När jag var runt 10 år så visste jag hur man lagade en punktering själv och därför blir jag lite ledsen när sönerna inte ens vill lära sig hur man PUMPAR sin egen cykel. Den minsta fick en helt ny hoj förra sommarn och den vill han knappt ta ut för "det är tråkigt" och när han gör det så kan han bara släppa den så att handtagen slår i uppfarten..
Bilventil - Klart Enklast Att Pumpa
Men, det var inte detta jag skulle skriva om idag egentligen utan det här med olika ventiler på cyklar. Jag tog nämligen ut allas cyklar och pumpade upp alla däcken, då märktes tydligt hur stor skillnad det är att pumpa en slang med raceventil, en vanlig klassisk cykelventil och till sist ett cykeldäck med sån bilventil.
Utan tvekan den bästa och enklaste slangen att pumpa är en med bilventil och jag fattar inte varför inte alla cyklar kan ha den? Man skruvar av ventilhatten på en sån, pressar ner pumpens munstycke och låser fast och därefter är det bara att pumpa.
Raceventiler - Inte Alltid Svårpumpade
Raceventil är den näst lättaste men vissa modeller av dessa kräver att man pressar ner pumpen så in i bomben långt ner för att det ska funka bra (ovan test-Crescent var däremot lättpumpad).
På jumboplats kommer den klassiska cykelventilen som kräver lite lirkande och på vissa modeller går pumpen knappt att låsa utan man får trycka emot medan man pumpar. Värst är små barnhjul på 12" eller 16" där man knappt kommer in med pumpmunstycket.
Schrader, Dunlop och Presta
Fick en liten lektion (läs uppläxning) i cykelventiler av en "äkta" cykelnörd som jag känner och ventilernas riktiga namn är följande:
"Bilventil" = Schrader
"Raceventil" = Presta
"Klassisk Cykelventil" = Dunlop
Mer om cyklarna på bilderna och mitt eget breda cykelintresse hittar du som vanligt under arkivtaggen #Cykling.