappar satt där man ville i denna Renault men farthållare hittade man till höger om växelspaken och volymen för stereon reglerade man via +/- på sidan av pekskärmen eller via en dosa till höger om ratten.
Det nyckellösa systemet fungerade bättre än när jag testade #elbilen ZOE och i nya Grand Scenic skötte den upplåsning/låsning helt själv. Den enda gången jag fick ta upp nyckelkortet och låsa upp manuellt var när jag gick ifrån bilen innan andra hade hunnit ta ur sina väskor ur bakluckan.
Nya Grand Scenic - Att Köra Den
Efter rätt många mil på vägarna ihop så kan jag konstatera att nya Grand Scenic är en komfortabel familjebuss, att FÄRDAS i.
Att KÖRA bilen är en väldigt tyst och komfortabel upplevelse men man är inte riktigt "ett med vägen" eftersom framvagnen känns låångt där framme någonstans.
BOSE har 5 körprofiler via Multi-Sense och sportprogrammet kändes lite komiskt, nej ECO passade bäst och där levererade drivlinan grymt bra! Den lilla dieseln på 1,5 liter och 110 hästar ihop med 7-växlad EDC dubbelkopplingslåda gjorde den stora rymliga Fransosen till en tyst, supersnål komfortleverantör som ändå lätt hängde med i trafiken.
Färddatorn stannade på låga 0,46 l/mil när jag återlämnade bilen och enligt faktabladet ska bilen dra 0,4 så det får anses klart godkänt.
Nya Grand Scenic 1,5 dCi - Summering:
Summeringen blir att man får väldigt mycket rymlig, komfortabel minibuss för pengarna. Jag hade personligen valt just denna drivlina (fast troligen valt nivån ZEN) för att den är så pass snål men ändå så smidig och mer effekt känns helt onödigt i trupptransportör som Grand Scenic.
En annan trevlig sak är att Renault varit så generösa med utrustningen så att man i princip bara behöver välja färg på bilen och då få en maxutrustad Grand Scenic BOSE (utan skinn) för under 300.000:-.
Som grädde på moset så får man 5 års nybilsgaranti och just nu körs kampanjer som dessutom ger 3 års fri service OCH försäkring på alla lagerbilar.
Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Biltest eller gå direkt till arkivet och läs alla inlägg taggade med #Minibuss.
Kul att du läste så här långt, dela gärna testet med ikonerna nedan eller varför inte lämna en kommentar, också via ikon här nedan! :)
Äntligen har biltillverkarna fattat att alla inte vill ha 300mm breda däck bara för att man gillar stora fälgar.
Den är riktigt läcker nya Grand Scenic i brun metallic och stora hjul och som du skriver man får väldigt mycket buss/garantier för tre hundra tusen.