-->

Test: Hyundai IONIQ Electric

Idag ska vi prata om Hyundai IONIQ men inte vilken IONIQ som helst utan om den elektiska Hyundai IONIQ Electric (ja, det finns två andra varianter av denna bil men jag återkommer till dem).

Front-Ioniq-ElectricIoniq-Electric-Rear

Hyundai IONIQ Electric - Exteriör

Om vi börjar med ett varv runt IONIQ karossen så måste jag säga att jag inte gillade den "futuristiska" designen på bilen till en början.

Designen växte dock för varje dag och jag blev nog även influerad av alla som kommenterade bilen och tyckte den var så snygg.

Fronten gillade jag i alla fall från dag ett, det var bakdelen och den delade bakrutan som jag inte riktigt tog till mig men tittar jag på ovan bild nu så känns den helt ok.

Hyundai-Electric-Interior

Hyundai IONIQ - Interiör & Körning

Låser upp dörren genom att trycka på den lilla svarta knappen på handtaget och sätter mig i förarstolen.

Om utsidan kändes lite futuristisk så är insidan mer normal och det är inte så mycket som avslöjar att detta är en ren elbil. Växelspaken är dock ersatt med knappar och så finns en "EV knapp" som visar bl.a. räckvidden visuellt på navigatorn.

Slår på strömmen genom att hålla foten på bromsen och trycka på startknappen. Trycker av knappen VESS som skapar ett sorts svagt alien-ljud utanför (och inuti) bilen för att varna fotgängare. Trycker sedan på gaspedalen och glider iväg helt ljudlöst.

Väl ute på en större väg så leker jag lite med bilens olika körprogram och väljer sportläget som ger ett vrid på 295 Nm. Gasar fullt och jäklar vad bilen drar iväg, upp till 100km/h är det en sportbilslik acceleration.

Ställer om bilen i ECO-läge som ändå känns som det naturliga valet och då räknar bilen om räckvidden till ungefär 20 mil med fullt batteri. Enligt Hyundai själva så är den teoretiska räckvidden 28 mil men 20 känns mer ärligt om man har AC påslaget, stereon på och inte kör med ett helt äggpaket under gaspedalen utan hänger med i den hektiska trafikrytmen i Stockholm. I köerna kommer elbilen till sin rätt och utnyttjar man även farthållaren som automatiskt stannar och kör iväg åt dig så kan du lyssna på lugna favoriter och bara försöka andas lugnt..

De olika körprogrammen kan anpassas i menyerna, bland annat kan man ställa in hur mycket bilen ska återvinna energi när man släpper gasen. Detta kan man även ändra fort genom att nyttja paddlarna vid ratten. Jag nyttjade mellanläge 2 mest, det gav bäst komfort men jag slog om till läge tre när jag t.ex. svängde av motorvägen och ville ta vara på energin och slippa bromsa bort farten till ingen nytta. Just detta fenomen gjorde man mer och mer och sista dagen bromsade jag knappt med fotpedalen utan jag nyttjade läge tre för att sänka farten och samtidigt ladda batteriet. I vissa fall var det smartare att inte bromsa alls och då stängde jag av återvinningen med ett lätt klick på pedalen.

Lastutrymme-Ioniq-Electric

IONIQ Electric - Utrymmen

Den sluttande bakluckan snor en del bagageutrymme och det gör även batterierna underifrån men ändå är det fullt tillräckligt för all typ av vardagspackning. Samma sak med baksätet, helt godkända utrymmen för två stora vuxna eller tre barn.

Hyundai-Ioniq-Typ2-Kontakt-230v-Laddning

Laddning, Pris & Summering

Laddning av IONIQ electric kändes smidig. Antingen toppade jag upp "LitiumJonPolymerbatteriet" hemma under natten genom att ansluta den stora klumpen med snygg display till ett vanligt 230V uttag. Det andra alternativet var att ladda på stan via Typ2 kontakten som verkar ha blivit mer eller mindre standard nu. Hittar man en 100kW högeffektsladdare så laddas ett tomt batteri till 80% på 30 minuter.

Pendlar man lite längre varje dag och inte kan ladda på jobbet kanske en laddbox hemma är klokt. Efter årsskiftet 2017/18 gäller dessutom ladda-hemma-stödet som halverar kostnaden och till IONIQ kan man då få en 32A säkrad laddbox installerad och klar för 9000:- (Typ2 kontakten fungerar ju även till andra elbilar).

Grundpriset på IONIQ Electric är 336.900:- och jag tyckte det lät väldigt prisvärt med tanke på att den praktiska räckvidden ändå är minst 20 mil och att utrymmena är mellanklasstora. Hyundai ger dessutom som vanligt 5 års nybilsgaranti och åtta år eller 20.000 mils garanti på batterier.

Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Elbil eller #Biltester.

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Kul att läsa din recension!
Ska hämta min första elbil i veckan, en ioniq 2019. /Mattias

Anonym sa...

Intressant bil. Den och Leaf är nästan de enda någorlunda stora eldrivna bilar som man kan få till ett pris överkomligt för vanligt folk.