Årets första biltest är nya Citroën C3 med den minsta 3-cylindriga sugmotorn på 82hk och manuell 5-växlad låda.
Exteriör
Citroën har enligt mitt tycke fått till en riktigt bra design på sina nya bilar (t.ex. nya Grand C4 Picasso) och nya C3 är inget undantag. C3 karossen är vit i grunden men har snyggt kontrasterande svarta och röda partier (de röda partierna kan man även få vita eller svarta).
Provbilen hade den minsta tillgängliga bensinmotorn men samtidigt den högsta utrustningsnivån, SHINE.
Utrustningsnivåer + Grundpriser
Utrustningsnivåerna går i tre steg: Live, Feel och så Shine varav de två högsta ger svarta "Airbumps" i dörrarna. På just denna C3:a lyfter de designen ytterligare och kanske även skyddar dörrarna från parkeringsskador.
C3 Live (från 127.900:-)
Live har bl.a. ABS, ESP, ASR, 15" Stålfälgar, Elhissar fram, farh/berg, AC, Radio med 4 högt
C3 Feel (från 134.900:-)
Allt från nivå Live samt även 7" pekskärm, ECC, 16" fälgar, Park sensorer samt valbar takfärg Röd/Vit/Svart
C3 Shine (från 154.700:-)
Allt från nivå Feel samt även Backkamera, Dödavinkeln varnare, 17" fälgar, nyckelfritt och panoramatak
Mått & Fjädring & Vikt
Nya C3:an har en riktigt lyckad design även när hon vänder ändan till och just i denna färgkombination är hon som snyggast då taket och baklamporna ger symmetri.
Nya C3:an är en lätt (tjänstevikt 1112 kg) och smidig krabat att ratta runt. Längden är precis under 4 meter (399,6 cm).
Framaxeln är fjädrad av vanlig MacPherson, bak har Citroën valt Torsionaxel och dessa ihop ger nya C3:an riktigt bekväm komfort åt det mjukare hållet..
Interiör + Köra C3 82hk Shine
Det stilrena och väldesignade fortsätter även på insidan och jag måste säga att nya C3:an har en av de mest "cleana" bilinteriörena just nu.
Mittkonsolen består av en 7" stor pekskärm och under den finns i princip en enda knapprad med det viktigaste snabbknapparna för defroster och liknande. Pekskärmen är logisk och fungerar bra även med skinnhandskar på vilket är bra eftersom reglering av t.ex. värmegrader måste pekas fram.
Framstolarna är bra stoppade och har en sträv skön klädsel.
När man sedan startar och ska köra iväg C3:an blir i alla fall jag lite besviken. Den lilla trecylindriga motorn med bara 118 Nm i vrid (vid 2750 varv) ger lite svåra "finstarter" då även de 82 hästarna kommer galopperande vid höga 5750 rpm. Dragläget är inte riktigt som på andra bilar och trots att man lär sig att höja varvtalet vid start så blir det aldrig riktigt så fina starter jag vill ha. Ute på vägen fungerar 82 hästar däremot helt ok och under min testvecka drog bilen bara mellan 0,5-0,55 liter bensin per mil.
Till den minsta motorn kan man endast få manuell låda medan man till den starkare bensinaren på 110 hk kan välja till en EAT6 Automatlåda.
Bagage + Baksäte
I framsätet satt jag som sagt riktigt bra men flyttar jag mig in bakom mig själv i baksätet så fick varken knän eller huvud plats. Man bör med andra ord inte vara över 180 cm för att sitta bra i det annars mysiga baksätet.
Lastutrymmet sväljer "bara" 300 liter men detta är helt ok i en kompakt småbil som C3:an ändå är.
Väljer man till interiörpaketet "Urban Red" (+4900:-) får man ovan röda linjer i panelen, standard är svart panel med kromad sarg.
Pris & Summering
Nya Citroën C3 är har en clean design som jag tycker är riktigt lyckad. Nya C3 är dessutom lättkörd, den går snålt och bjuder på bra komfort i framsätet. På minuskontot hamnar det svaga dragläget och det trånga baksätet.
Mitt färgval hade nog blivit precis som provbilen men jag hade gått ner ett steg i utrustningsnivå till Feel för att få ett grundpris på under 135' vilket jag anser är väldigt skäligt för en liten desginbil med 3 års garantier.
Att välja den allra lägsta utrustningsnivån utan pekskärm, carplay, aluminiumfälgar eller airbumps för 7000:- mindre än "Feel" känns däremot inte alls motiverat.
Kommentera gärna inlägget eller botanisera bland mina många andra blogginlägg taggade med #Småbil, #Biltester eller #Citroën.