Vintertest: Crescent Elder (Elcykel)

Elcykeln Crescent Elder med Schwalbe Marathon dubbdäck är min andra långtestcykel denna vinter och jag blev lite lättad när jag såg att cykeln var utrustad med riktigt bra dubbdäck eftersom vintern med besked kom till Stockholm just under hämtningsdagen.

Cresent-Elder-Elcykel-Test

Crescent Elder - The Looks

Mitt Crescent Elder exemplar hade en snygg (men diskret) mattsvart färg som ändå syntes bra i det snö och istäckta Stockholm där jag hämtade cykeln från.

Modellen Crescent Elder är en s.k. "hybridcross" och är byggd för att vara en bra pendlarcykel (med dämpad framgaffel för ännu bättre komfort).

Batteriet är ett Lithium-ion 36V batteri på 11Ah, sitter utanpå ramen och fulltankad utan förare så väger denna cykel 22,5 kilogram. På en svartlackerad cykel smälter batteriet in rätt bra i ramen.

Elmotorn (Crescent E-going) på 250W är en så kallad centermotor och regleras via en kontroller på styrets vänstra sida. I baknavet sitter tio vanliga Shinamo Deore växlar som i sin tur styrs av en växelväljare till höger på styret.

Cykeln på bilden ovan är även lite extrautrustad för den laddbara TEC belysningen som sitter på får du köpa till extra. Det kommer faktiskt ett separat inlägg om den uppladdningsbara belysningen lite senare.

Crescent Elder - Pris

Crescent Elder har ett rekommenderat pris på 22.495:- (före miljöpremien och 16871:- efter att den är avdragen).

Cykeltest-Cresent-Elder-Recenson

Bakom Styret På Elder

Mitt på styret sitter en stor tydlig display som visar massa bra information. T.ex. aktuell hastighet (visas hela tiden med stora siffror), batterikapacitet, uppskattad räckvidd, snittfart, förbrukade kalorier och ja antalet cyklade kilometer..

Displayen är bakgrundsbelyst och belysningen slås automatiskt på när det börjar skymma. Detta är en riktigt trevlig finess som man snabbt vänjer sig vid.

Körställningen på Crescent Elder är riktigt bekväm. Den är något åt det sportiga hållet men man sitter och trampar precis som på en vanlig komfortabel hybridcykel.

Den dämpade framgaffeln är inte lika mjuk och sofistikerad som på min egen MTB men den ger ändå en tydlig komfortökning på dåliga grusvägar eller på knottriga isgator vintertid.

Under första cyklingen hem så tyckte jag att sadel och handtag var lite för hårda. Sadeln har jag nu vant mig vid (efter ~600 km) men pucklarna på handtagen tycker jag fortfarande är FÖR hårda, i alla fall nu på vintern i minusgrader och dessa får mina händer att domna efter en dryg timmes cykling.

Räckvidd-Laddning-Kalorier-Creesnt-Elcykel

Motor & Växlar

Elmotorn på Elder är en centermotor och aktiveras i princip direkt när du börjat trampa. Den ger kraft på just den fysiska växel du valt vilket innebär att du måste nyttja växlarna flitigt för att få ut den mest optimala effekten hela tiden.

Att växla en Elder är dock en ren fröjd och de tio växlarna hoppar i med snabb "tysk" precision, ka-donk ni vet och speciellt påtaglig är denna precision vid uppväxling till mindre kugg.

Eftersom motorn matar på assistans på kugghjulet fram så bör man lätta lite på pedaltrycket precis innan man växlar så att även elen slutar assistera, allt för att skona kedja/växlar och förlänga hela cykelns livslängd.

Det är lätt att få till riktigt snabba effektiva cyklingar med Elder men det krävs att man är med och växlar samt trampar på en del själv.

Vintertest-Cresent-Elder-Dubbdäck

Elder Räckvidd & Laddning

Räckvidden på Elder i snömodd och minusgrader är imponerande god och jag råkade bara en enda gång ut för batteritorsk. Detta hände efter 5,5 mil i full snöstorm och genom vägar som mestadels var helt oplogade som ovan.

