Nu har det blivit dags att prata om den tuffa helsvarta långtestbilen Mitsubishi L200 som jag nyligen motvilligt återlämnade efter en mycket trevlig tid tillsammans..
Mitsubishi L200 Double Cab Exteriör
L200 är 5,29 meter lång och den fyller parkeringsrutor rejält på längden men samtidigt är bilen bara 1,8 meter bred och förvånande smidig att köra även när det blir riktigt smalt. Dessutom sitter man högt, har stora backspeglar och en hjälpande backkamera så att köra denna bjässe är inte svårare än att köra en liten Fiat.
Jag testade L200 för ett par år sedan (Test: L200 Business 2017) men denna testbil hade en mycket häftigare look med sina svarta fälgar och grill.
Grill och Skärmbreddarna är alltid svarta så väljer du en ljus kaross får du dem i kontrast.
Under huven hittar man samma 2,4 liters diesel på 181hk (430 Nm)som har en lastbilskaraktär. Ihop med automat ger den en härligt effektiv och avkopplande körning.
Enligt faktabladet skall automaten dra 7,5L/100 men riktigt så lågt kom jag inte i snitt men på motorväg i 80-90 ligger den faktiskt runt 7 liter/100km. L200 har dock inga problem att hålla bra mkt snabbare motorvägstempo.
Terrängkörning Med L200
Normalt körde jag bilen som bakhjulsdriven men bilens drivlina är ändå bäst när alla hjulen driver, den bli mer stabil och får en bättre acceleration (0-100 tar 11,2 sekunder).
När man hamnar utanför vägen finns lågväxel och låsbara diffar. Detta ihop med 20,5 cm markfrigång samt ett oömt skyddat underrede gör L200 till en riktigt kompetent och kul terrängbil.
Flaket kan täckas med en kåpa och då fungerar det för packning och matkassar. När flaket är öppet fungerar det perfekt när barn och deras cyklar skall hämtas hem på kvällen.
Interiör Mitsubishi L200 2019
Bakom ratten på kontoret trivs man trots att allt inte känns riktigt 2019 men en helt ny L200 kommer snart att lanseras i Sverige.
Ljudsignalerna är lite "pipiga" och färddatorn regleras med en sån plastig lång pinne man nollade trippmätaren på 80-talsbilar men som sagt, man sitter bra och jag älskade att köra denna bil i Stockholms innerstad, på motorväg och när man lämnade den släta vägen.
Baksätet är rymligt och hela bilen passar till fyra, mittenplatsen bak var för hård enligt ungarna.
Dragvikt, Ekonomi och Summering
L200 får med rätt körkort dra hela 3.1 ton och bilen har själv en rätt måttlig tjänstevikt på bara 2 ton.
Priset med dubbelhytt och automat börjar på 284.900:- ex. moms och detta är ett mycket konkurrenskraftigt pris men malus skatten är hög, 12941:-/år.
Du hittar fler liknande inlägg under #Mitsubishi eller #Biltester.
Så även om man lätt förälskar sig i tuffa, bekväma och snygga L200 så måste man nog ha ett behov (man kan även skapa sig ett behov genom att köpa en fjällstuga eller en Magnum XL på trailer) av denna optimala fritidsbil som inte bangar en långtur med familjen till fjällen eller över åkern, med eller utan båtsläp på kroken..