Test: Hyundai IONIQ Plug-In Hybrid Premium+ (Facelift 2020)

Efter en lång paus från biltestandet är det nu dags att åter ratta lite pressbilar och först ut kommer denna recension av nya (facelift 2020) Hyundai IONIQ Plug-IN-Hybrid med den allra högsta utrustningsnivån Premium+.

Front-Hyundai-IONIC-facelift-2020-Plug-In-Hybrid

IONIQ Har Fått Hyundai-Fronten

Nya IONIQ karossen har fått en rejäl knådning av exteriören och jämfört med den förra helt elektiska modellen jag testade sommaren 2018 (länk: Långtest av Hyundai IONIQ Electric) så är denna plug-in-hybrid bra mycket mer estetiskt tilltalande än den förra enligt mig.

Hyundais nya "standardgrill" och framlysen är riktigt lyckade ihop och framifrån är enligt mig den bästa vinkeln att betrakta bilen ifrån.

Rear-Hyundai-IONIC-facelift-2020-Plug-In-Hybrid

Exteriör - IONIQ Facelift

Bakdelen är också rejält omgjord på ett positivt sätt men den delade bakrutan är kvar och delar säkert även betraktarna i två läger, antingen gillar man designen eller gör man det inte.

Utrustningsnivån Premium ger för övrigt bilen full LED belysning och även baktill ger jag fingret åt lysena, fingret jag använder heter tummen och den pekar rakt upp.

Utrustningsnivåer & Grundpris

När vi ändå är inne på utrustningsnivåer, IONIQ är rätt enkel att utrusta, man väljer i princip bara en av tre olika grundnivåer..

Trend - Grundpris från 314' och ger Apple Carplay, adaptiv farthållare

Premium - Grundpris från 334' och ger (utöver Trend) Smartkey, LED lampor fram/bak och dödavinkelvarnare

Premium+ - Grundpris från 359' och ger (utöver Trend och Premium) 10,25" mediaskärmen, Nav, DAB, Infinity ljudsystem (riktigt bra!) och Blue Link, Skinnklädsel och el-stol på förarsidan

Blue Link är Hyundais system för att kunna styra/läsa vissa saker via en app på telefonen. Bl.a. kan man via den låsa/låsa upp bilen, se status på batteri/laddning och även se var bilen står parkerad.

Utöver dessa så kan man lägga till metallic för 5900-6900:- och lite soltak och sånt (t.ex. 1490:- för en trådlös mobilladdare framtill, elvärme ytterplatser bak 2900:- och ventilerade säten fram 3900:-) men i stora hela känns Premium+ rätt fullsmetad och klar.

Dragkrok - Lite Oklart?

En sista sak innan vi lämnar baken - Det pratas om att man kan få IONIQ med dragkrok men just när jag skriver detta är det lite oklart om detta går i Sverige och hur mycket man sedan kan dra med den.

Läste att dragkroken endast var typad för cykelhållare och liknande men får nog återkomma till detta efter en djupare faktakoll..

UPDATE: Svenska Hyundai har nu återkopplat, man får med denna plug-in-hybrid dra 750kg.

Interior-Hyundai-IONIC-facelift-2020-Plug-In-Hybrid

Interiör, Sittkomfort & Utrymmen

På insidan så har det också hänt en del och hela interiören känns trevlig och mestadels städad samt ergonomisk.

Den stora displayen (kräver Premium+) är modernt stor, skarp och navigeringen blir riktigt lyxig. Samma sak när man backar, bilden från backkameran är stor och tydlig. Skarpa menyer även framför ratten men i nästa version skulle jag önska att Hyundai även gjorde en facelift av menyernas utformning, lite mindre utspritt och mindre plottrigt.

Provbilen hade en skinnklädd och eljusterad förarstol som var helt okej att sitta i men jag hittade inte riktigt den perfekta körställningen då jag skulle velat komma ner en bit och liksom dra ratten mer mot mig i samma veva.

Baksätet var rymligt och jag hade nästan lika mycket plats som i min egen rymliga #Skoda Octavia bakom min förarstol. Takhöjden är dock lite mer begränsad och mina 186cm satt fast i taket, i baksätet alltså.

Gauges-Steering-Wheel-Hyundai-IONIC-facelift-2020-Plug-In-Hybrid

Att Köra Hyundai IONIQ Plug-In-Hybrid

Hittills låter det kanske som en något sval vecka ihop med bilen men faktum är att nya IONIQ "växer" ju mer man kör den.

Med ren EL kommer man upp till 5 mil och har man möjlighet att ladda på jobbet och hemma så blir bensintankstoppen inte så täta och den totala non-stop-räckvidden (bensin+el) är angiven till hela 1100 km.

Nu kommer en liten AHA-upplevelse. Jag var lite skeptiskt till att den sån här bil ens hade ett "sportläge" (man väljer mellan ECO/SPORT) men faktum är att när bensinmotorn på 1,6 liter och elmotorn på 44 kW jobbar ihop så blir IONIQ med sin DCT dubbelkopplingslåda en rätt rolig att köra lite snabbare med.

Den ligger stabilt på vägen även i lite högre motorvägsfarter och detta trots att den inte väger så mycket mer än en vanlig bil (IONIQ har en tjänstevikt på bara 1592 kg). Plug-In hybriden har en mer avancerad multilänk bakaxel än den stela varianten som Electric modellerna har.

Men bäst gör den sig alltså som en snål miljöbil (bränsleförbrukning enligt WLTP är 1.1 l/100km) och allra bensinsnålast blir den såklart när du har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. Att ladda batteriet medan man kryssar fram på motorvägen går inte alls lika fort som jag trott och efter en knapp timmes snabb motorväg så fick jag upp procenten från 2 till 12%.

Skatten ligger på låga 360:- och efter att den statliga premien för miljöbilar är återbetald så blir Hyundai IONIQ Plug-in-hybrid ett riktigt ekonomiskt köp men som sagt, se till att kunna ladda den både hemma/jobbet, då kommer den till sin rätt allra bäst (precis som alla plug-in-hybrider).

Läs gärna mina andra #Biltester eller inlägg speciellt inriktade på #Elbil eller varför inte grotta ner dig i mina andra #Hyundai inlägg.

0 Besökare har kommenterat :

 
-->