Test: Nya Hyundai i30 Kombi 1.4 Turbo DCT

Jag hade inte läst på något inför min vecka ihop med nya Hyundai i30 Kombi så denna mellanklasskombi var liksom ett helt tomt oskrivet blad i mitt huvud.

I bokningsmailet såg jag att testbilen hade en bensinare på 140 hk och att växlingen sköttes av en 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Front-Hyundai-i30-KombiNya-Hyundai-i30-Kombi-1.4-Turbo-Test

Exteriör | i30 Är Designad i Tyskland

Första känslan när jag mötte denna blåa Hyundai i30 Kombi var att den kändes väldigt o-asiatisk och istället väldigt Europeisk.

Tog fram mobilen, googlade och läste att Hyundai i30 Kombi faktiskt är designad i Tyskland och att bilarna även byggs ihop i Tjeckien.

Storleksmässigt känns den som en Golf Sportscombi och den tidigare så svängda designen på äldre Hyundaimodeller är numera ersatt av en stilren, mer lugnare stil som ändå är lite mer "spännande" än Golf.

Framtill har Hyundai i30 kombi den nya grillen (Cascading Grille) som ihop med LED strålkastarna ger en exklusiv, clean och sportig front som faller mig väl i smaken. Även baktill ser det bra ut och det enda jag skulle vilja ändra på är att tona ner reflexerna lite, kanske sätta dem längre ner i ovankanten av den svarta stötfångaren.

Hyundai i30 Kombi Mått + Släpvagnsvikt

Släpvagnsvikten är 1400kg och i30 Kombi är 4,58m lång, 1,79m bred.

Baksäte-Lastutrymme-Hyundai-i30-Kombi

Baksäte | Bagageutrymme

Bagageutrymmet är stort för biltypen och i klass med Golf Variant.

Hyundai i30 Kombi lastar 602 liter medan Golf Sportscombi tar 605 och Octavia Combi sväljer 610 liter. Fäller man baksätets 60/40 ryggstöd får man ett nästan plant lastgolv som sväljer 1650 liter.

Det finns även en minimal skidlucka som inte kan rymma mer än maximalt ett par slalomskidor samt tillhörande stavar.

När det gäller baksätet och att sitta bakom mina egna 186 cm så är det lite mindre plats i i30 kombi än i Golf Sportscombi. Jag FÄR plats men det är inte många centimeter kvar mellan knän och förarstolens ryggstöd.

Interiör-Nya-Hyundai-i30-Kombi

Förarplats | Framsäte | Interiör | Pris

I framsätet får jag samma positiva feeling som av utsidan. Denna nya i30 Kombi har en riktigt städad, fräsch och modern interiör.

Knapparna är samlade i täta rader/grupper och rattspakarna är fulla med funktioner men de är tydligt märkta och man får även information mellan mätarna när man ändrar/petar på någon knapp, föredömligt bra utan att bli plottrigt eller övertydligt.

Den 8" stora skarpa multimediaskärmen har en snabb respons, är logisk och lättjobbad. Jag gillade även att radion hade två klassiska vred för volym och frekvens som ändrades till bl.a. zoom när navigatorn var framme.

Provbilen var en "premium-version" som i princip hade allt i form av olika assistenter och hjälpmedel. Filhållningsassistenten styrde aktivt och den radarbaserade farthållaren bromsade in åt dig.

Framstolarna höll bra nivå, var elektriskt justerbara och klädda i en sorts halvläderklädsel som dock inte riktigt kändes "Premium".

Det fanns även ett "panoramapaket" i broschyren som innehöll just skinnklädsel men jag tror inte denna tas in i Sverige, den går i alla fall inte att välja på hemsidan när man bygger sin i30 kombi.

Kryssar man i "Premium med Säkerhetspaket" i kombination med 1.4 Turbo och automat samt även väljer till en blå metalliclack så blir slutpriset 270800:- och i denna summa ingår 5 års nybilsgaranti.

Lite befriande att kryssa i premium och välja färg och sedan vara "klar" och slippa läsa på om alla 100 val kring tillval.

Men hur rör sig i30 Kombi på vägen då? Scrolla ner så kommer MIN högst subjektiva beskrivning.

Nya-Hyundai-i30-Kombi-Test-BetygFaktaruta-Spec-Nya-Hyundai-i30-Kombi-1.4Turbo-140hk

Chassi | Styrning | Prestanda | Körglädje

Drivlinan känns alert och småsportig. Chassit är bra avstämt mellan komfort och väghållning. Ratten ger dig en bra vägkontakt samt att dubbelkopplingslådan sköter växlingen tyst och effektivt.

Motorn är en fyrcylindrig, 1.4 liter stor bensinmotor med turbo som ger 140hk/242Nm och på pappret en 0-100 tid på 9,5 sekunder.

Detta låter kanske i slöaste laget men i praktiken känns den lätta bilen (tjänstevikten ligger mellan 1369-1532kg beroende på motor och utrustning) skapligt rapp iväg tack vare dubbelkopplingslådan.

I högre motorvägsfarter ger inte en kick-down någon större "kick" men i vardagstrafik så räcker 140 hästaren bra och motorn är även snål på bränsle. Bara 5,5 liter per 100km vid blandad körning säger deklarationen och det stämmer nog för trots massa korta turer, en hel del "testande" så fick jag inte upp snittet mer än till 8 liter per 100km så 5,5 är nog ingen fantasisiffra.

Review-New-Hyundai-i30-Kombi

i30 Kombi Summering | Testresultat

Nya Hyundai i30 Kombi var vettigt designad både på utsida och insida, den var körglad och lagom stor med massor av utrustning.

Ska man utrusta en Golfkombi till samma nivå som i30 kombi med premiumpaket så blir den rätt mycket dyrare och dessutom ingår det 5-års nybilsgaranti när du köper en i30 (gäller även webasto-värmare och dragkrok om dessa beställs till den nya bilen).

Golf kombin kan du dock få fyrhjulsdriven, den är dessutom något rymligare/tystare och du kan även skräddarsy den mer efter dina specifika önskemål. Hyundai i30 Kombi är en värdig utmanare om du letar efter en stilren mellanklasskombi och vill ha massor av "lull-lull" och lång nybilsgaranti.

Kika gärna på mina andra #Biltester eller hoppa direkt till arkivet och botanisera bland mina många andra #Kombitester.

Kommentera och dela gärna artikeln med knapparna nedan.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :