-->

Test: Mercedes E350d Kombi

Detta är mitt fjärde test av nya Mercedes E-klass. Ni som följer bloggen vet att jag redan har skrivit om nya E220d i samband med lanseringen, samt gjort långtest av både All-Terrain och AMG E43.

Jag bad att få låna denna Mercedes-Benz E350d eftersom jag i E43 inlägget funderade högt om denna E350d med luftfjädring och AMG paket faktiskt kunde vara ett billigare och snålare "nästan AMG alternativ" till den som kör långt och inte måste ha AMG loggan bak.

Mercedes-E350d-TestMercedes-E350d-Rear-Bak

E350d Exteriör | 20" AMG Hjul

Fronten på denna citrinbruna E350d med AMG exteriörpaket är banne mig helt perfekt och förmedlar både kraft och klassisk stjärnelegans. 

Rakt bakifrån får jag tyvärr inte riktigt samma WOW-känsla som av fronten. Det är snyggt och elegant även bak men ordet kraftfull vill inte riktigt lägga sig på tungan.

Bilens stora AMG hjul på 20-tum skodda med 30 profilare sitter som gjutna på denna långa slanka kombi.

Förarsäte-Mercedes-E350dMercedes-E350d-Baksäte

E350d Interiör | Fram & Baksäten

På insidan hittar man ljusbrunt skinn och en svart paneldekor med vita svepande linjer. Sätena såg vid första anblick lite "enkla" ut med Mercedes mått men man satt riktigt bekvämt och även rejält still i sidled när bilens kurvegenskaper skulle testas.

Har sagt det förr men den långa displayen i nya E-klassen är verkligen superb! Den är både skarp i grafiken, städad och riktigt funktionell.

Rymligt på alla ledder även bak och man sitter ergonomiskt korrekt. Ryggstöden fälls elektroniskt 40/60/100 men måste sedan resas med muskelkraft. Den sadelbruna nappaklädseln i baksätet var även eluppvärmt (ett tillval för 4150:-) och hela kupén var extra ljust eftersom pressbilen även hade det stora panoramataket.

Läs gärna mer om E-klassen under arkivtaggen #Mercedes för nu tänkte jag prata mer om drivlinan och skillnaderna mellan denna E350d kontra E43:an.

Fakta-E350d-vs-AMG-E43

E350d vs E43 | Drivlina + Grundpris

Motorn i E350d är en V6 diesel på 3 liter som ger 258 hästkrafter och 620 Nm. Detta är 100Nm mer vrid än i E43 men samtidigt 143 hk färre hästkrafter än i AMG'n. Båda bilarna har 4MATIC fyrhjulsdrift och en nioväxlad 9G-TRONIC automatlåda som standard.

Grundpris på E350d Kombi 4Matic är 552.900:- men för att jämföra drivlinan mer rättvist mot E43 så krävs det att man minst lägger till luftfjädringen "Air Body Control" för 17.300:- (denna är standard på E43 och ett tillval jag utan att blinka skulle välja även till E350d).

Både E350d och E43 är två kvicka kombis iväg upp till hundrastrecket, AMG är dock 1,3 sekunder snabbare. E43 låter även mer och dess luftfjädring i sport+ känns också snäppet fastare än E350d. Dieseln har däremot ett enormt vrid och bilen liksom dras upp i hastigheter utan någon större ljudorgie.

Att sätta en E220d eller All-Terrain i "Sport+" läge känns lite fjantigt tycker jag men sätt E350d i samma läge och det känns mer rätt eftersom den stora kombin då förvandlas till en riktigt sportig familjepulka som reagerar härligt på högerpedalen och förmedlar en fast precis känsla i både chassi och ratt.

Så ur ett rent drivlineperspektiv så är båda bilarna riktigt kompetenta men E43 är med sitt råare ljud och chassisättning en äkta liten AMG medan E350d är en grymt sportig och svängvänlig dieselkombi.

Förbrukning-Mercedes-E350d

Förbrukning E350d

Ok, E350d kanske inte råmar lika mycket eller är lika aggressiv som E43 men dieseln vinner vid pumpen!

När du slutat sport-plussa-dig och lägger dina ekologiska ägg under gaspedalen på väg hem från Nürburgring så går det att köra en E350d avsevärt mycket billigare än en E43.

I jämn motorvägsfart går E350d snålt (se ovan bild) och luftfjädringen sänker även bilen i farter över 125 km/h för lägre luftmotstånd.

Test-Nya-Mercedes-E350d

E350 VS E43 Slutord

E350d med AMG exteriörpaket och AMG fälgar ser verkligen hungrig ut och drivlinans prestanda matchar även denna look men E43 har ändå snäppet mer "vildhet och klipp" i sig både bakom ratten och exteriört.

Så vilken hade jag själv köpt för mina skattade pengar?

Den förnuftiga medelålderspappan borde ha valt E350d eftersom dess look och effekt absolut är fullt tillräcklig men en svart E43 med mycket krom hade det nog ändå blivit för mig eftersom jag alltid varit svag för den looken ända sedan jag låg på golvet och lekte med småbilar..

Hur skulle du svara på samma fråga? Kommentera gärna här nedan eller via bloggens kanaler på Facebook eller Twitter.

0 Besökare har kommenterat :