Under vanliga förhållanden vintertid så räcker ett nytt fulladdat batteri till runt 6 mils cykling på högsta effektläget (femman) fast detta kräver att du själv gör din del och trampar på..

En fulladdning kostar lite mer än en halv kilowattimme (~0,6) och tar mellan 5-6 timmar.

Att Cykla Med Crescent Elder

Det roliga med Elder är att motorn ger lika mycket assistans som du själv bidrar med. Detta innebär i praktiken att du kan trampa på riktigt duktigt även om elmotorn är inställd på femman. Du kommer då fram fort och på köpet får du duktigt med vardagsmotion. Känner du dig lite krasslig en dag kan du ta det lite lugnare och då utnyttja elkraften mer och komma fram något senare. Detta sätt drar dock mycket mer el och påverkar märkbart räckvidden.

Har under vintern legat på en daglig snittfart mellan 21-22 km/h. Att få upp cykeln ÖVER 25km/h är inte heller svårt även om man där märker den extra vikten när elmotorn slutar ge kraft vid 25 strecket. Trampar man på så är det inga större problem att komma upp i farter uppemot 35-40km/h eftersom Elder har galet bra rull på sina hjul.

Jag har 25 kilometer till jobbet och förbrukade enligt cykelns dator runt 300 kalorier på denna resa som i snömodd tog lite drygt en timme. Att cykla en Elder med dubbdäck i snömodd är alltså ungefär lika jobbigt som när jag sommartid cyklar till jobbet med min lätta kolfiberracer.

Skivbromsarna (Shimano 365) biter sjukt bra och doseras perfekt med ett eller två fingrar.

FixarFarsan.se-Testar-Cresent-Elder

Summering Av Crescent Elder

Elcykeln Crescent Elder andas verkligen hög kvalité rakt igenom och jag gillade verkligen att vinterpendla med denna elcykel. Jag skulle nästan vilja summera denna elcykel genom att säga att Crescent Elder är elcyklarnas motsvarighet till #Mercedes.

Crescent Elder är en perfekt pendlarcykel för åretruntbruk, den klarar även lite sämre vägar och den ger dig en helt ok vardagsmotion om du som jag har lite längre (2,5 mil) till jobbet.

Läa gärna fler av mina inlägg taggade med #Cykel eller varför inte kommentera/dela denna artikel med knapparna nedan!

2 Besökare har kommenterat :
charlie bjare sa...

bra inlägg - har precis fått en ny (2017) dock så vara det flera felkoder men efter endel tjat så fick jag en ny istället för att byta motor och kontrollbox.
Vet inte om det är jag som inbillar mig men den senare känns lite trögare att cykla på utan batteri - det borde vara lite trögare då elmotorn måste drivas runt så det borde inte vara att jämföra med en cykel utan elmotor. Körde min första längre testrunda och den kändes bra. efter ca 3,5 mil så hade jag 5 pluppar kvar på batteriet enligt displayen och märkte att eldriften hackade till lite i uppförsbacke. Kom hem tog lite fika men blev sugen på att ge mig ut igen. Fortfarande fyra batter pluppar kvar. Dock så märkte jag att driften hackade mer nu än tidigare och efter knappt 7 km så var batteriplupparna nere på 3 och hackandet kom lite oftare. Stannade till och tog en kort rast och hade då cyklat ca 5,4 mil. Straxt 50m efter start så gick mätaren ner till två pluppar och jag sänkte då från mitt ursprungs effektläge från 5 till 1. kom ca 400 meter innan batteriet blinkade tomt och efter 100 dog den. Lite snopet då jag nu befann mig längst bort på min tänkta cykel slinga. Har dock laddad batteriet en gång i ca 30h och sitter nu på sin andra laddning och hoppas på att batteriets sista celler (om det är nu så det funkar) börjar fungera bättre då jag bara kom ca 500m på effektläge 1 med två pluppar....

FixarFarsan sa...

Jag fick lära mig att man inte ska lita fullt på displayens "kalkylerade" batterimätare utan stanna och trycka på testknappen på själva batteriet.