-->

Test: Polestar 1

Ibland testar jag helt vanliga bilar och ibland väldigt ovanliga, denna Polestar 1 laddhybrid med totalt 608hk och 1000Nm i vrid hör till den senare gruppen transportmedel.

Polestar-1-Front

Fronten - Bästa Vinkeln

Ovan vinkel är enligt mig den absolut snyggaste och designspråket säger tydligt att detta är en Volvo, fast det på pappret är en Polestar.

Att den har starka rötter i Volvo är enligt mig mestadels en positiv sak för var man än fingrar på bilen så andas den samma höga kvalité som t.ex. Volvo XC90.

Polestar-1-Rear-Baklampor

Polestar = Volvo

Bakdelen är inte lika snygg som fronten enligt mig. Det sägs att Polestar 1 lånar en hel del från Volvo S90 men varför tar man Volvos absolut fulaste baklampor och sätter på denna annars grymt snygga sportbil med en prislapp på 1,7 miljoner?

Polestar 1 karossen byggs mestadels i kolfiber för att hålla vikten nere men eftersom vi ändå pratar om en "elbil" så stannar vågen på 2,3 ton.

Dubbla elmotorer driver bakhjulen, varje motor är på 116hk och utöver dessa har Polestar en integrerad startmotor/generator som kan tillföra ytterligare 68hk. Batterierna sitter utspridda på tre platser, ett i kardantunneln och två baktill.

Polestar-1-Seats

En Inredning i Världsklass

Har man kört nya Volvobilar så känner man igen sig i Polestar 1 men kardantunneln är hög och taket sitter nära huvudet.

Dessa element i kombination med en otroligt sköna sportstolar ger en tajt och sportig känsla, Polestar 1 liksom omsluter en på ett mycket trevligt sätt.

Förbränningsmotorn har både turbo och kompressor och driver på framhjulen (Motorn heter VEA Drive-E och ger 308 hästkrafter).

Olika körprogram kan väljas via pekskärmen där man bl.a. kan tvinga bilen till att köra på ren el, kräma fram alla 608hk eller få bilen så fyrhjulsdriven som möjligt.

Polestar-1-Öhlins-Dämpare

Manuellt Ställbart Chassi

En sak som var lite märklig var att chassit inte var ställbart via pekskärmen utan Öhlins dämparna justerades en och en, manuellt.

Pratade med Projektledaren för Polestar 1 och tydligen hade man tidigt i projektet kört med elektromagnetiska dämpare men inte blivit nöjda och alltså därefter gått över till Öhlins.

Även om Öhlins-systemet inte går att justera via pekskärm så jobbar de ändå elektroniskt och justerar sig själv under körning.

Polestar-1-Interior

Bakom Ratten På Polestar 1

Bakom ratten känns Polestar 1 som en Volvo, fortfarande på ett bra sätt eftersom allt känns så där tajt och andras kvalité. Dock känns inredning inte riktigt höra hemma i en bil för 1,7 miljoner men ändå gillar jag inredningen i Polestar 1 bättre än t.ex. den i Tesla.

Polestar 1 har en räckvidd på 150 km med ren el men eftersom den inte är en plug-in hybrid så måste man alltså ladda (köra) med bensin och då med fördel på motorvägen där farten är högre.

Om vi pratar prestanda så tar sprinten 0-100 km/h 4,2 sekunder vilket på pappret inte är så hårresande av en bil som har 1000Nm och 608hk. Dock ska man inte glömma att samma bil går att köra på 0,2 liter/milen och 50 CO2/km.

Rent subjektivt var Polestar 1 en rackarns rolig bil att köra, både på ren el och i powerläget. Öhlins-chassit känns väldigt "Volvo" men såklart stummare och hela bilen var mycket behaglig när det började gå undan och vägen inte var spikrak.

Polestar-1-Side-Profile

Summering Av Polestar 1

Polestar 1 är en liten tuff och vacker skapelse med rätt spännande drivlina och mycket gedigen byggkvalité.

Jag tycker dock att bakdelen (rakt bakifrån) kunde fått ta en runda till hos designavdelningen och instrumenteringen kunde även fått vara LITE mer Polestar-unik.

Gillade att ratta denna rappa välbyggda bil men kan ändå inte ge båda tummar upp för denna 1,7 miljoner dyra tvåsitsiga Coupé.

Hade hellre sett att den varit helt elektrisk som Polestar 2 med fyrhjulsdrift och prestanda i klass med de värsta Teslorna i när man körde den i powerläget.

Vad tycker du som läser detta, är jag helt ute och cyklar?!

0 Besökare har kommenterat :