Miljontals människor världen över tittar på fotboll. Det är den sporten som tar upp mest utrymme i media och som finns först bland höjdpunkterna hos bettingbolagen. Fotbollsvärlden är en dröm för sponsorer och sporten lockar företag inom alla branscher. Biltillverkare verkar ha ett särskilt öga för fotboll och de som har fått chansen har valt att sponsra flera klubbar.
Störst utrymme – flest oddsmarknader
Enligt Bloomberg är fotbollen världens största sport. De uppskattar att sporten följs av över 3,2 miljarder människor, vilket nästan är 45 procent av världens befolkning. Att fotboll tar upp mest utrymme i media och på bettingsajterna är därför inte konstigt. De två är samtidigt nära förknippade med varandra. Ju mer information som finns att hämta inför en match, desto enklare är det att välja de rätta oddsen.
Det finns mängder med odds på fotboll. De sträcker sig längre än till matchvinnare och vilka som har bäst odds att vinna Champions League (Bayern München 5.00) eller EM 2020 (Tyskland 8.00). Det går att spela på specifika händelser under en match och det går att jämna ut oddsen när ojämna lag möter varandra. Dessutom går det att spela på live odds, vilket är odds på utfall som vem som gör det första målet, byten och hörnor.
Biltillverkare som sponsrar fotboll
Den stora publiken, och det stora utrymmet, gör att många biltillverkare har sökt sig till fotbollsvärlden, och ingått flera, långa sponsoravtal.
Volkswagen
Tyska Volkswagen har sett till att säkra flera stora sponsoravtal. Bland annat tog de över sponsringen av det tyska landslaget från Mercedes. Den senare hade då varit huvudsponsor i 45 år. Volkswagen förväntas att gå in med ca. 300 miljoner kronor om året mellan 2019–2024. De har också ingått ett avtal med UEFA. De kommer att sponsra kommande EM 2020, som spelas i tretton olika länder sommaren 2021, samt flera andra UEFA-mästerskap fram till 2022. Volkswagen sponsrar även flera allsvenska klubbar och Svensk Elitfotboll.
Audi
Ytterligare en tysk biltillverkare är storsponsor av flera lag. Audi har bland annat tecknat ett långt avtal med Bundesliga-klubben, Bayern München, som vann Champions League 2020. De började att sponsra klubben 2002. 2015 förnyade de sitt avtal och de kommer att vara huvudsponsor fram till 2025. De uppskattas gå in med 100 miljoner kronor om året och äger 15 procent av klubbens aktier.
Audi sponsrar även Real Madrid och fram till förra året, FC Barcelona. Audi försåg alla spelare i Barcelona-klubben med egna bilar, som de kunde köra fram och tillbaka till träningarna med. När biltillverkaren avslutade avtalet sommaren 2019, ombads spelarna snällt att lämna tillbaka bilarna – något som de inte hade räknat med.
Volvo
Volvo är en stor samarbetspartner till det svenska fotbollsförbundet. Sedan ett par år tillbaka har de, tillsammans med Zlatan Ibrahimovic, delat ut ett stipendium som heter Number 10. Just nummer 10 var Zlatans tröjnummer i landslaget. Stipendiet har delats ut varje år sedan 2017 och ges till en klubb, förening eller person som på något sätt har varit med och lyft fotbollen på sin fritid.
Det är inte svårt för klubbar och fotbollsorganisationer att hitta sponsorer. Att nå ut med sitt varumärke över hela världen, samtidigt som man är med och bidrar till att en sport som gläder miljarder, är en vinnande situation i dubbel bemärkelse.
Hela ovan artikel är skriven av Martin Jensen.