-->

Test: Nya Kia Sorento 2021 (2.2 CRDi/8 DCT)

Nya Kia Sorento årsmodell 2021 är nu lanserad i Sverige och jag har fått testa den med en klassisk urstark dieselmotor på 440Nm i kombination med en 8-stegad dubbelkopplingslåda.
Snart lanseras det även en hybrid samt en Sorento plug-in hybrid men vi återkommer till den, lite senare.
New-Kia-Sorento-2021-Rear

Design & Belysning = Full Pott

Den moderna kantiga designen på Nya Sorento 2021 får mina smaklökar att ställa sig i led och nicka nöjt. Även en sådan kritisk punkt som belysning fram och bak får full pott från samma gäng.

Karossen har en hel del svarta element som kontrasterar elegant mot en vit kaross men även när man väljer svart kaross så poppar alla kromdelar ut på ett mycket genomtänkt sätt.

Riktigt bra jobbat med designen Kia och även trevligt att ni höjt maximala dragvikten på nya Sorento till 2500kg.

Fronten-Test-Nya-Kia-Sorento-2021

Blanksvart Tigernos

Även fronten gör sig väldigt bra på en vit bil eftersom "Kia-grillen" är lackerad i blanksvart och det nedre luftintaget också syns extra bra då. Jag skulle säga att nya Sorento gör sig allra bäst i vitt.

Snygga 19" fälgar är standard på alla Svensksålda bilar oavsett utrustningsnivå och jag tror även att nya Sorento placerar sig i toppen när det gäller mest standardmonterad utrustning.
Exempel på utrustning som nya Sorento alltid har oavsett om bilen är en Action, Advance eller Advance Plus:
4WD, Automat, Eljusterad förarstol, Dödavinkelvarning, 7-Säten, Adaptiv farthållare, Highway Driving Assist (HDA), Nyckelfritt system med startknapp, Parkeringssensorer fram & bak, Filhållningsassistans (LKA), Filkörningssystem (LFA), Helljusassistent, Skyltskanning, TSA (Trailer Stability Assist), Trötthetsvarnare (Driver Attention Warning), Instrumentering, digital 12,3", 10,25" pekskärm med navigationssystem, DAB-radio och backkamera, Apple CarPlay™ & Android Auto™ samt TomTom med 7 års fria kartuppdateringar.
Nästa nivå, "Advance" ger bl.a. eljusterad passagerarstol, elbaklucka, högtalarsystem med 10 Bose högtalare, skinnsäten, varningssystem för glömt barn i baksätet och elvärma i baksätets ytterplatser.
Vill man ha de snygga skinnsätena eller panoramataket som min provbil hade får man gå upp på den högsta nivån Advance Plus och då får man även en äkta HUD, 360 vy/parkeringskamera, ännu mer avancerade framstolar med ventilation/svankstöd och självparkeringssystem.
Ovan tre utrustningsnivåer kostar 469', 499', 529' och Advance Plus i kombination med panoramataket 544'.
Testar-7-Sitsiga-Nya-Kia-Sorento-2021

Alla Svensksålda Blir 7-Sitsiga

Alla nya svensksålda Sorento's är 7-sitsiga och eftersom hjulbasen blivit längre i nya Sorento så har insteget gjorts enklare till rad tre.

Det har även tillkommit en liten knapp på mellanradens yttre ryggstöd som på elektrisk väg vinklar ryggen och drar fram mittenraden för att klivet ut i den stora världen skall gå enklare från rad tre.

Detta utkliv fungerar bra även om man är 186cm, det är lite bökigare när man satt sig där bak och ska dra tillbaka mittenradens ryggstöd. Detta måste personen i mittenraden hjälpa till med men i verkliga livet sätter man sig ju inte längst bak i en annars tom bil eller hur?
Bakom de sju uppfällda sätena går det att ställa två matkassar, mer bilder på baksätet och hela bilen kommer jag senare att ladda upp på Instagram och Facebook så in och följ mig där..
Svenskt-Test-Nya-Kia-Sorento-2021

Bra Premiumsäten & Fast Fjädring

Man trivs direkt bakom ratten i nya mysiga Kia Sorento. Dels sitter man väldigt bra i dessa premiumframstolar (som dessutom är premiumsnygga) men även den skarpa moderna instrumenteringen gör sitt till för att höja trivselfaktorn.

Jag gillar interiörfärgerna svart/grått/stål så jag är väldigt nöjd men jag kan tänka mig att vissa kan tycka att inredningen är lite väl färglös. Till dessa kan jag hälsa att man nästan kan få fram vilken färg man vill på stämningsbelysningen.. Så vips är alla blir nöjda!
Motorn startas med knapp och de 202 dieselhästarna knattrar en del på tomgång och automaten är inte heller så alert när man ska baxa runt bilen på en parkering. Väl ute på rull gör drivlinan sitt jobb bra men jag måste säga att jag verkligen ser fram emot den kommande plug-in modellen, för dieselknatter känns lite gammaldags i en 2021.
Sorento's koldioxidutsläpp (CO2) enligt WLTP ligger på 179 g/km och snittförbrukningen enligt samma mätmetod på 6,9 liter per 100km, detta ger en skatt på nästan 11000:-/år med dagens skatteregler.
0-100 avverkas på 9,2 sekunder och angiven toppfart är 202 km/h.
Växellådan styrs med ett vred och detta kändes helt naturligt eftersom spaken i de flesta nya bilar inte längre är kopplad mekaniskt med lådan ändå. Intill växelspa.. vredet sitter även ett annat vred som justerar drive mode och fyrhjulsdrift. Läget smart mode känner av hur du kör och optimerar själv bilen för din stil.
På de snabba kurviga landsvägarna rör sig nya Sorento riktigt stabilt men fortfarande bekvämt. Fjädringen är lite åt det fastare hållet och bilen känns mer kalibrerad för snabb landsväg och motorväg än steniga skogsstigar. Markfrigången är lägre än på andra SUV:ar så ta in ut nya Sorento på för avancerad off-roadkörning.
Bilens alla stödsystem fungerade som de skulle i en premiummodell och en ny funktion jag inte testat tidigare var att farthållaren kunde ställas in så att den hela tiden anpassade hastigheten till laglig skyltad hastighet.
Jag skulle kunna skriva ett helt eget inlägg om alla Sorentos hjälpsystem som är beredda att rädda dig ifall du tabbar dig, så många är de!

Summering:

Min summering får bli att nya Kia Sorento ger dig extremt mycket väldesignad, effektiv, mysig, 7-sitsig och välutrustad SUV för den halva miljon den kostar.

Dieseldrivlinan känns något utdaterad men som tur är kommer en plug-in hybrid till Sverige vilken dag som helst och den lär vara minst lika mysig att köra och färdas i som denna diesel så, stay tuned!

Läs gärna mina andra artiklar taggade med #SUV, #Biltester eller varför inte alla inlägg om #Kia.

0 Besökare har kommenterat :