Ni vet min trogna pendlarmaskin, min Elcykel Made Linum som rullar över 5 mil/dag när jag ska till kontoret, den vägrade starta en regnig morgon i slutet av November (när garantin på den precis gått ut).
Made Linum Med Vinterstrumpa
Batteriet var fulladdat och när man tryckte på strömbrytaren så lös alla fem dioder så länge batteriet inte satt på cykeln. När batteriet sattes på cykeln och man tryckte på strömknappen hände ingenting.
Googlade, googlade och googlade men hittade inget så det blev att ta cykeln till butiken där den var köpt. Enligt telefonsupporten jag pratade med kunde denna typ av fel avhjälpas direkt genom en snabb uppdatering av mjukvaran.
Ovan ser ni den neopren-strumpa som butiken gav mig för att batteriet kanske skulle klara kylan bättre efter besöket..
Diagnostikverktyg i Mittenporten
Verkstaden kopplade in sitt diagnostigverktyg i mittenporten under displayen men eftersom cykeln inte startade så kunde de inte läsa av något felminne så den blev kvar i butiken och de skulle beställa delar från Shimano (bottendelen man jackar i batteriet i t.ex.).
Skodan Levererar (Hem Cykel) Igen
Men efter 2-3 arbetsdagar fick jag ett samtal. Elcykeln var klar och de hade inte gjort något utbyte av delar utan bara låtit den stå inomhus i värmen. Hemma står den numera i ett kallförråd och laddar på nätterna.
Serviceverkstadens förklaring var att Shimano-batteriets kontakter är känsliga för kyla och att de kan tappa greppet/kontakten om cykeln laddas utomhus då det är minusgrader.
Lite långsökt tycker jag då den rullade i -15 förra vintern utan att klaga (dock laddning nattetid i varmgarage) men Skodan hämtade hem den igen och efter detta har den fungerat igen, men vädret har dock varit varmare sedan dess.
Detta är första driftstörningen på cykelns första 400 mil vilket ändå måste anses helt ok och egentligen ska man ju ladda cykeln inomhus om man nu ska läsa manualen ordentligt så kanske mitt eget fel?
Läs gärna mer om mitt intresse kring #Cykling.