-->

Test: Renault Clio E-TECH Hybrid

På tur står nya Renault Clio Hybrid, alltså ingen plug-in hybrid, utan en "fullhybrid" som jag såg att det stod i Renaults pressrelease.

Test-Renault-CLIO-E-TECH-Front

Premiär För Hybriddrivlina i Renault Clio

Renault Clio som modell har funnits med ett tag men detta är första gången drivlinan är en bensin-el-hybrid som levererar totalt 140hk.

Renault byggde faktiskt ett 500-tal rena elbilar av Clio på 90-talet (Renault Clio Electrique) men idag pratar vi ju om hybrider.. Såna fanns definitivt inte på 90-talet.

I Clio E-TECH Hybrid sitter det Hitachibatterier på 1,2 kWh (230 V) och dessa ger en el-räckvidd på kanske 3 km.

Test-Renault-CLIO-E-TECH-Intens-140

Bakom Ratten I Nya Hybrid Clio

Provbilen hade ett interiörpaket som bl.a. gav vita paneldetaljer vilka livade upp interiören. Den blå kransen runt växelväljaren är något man också får unikt i en Clio Hybrid.

Instrumenteringen känns igen från nya ZOE och navigatorn på den stora stående 9,3" skärmen var väldigt användarvänlig och tydlig.

Bakom ratten är Clio trots sina 140 miljöhästar en rätt pigg och kul bil att köra på krokiga landsvägar. Fjädringen är inte super-fransk och bilen liksom jagar sin svans när kurvorna blir tajtare.

En sak bekymrar mig dock. Denna CLIO Hybrid har ett grundpris på 264.900:- och den förbrukar 4,3 liter bensin per 100km (WLTP) och det liksom imponerar inte alls på mig. Min stora #Skoda Octavia kombi med bensinmotor ligger i snitt runt 0,5 när man kör korta sträckor, nära 0,4 liter/mil på långa sträckor.

Enligt Renaults beräkningar så skall denna hybrid ändå vara 40% snålare på bränsle än en vanlig Clio med förbränningsmotor men jag tror dessa kalkyler kräver att man sitter i bilköer eller bor i stan.

Review-Renault-CLIO-E-TECH

Snygg, Komfortabel men Miljövänlig?

Men den ser trevlig ut nya Renault Clio hybrid, insidan är mysig och man sitter bra, den är rolig att köra, den har snudd på mellanklass-komfort, den rymmer fyra vuxna åkande med lite vilja och den är miljösmart inne i städer.

Provbilen med sitt pluspaket och lite andra tillval hade ett pris på 300' och frågan är om det är motiverat att köpa denna nya hybrid när vanliga Clio rullar på 0,51-0,58 (WLTP) och börjar på 177.900:-.

Kommentera gärna hur du tänker och läs gärna mina andra #Biltester eller inlägg taggade med #Renault..

0 Besökare har kommenterat :