Test: Made Linum (Elcykel)

När detta cykelinlägg lämnar HTML pressarna så har jag testat denna mattsvarta Made Linum elcykel i 100 mil, varav 99,99 med dubbdäck.

Update: Nu har min Made Linum ett år och har rullat precis 4000 km det första året, fortfarande samma grymma pendlarhoj! :)

Shimano-Steps-6000-Altus-Made-Linum-Large-Ram

Linum Large - Passar Flesta Över 180cm

Jag beställde hem en Made Linum med medium ram eftersom den skulle passa cyklister upp till 189 cm men jag bytte den direkt mot en större large som passade mina 186 cm mycket bättre.

Känslan efter första längre turen med Made Linum Large var att jag tyckte den var så sjukt stabil. Ramen ÄR krallig (speciellt ramröret under batteriet) och allt annat på cykeln sitter rejält fastmonterat, vajrarna är dragna inuti ramen och svetsfogarna är minst lika snygga som den mattsvarta lackeringen.

Efter nästan 100 mil med dubbdäck så är känslan densamma!

Made-Linum-Handtag-Styre-Ringklocka

Stum Cykel = Hårda Handtag

Andra som köpt denna cykel har klagat på hårda handtag och visst är de hårda (speciellt nu på vintern) men de flesta cykelhandtag ÄR hårda och jag har än idag inte cyklat med några handtag som är direkt mjuka..

Made Linum är odämpad och cyklar man med hårdpumpade däck samt håller hårt i handtagen så känns ojämnheter hårt i armarna.

Håller man däremot lite lösare i handtagen och inte heller lägger hela vikten över raka armar på sina händer så är handtagen inget att gnälla om alls anser jag.

Körställningen på Made Linum är sportig, typisk sportpendling där man sitter något framåtlutad. Sadeln är stor, mjuk och är som ett spa för en cykelpendlarända som är van vid en smal hård racersadel.

Ringklockan på ovan bild är extrautrustning, annars är plastskärmar (som har samma matta yta som ramen) och stöd standard på Linum. Lite ovant att INTE vara blöt i arslet efter 25 km jobbpendling i regn, men de får såklart sitta kvar eftersom de liksom passar på denna typ av effektiv A-B pendlarcykel.

Sommardäcken som cykeln levereras med är lite fetare (42-622) och har vita reflexsidor. Tror faktiskt dessa lägre vinterdäck som jag rullar på nu gör att elmotorn slår av innan hastigheten når 25km/h men detta går inte att kompensera för i datorns menyer.

Made-Linum-Shimano-6000-Dator

Shimano Steps & Belysning

Made Linum har Shimanos STEPS E6000 elsystem och displayen sitter mitt på styret. Där ser man hela tiden aktuell hastighet med stora tydliga siffror och bakgrundsbelysning slås på automatiskt när det börjar skymma. Tre knappar vid vänster handtag styr hur mycket el-hjälp man ska ha samt om man vill ändra vad som ska visas på skärmens nedre del.

Kompletterar man cykeln med en rätt dyr kabelsats (~500:-), lysen för vanlig dynamo (~200:-), monterar ner hela motorn och kopplar in kabelsatsen samt drar kablarna inuti ramen så kan man låta cykelns batteri driva även belysningen och slå på dem automatiskt när det blir mörkt. Just detta hade GÄRNA fått vara standard på cykeln men någonstans måste man ju dra gränsen om priset skall hållas nere och lysen behövs ändå mest oktober-februari..

Bromsar & Växlar

Cykeln har hydrauliska skivbromsar som är tysta, vibrationsfria och mycket effektiva! Linum's stabila ram bidrar nog mycket till att de biter så bra tror jag, men detta är bara min personliga teori!

Cykeln har Shimano Altus bakväxel med 9 kuggar. Dessa växlar bra men de högsta växlarna/minsta kuggarna har bråkat lite med mig efter skiftet till vinterdäck

Själva växlingarna sker väldigt hårt och bestämt (vilket är positivt) men det som strulat är att de två minsta kuggarna inte riktigt kan bestämma sig vem som ska ha kedjan när växelväljaren står på 9.

UPDATE! Läs om hur en liten justering av Shimano Altus gjorde att växlarna blev helt perfekta så glöm ovan kommentar!

Made-Linum-Test-Snö-Is-Vinter

Drivning & Effektlägen

Elmotorn sitter i framnavet (s.k. mittmotor) och ger el-hjälpen på aktuell växel så du behöver både trampa och växla aktivt. Dagar när jag känt mig stark har jag försökt att hålla hastigheten över 25 så mycket som möjligt = Bra träning med 20+ kilo cykel! :)

Shimano STEPS E6000 motorn ger maximalt 50 Nm och det finns tre effektprogram - Eco, Normal och High.

Jag pendlar 98% av tiden i Normalläget och High bara i de värsta backarna eller kanske lite mer när jag inte är helt på topp fysiskt.

Normalläget ger en mjuk övergång mellan av/på/av. High accelererar snabbare upp till 25 km/h men ger sedan lite ryckigare gång runt 25 knyck eftersom effektuttaget märks mer vid varje påslag.

Räckvidd & Laddning

Räckvidden med dubbdäck har jag mätt till 85 km och efter en sådan total urladdning kostar det 0,55 kWh att ladda upp batteriet igen.

En vanlig jobbpendling på 5 mil/dag brukar ligga på 0,4-0,45 kWh men är du stark och trampar mer så sjunker det ner till 0,35 kWh.

Laddkontakten, delen som man petar in i batteriet är förresten något i det klenaste laget så den får man ta det lite lugnt med.

När räckvidden går ner till runt 5km så går ECO läget automatiskt in för att spara på sista energin men även när batteriet är helt slut så går det faktiskt att cykla helt ok med Linum.

Det är faktiskt mest psykologiskt när man går från elhjälp till utan, för det blir så mycket trögare då. Slår man aldrig på elhjälpen och cyklar till affären så är det lite som att cykla med en vanlig 3-växlad damcykel, inte mycket tyngre än så.

Made-Linum-Test-Recension-Omdöme

Summering Made Linum

Made Linum har ett listpris på 16.999:- och för den summan får du en stilren, effektiv och mycket stabil elcykel som tar dig minst 6 mil per laddning, även nu på vintern när termometern kan visa höga tvåsiffriga minusgrader.

Cykeln är inte den bästa när väglaget växlar mellan minusgrader och plusgrader eftersom dubbdäcken är smala och cykeln blir rätt hård utan dämpning (nu pratar jag om den värsta sortens guppig isbana). 

Skulle jag få önska tre saker till nästa årsmodell så är det först och främst standardmonterad belysning fram/bak som går på cykelns batteri. På andra plats, ett par skruvar för flaskställ (på den större large ramen skulle flaskhållare lätt få plats på det vertikala ramröret) eftersom man faktiskt kan cykla sig rejält svettig även med en elcykel och på tredje plats önskar jag ett par mer dämpade handtag eftersom många verkar tycka de är för hårda.

Om jag rekommenderar elcykeln Made Linum? Absolut, "jag har en själv" och du klarar lätt att vinterpendla 150 km per vecka med den oavsett kyla eller väder! 

Läs gärna mina många andra cykelinlägg under arkivtaggen #Cykel.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

18 Besökare har kommenterat :
Unknown sa...

Utmärkt recension av Made Linum. Köpte min i höstas och kan hälla med på alla punkter, har bytt ut handtagen och monterat barends på min Made Linum. Prisvärd elcykel.

FixarFarsan sa...

Tack, kul å höra att jag inte är helt ute å cyklar! ;) Vilka handtag bytte du till och blev det verkligen en stor skillnad?

Unknown sa...

Köpte dessa på Cykelkraft HANDTAG XLC ERGO 130 MM SVART/GRÅ, lite mjukare handtag. Har problem med att mina händer domnar (har det problemet jag på alla cyklar) så jag satte på Barends också för att kunna skifta grepp ibland, hjälpte lite.

Anonym sa...

Är sugen på denna eller Crescent Elder. Du som har testat båda kanske kan göra en jämförelse.

FixarFarsan sa...

