Nya Citroën Jumpy ska jag skriva om idag, men inte vilken Jumpy som helst utan en mellanlång L2 variant med tillägget PRO PACK.
Låt oss börja med PAKETEN
PRO PACK är utrustningsnivå tre av tre. Många andra bilmärken har nivån "BUSINESS" som den högsta men på nya Jumpy är det den lägsta, "WORK" mellannivån och "PRO PACK" den mest fullsmetade.
Gillar du mycket utrustning och paket så finns det även paket som HANDSFREEPAKET, KEYLESSPAKET, SÄKERHETSPAKET1, 2 eller varför inte VISIONPAKETET (ingår i PRO PACK).
Ska inte gå helt bananas bland alla paket utan bryter där och skriver istället att Citroën har prissatt nya Citroën Jumpy riktigt trevligt och det är liksom mer ekonomiskt att köpa en PRO PACK än att låta bli, eftersom tillägget just nu endast är 10.000:- mellan Business och Pro Pack..
Min testbil med 120 hästars diesel, PRO PACK, L2 kaross och manuell låda kostar 224.900 + moms (dock ett kampanjpris).
I standardpriset ingår bl.a. dubbeldörrar bak, skjutdörr på höger sida, webastovärmare med fjärr, 7" pekskärm, Apple Carplay och 360 parkeringskamera.
Det finns en massa andra varianter, alla kan kombineras med de tre längderna på karossen.
Tuff Front Med Hög "Nos"
Rent designmässigt så känns nya Jumpy mycket högre framtill i "nosen" än förra generationen. Man skulle kunna säga att Jumpy-fronten fått ett riktigt lyft och den stilrena Citroën grillen sitter högt och liknar faktiskt fronten på nya Volkswagen Transporter något (vilket är ett bra designbetyg anser jag).
Testbilen hade väldigt bra helljus och i fronten, under regplåten satt en LED ramp som var förklaringen till den grymma sikten nattetid. Denna verkar inte följa med i något av paketen utan är extra-extra.
Jumpy säljs som tidigare nämnt i tre längder, L1:an är 4,6m, L2 4,96m och L3 5,3m, alla tre är 1,9 meter breda (eller 2,2 meter om man räknar med ytterspeglar).
Provbilens släpvagnsvikt ligger på 2,5 ton och skatten första tre åren ligger på 6097:-/år, därefter 3105:-/år.
Tre Sittplatser + Modern Mittkonsol
På insidan hittar man två platser i en soffa och förarstolen separat.
I Förarstolen satt riktigt bra och kupén var väldigt städad och tyst, kanske gjorde den laminerade ljuddämpade vindrutan sitt till.
Den sexväxlade manuella lådan var lättjobbad och högerhanden föll naturligt ner på spaken, som satt på den moderna instrumentbrädan med 7" pekskärm.
Hela bilen var smidig att köra, man satt högt och hade bra koll på trafiken. Dock var det lite svårt att få plats med vinterkängorna och gas-kängan kom ibland åt bromsen när man sökte dragläget.
Behöver man genomlastningslucka in till kupén så finns det som tillval, en liknande som satt i den Berlingo jag testade förut,
360 Kamera i Visionpaketet
360 kameran och backsensorerna hade man verkligen nytta av i denna stora skåpbil där man annars har dålig bakåtsikt rakt bakom bilen.
Jag tror faktiskt detta var första bilen jag långtestat där jag fickparkerade genom att kolla på bildskärmen istället för att kolla i ytterbackspeglarna, buslätt att sätta den stora bilen mitt i rutan, via översiktsbilden på skärmen.
Visionpaketet som ger denna trevliga kamera ingår i PRO PACK.
Lagom Motor - Rörigt Med Spakarna
Motorn på 120hk/350Nm kändes helt lagom och olastad knuffade den iväg bra och även med last kändes den fullt godkänd. Vid blandad körning ska den dessutom dra rekordlåga 0,53 liter milen.
Vill man ha en starkare motor och kanske även behöver 4x4 så finns det en 180hk med automat och en 150hk med både automat OCH fyrhjulsdrift (som även har högre markfrigång, 175mm istället för 150mm).
Min testkärra hade alla moderna funktioner man kan tänkas vilja ha i en transportbil men multifunktionsknappar på ratten ingick däremot INTE. De flesta funktioner som t.ex. att styra färddator, radio och farthållare reglerades istället via spakar runt rattkransen. Inte den mest användarvänliga och moderna lösningen och jag hoppas Citroën tänker om till nästa Jumpy-generation för Nintendoknappar on the wheel is the shit! ;)
Ni kanske tänker, han glömde ju helt lastutrymmet, de där 5,3 kubiken där bak? Provbilen hade verkstadsinredning och jag tar och återkommer till den i ett separat inlägg.
Nya Jumpy - Summering:
Nya Jumpy ser tuff ut, den är prisvärd, har massor av utrustning, rymmer tre åkande och en massa last. Bilen är bekväm, tyst och trevlig att köra och du får 3års nybilsgaranti upp till 10.000 mil.
Vill du förresten vinna ovan skitsnygga Mini Maglite med cool Citroën logga? Då bör du spana lite på mitt bloggarkiv under taggen #Citroen och därefter hålla ett öga på mitt Instagramflöde för det kommer en Citroënfråga där, vilken dag som helst och ni som pluggat på kommer kunna frågan snabbt och få hem en ljuskälla!