För två veckor sedan så testade jag Mitsubishi Eclipse Cross och idag kommer jag summera nya Mitsubishi ASX 2020 Business, alltså den nya ASX modellen med högsta utrustningsnivån.
Kommer även dra paralleller till den mindre Eclipse Crossen i detta inlägg ifall ni står och väger mellan dessa bilar..
Mitsubishi ASX 2020 - Exteriör
Inleder med att Eclipse Cross inte gick helt hem hos mig när det gäller exteriören, men det gjorde denna ASX och jag tycker den är speciellt lyckad i just denna "Red Diamond" kostym.
Ok, designen kanske inte är så vågad men bilar ska inte se ut som modern konst om du frågar mig och nya ASX känns sådär lagom på ett bra sätt!
Standardfälgarna mäter 18" på höjden och sitter perfekt i hjulhusen men deras design kunde varit lite mer kraftfull.
Nya ASX 2020 är 1,8 meter bred. 4,3 meter lång (kort) och har en markfrigång på 19 cm. Den är kompakt och har en kraftfullare design framifrån (bild på fronten längre ner) än bakifrån men har snygga bakljus!
Det är lite Mercedes GLC (Länk till mitt test) över karossen, eller håller ni med?
Grundpriset på en Mitsubishi ASX 2020 Business är 309.900:- och då ingår ett fullt batteri med LED ljus både fram och bak.
Inredning & Bakom Ratten På Nya ASX
På insidan ger Businessnivån bl.a. panoramatak och skinnsäten där förarstolen även justeras elektriskt. Denna förarstol funkar helt ok för etapper på minst 3h timmar men både körställning och sittkomfort var snäppet bättre i Eclipse Cross enligt mig. Jag hade gärna kunnat dra ratten närmare mig i nya ASX och även pumpat upp stolens svankstöd mer (ej justerbart) men som sagt, helt godkända framstolar ändå.
Baksätet funkar också för mig själv bakom min egen injusterade förarstol för 186cm.
Bagageutrymmet är mer påkostat än i Eclipse Crossen och nya ASX 2020 har en hård klassisk hatthylla som vinklas upp när den manuella bakluckan öppnas.
Business modellen startas med knapp och du lär dig snabbt att sätta på bältena INNAN du trycker in denna knapp eftersom signalen som påpekar att du glömt bältena är rent av hemsk, samma sak om du har filhållningsvarningen påslagen och byter fil utan att blinka (den senare stängde jag av första testdagen).
Bättre CVT i Nya ASX?
Precis som Eclipse Cross så är växellådan i nya ASX 2020 en CVT som jag har jättesvårt att gilla men nu ska ni få höra något. I nya ASX med lite större 2L motor på 150hk/190Nm så fungerar den HELT OK eftersom motorn inte behöver pressas alls vid normal körning och då växlar bilen som om den hade en vanlig klassisk automat.
Enda gången man saknar en "äkta" automat är då man ska köra om eller komma iväg snabbare, då blir motorn hopplöst surrig och lådan känns fel. Men som sagt, jag kom på mig att gilla CVT lådan när man körde fram ekonomiskt och lyssnade på Spotify på den grymt hög-poppande stereon från Rockford Fosgate.
Nya ASX är lättkörd tack vare sin kompakta storlek men känns ändå fullvuxen på vägen och att den är byggd för lite terräng går inte att ta miste på (markfrigången är 19cm).
Jag gillade den lite bredbenta stuket och trots att bilen bara väger 1470 kg (tjänstevikt) så kändes den härligt "satt" på vägen, som en lite större terrängbil/SUV.
Bilen har elektriskt reglerad 4WD och bilen startar alltid i 4WD läget men mellan växelväljaren sitter en stor knapp som ändrar till "låst" 4WD (fram och bakaxlar driver lika mycket) eller ren framhjulsdrift. Vid 2WD går nya ASX snålt, 0,6-0,65 är inga större problem att komma ner till så länge man inte kör över 100 km/h.
Jättestor Navigatorskärm
Interiören fram känns inte klassledande men den stora 8" skärmen känns fräscht modern och eftersom den även har Apple carplay så blir navigatorn extra tydlig på den.
Businessmodellen ger ett gäng assistenter som panikbromsvarnare (ESS), filbytesvarnare (LDW), döda vinkelvarnare (BSW) och en varnare för korsande trafik (RCTA). De två sistnämnda har man mycket nytta av när vädret ger kass bakåtsikt men jag fattar inte varför Mitsubishi inte lagt till lite trevligare signaler, allt låter rätt högt och likadant.
Summering: Nya Mitsubishi ASX Business
Jag gillade nya robusta Mitsubishi ASX bra mycket mer än Eclipse Cross och skulle lätt kunna köra en ASX årsmodell 2020 till vardags, alltså även fast den har en CVT låda! Har aldrig skrivit så om någon testbil med CVT låda tidigare så detta är stort! :D
Testbilen med sin röda metallic kostar 315.000:- vilket är rätt mycket pengar för en liten "SUV" och det finns andra märken som erbjuder en mer snofsig inredning och kanske även mer moderna assistenter.
Men jämför du konkurrenter och kryssar i samma utrusning (bl.a. glastak, skinn, elförarstol, 4WD, nyckellöst system, automat och en rejäl stereo) och 5 års nybilsgaranti så lär en ny Mitsubishi ASX Business 2020 ändå kunna ge konkurrenterna en rejäl titelmatch även kring ekonomin..
Läs gärna fler liknande tester under #Biltester, #SUV eller varför inte under arkivtaggen #Mitsubishi där alla andra modeller jag testat står parkerade..