Made Linum och Crescent Elder (den årsmodell jag testade) är väldigt lika. Elder har dock dämpning fram, mäter hur många watt du trampar samt har en bättre display. Made Linum känns snäppet stabilare, har något bättre räckvidd vintertid och via min rabattkod blir den väldigt prisvärd. Nya Elder har en riktigt snygg ram..

Anonym sa...

Vilken snabb respons! Här kommer några fler funderingar.
Vet inte vilken årsmodell på Elder du testade, men det finns 2018 kvar som kostar som Linum (innan rabattkod).
Tillför dämparen något vid cykling på asfalt eller är det bara mer jobb att underhålla?
Hur kändes responsen på motorerna och vridmomentet?
Någon skillnad mellan dem när man cyklar utan motorn på?
Hur är komforten och sittställningen i jämförelse?

FixarFarsan sa...

Jag testade just den äldre Eldern, årsmodell 2018 (nya har mer slimmat batteri). Dämparen ökar komforten en del även på asfalt när du kör över skarpa kanter men den är inte lika bra som på en MTB. Man behöver ingen dämpare på en pendlarcykel, på vintern när det är som värst is så behöver man ändå fetare däck för att få komfort så jag skulle inte ha dämparen som nåt avgörande.

Motorer och vrid minns jag som väldigt likvärdiga, Eldern har fem effektnivåer medan Linum har tre men jag kör mest Linum i läge Normal.

Sittställningen var också väldigt lika, jag satt bra på båda men kan tycka att Linum är lättare att cykla utan elmotorn påslagen.

Anonym sa...

Nu har jag provat båda och jag tycker Elder var skönare. Dämparen och handtagen gjorde sitt. Sedan är det bättre drag i motorn samtidigt som man får lite finare växlar och bromsar.
Sittställningen är rätt lika som du säger och utan motordrift rullar de rätt bra båda två.
Elder hade små detaljer som är rätt trevligt också som usb uttag på manöverpanelen och det ingick ramlås.
Det fick bli en Elder2018 för min del. Ser fram emot att ta den till jobbet i veckan.
Tack för din jämförelse!

Anonym sa...

Kanske dum fråga men går det att montera pakethållare?
Jag behöver pendla med en laptop med mig..

FixarFarsan sa...

Absolut, Linum är förberedd för pakethållare! Jag håller på att testa det på min just nu..

Anonym sa...

Bra recension som ledde till att jag slog till, tack för koden :) Riktigt nöjd med tanke på priset men det är en sak jag stör mig på lite och undrar om du upplever samma sak med din. När man ansluter batteriet kan det kännas lite trögt eller som om det är något motstånd, känns inte smutt alls. Är det jag som är överkänslig eller hur ansluter ditt batteri :) ?

FixarFarsan sa...

Jag tar nästan aldrig bort mitt batteri utan laddar det på plats, men jag vet vad du menar.. Det är lite trögare än man förväntar sig att vika in det på plats!

Burnedout sa...

Hej! Köpte just en Made Linum Plus på Spobik. Jag känner att jag skulle vilja vinkla och ändra styret lite. Ska visst finnas något att köpa till för att åstadkomma detta. Tips på vad det är så jag vet vad jag ska leta efter. MVH

FixarFarsan sa...

Det är staget som håller styret du ska byta mot en som har mer vinkel uppåt, den delen heter "styrstam" som cykelspråk och jag har bytt den mot en kortare på nästan alla mina tidigare cyklar.

Har nya Made Linum Plus belysning kopplad till cykelns batteri?

Burnedout sa...

Hej och tack för svar. Nej tyvärr har den fortfarande ej lyset kopplat utan är ett tillägg du i så fall får göra.
Jag har ytterligare fråga:
Då jag cyklar växlar cykeln själv.Är detta något man kopplar i och ur?

Jocke sa...

Hej, efter ditt inlägg köpte jag samma cykel o pendlat något år nu, helt suveränt. Skulle dock iväg i morse och så fort jag trampar på får jag fram E010 o den stänger ner. Grymt störande. Får väl läsa på lite, någon som fått samma på denna cykel??

Anonym sa...

Hej. Jag är supernöjd med denna cykel. Men nu har olykan varit framme. Vet någon vart man kan hitta nytt växelöra? Mvh Fredrikman(at)gmail.com

Anonym sa...

Ringt Cykelkraft?