Att nivån på kylarvätska eller glykol går ner brukar inte vara ett bra tecken, det säger jag som ägt massa gamla bilar genom åren.
Det brukar betyda att man snart ser vit avgasrök när vatten läcker in i cylindern genom en trasig topplockspackning eller så ser man att det droppar från vattenpumpen. Det kan också bero på en dålig packning på behållarens lock.
Men, nu skulle jag inte snacka gamla minnen igen utan om vår VW från 2015 vars nivå var något under MIN och jag ville därför hälla i en skvätt innan den får sin riktiga longlife-service senare i höst/vinter.
Följ Tillverkarens Rekommendationer
Enligt texten på kylvätskebehållaren skulle man hälla i G12 glykol så jag tog en sväng förbi min hofleverantör av bildelar men de hade bara G13 som är den nya ersättaren till både G12 och G12++.
När jag kom hem såg jag att vi redan hade en G12 på hyllan som var säkert 10 år gammal men glykol i flaska åldras knappt och den hade gått lika bra som den nya.
När kylarvätskan sedan åker runt i bilens system så åldras dess rostskyddsegenskaper och därför ska kylsystemet någon gång under bilens livstid spolas igenom och fyllas på med bara ny vätska.
VW Specifikationer
VW TL774D = G12
VW TL774G = G12++
VW TL774J = G13
Hur Mycket Kylarvätska Ska Man Fylla På?
Kylarvätska ska alltid fyllas på när motorn är kall och när bilen står på plan mark. Om du öppnar locket när bilens motor håller 90 grader kan du i värsta fall få detta varma vatten på dig.
Jag fyllde på ett par deciliter 50/50 blandad (G13/Vatten) mix så att nivån åkte upp till mitten av MAX och MIN.
Läs gärna fler liknande inlägg under arkivtaggen #BilService eller läs om bilen under taggen #CrossTouran.