Att testa bilar handlar verkligen om kontraster. Biltyperna varierar kraftigt och idag skall vi börja en trestegsklassresa med Hyundai.
Först ut idag är nya Hyundai i10, därefter kommer vi rulla vidare med både i20 och i30, där de båda kommande är mildhybrider.
Fyra Grundnivåer
Nya lilla Hyundai i10 går att beställa i fyra olika grundnivåer:
i10 Pure 119.900:- (Farthållare och helljusassistans ingår)
i10 Essential 124.900:- (lägger till bl.a. Carplay och AC)
i10 Advanced 134.900:- (lägger till bl.a. svart grill och backkamera)
Ovan tre nivåer har en bensinmotor på 1 liter som ger 67hk / 96Nm.
Det finns även en i10 N-Line med 100hk och manuell från 159.900:-.
Svart Grill = Advanced
Min demobil med den svarta grillen var alltså en Advanced och hade en femväxlad manuell växellåda (en automatiserad manuell låda finns som tillval för 10000:-).
I min fullutrustade testbil fanns navigator, rattvärme, filassistent, backkamera, skyltavläsning och massa annan utrustning som fungerade precis lika bra som i en större dyrare bil.
Jag hade personligen valt en Essential då AC och Carplay är två måsten i en modern bil. Allt annat anser jag personligen vara onödig "dödvikt" i en lätt, billig citybil som denna Hyundai i10 är.
Med de nya skattereglerna får man betala höga 2738:- per år för en liten skorv som denna i10 är, lite vansinne om du frågar mig!
Nya i10 = En Liten Snygging
Jag tycker nya Hyundai i10 är designmässigt riktigt snygg, allra snyggast är den dock framifrån.
Lastutrymmet sväljer fyra stora pappersmatkassar men glömmer man smälla igen bakluckan ordentligt blir man varse om detta genom en ovanligt arg varningssignal.
Clean och Städad Interiör
Interiören är väldigt städad och clean. Bakom mig själv går det faktiskt att sitta helt ok men man sitter rätt upprätt.
Framstolarna är enkla men helt ok och har fungerat bra på även lite längre åkturer (d.v.s. långt utanför kommungränsen).
Mätarna påminner lite om de jag hade i Polon, klassiskt snygga men i denna nya i10 har du även massa mer modern färddatorinfo än jag hade i Polon och dessutom finns en stor skarp bildskärm mitt på panelen som stödjer CarPlay.
Bilens lilla trecylindriga motor på 1 liter puttrar högljutt men ger ändå helt okej acceleration om den varvas friskt. Den dricker en halvliter soppa per mil och väghållningen är typiskt småbil, allt är således precis som det ska.
Nya Hyundai i10 är en väldigt trevlig liten lättkörd citybil och att tonåringen inte dissade dess look direkt när han såg den innebär att den faktiskt ÄR snygg.. sett ur en modern människas ögon d.v.s..
Som
#Småbil (arkivlänk) ger jag denna nya i10 fem rattar av fem möjliga och du hittar fler liknande tester genom att följa länken.
Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!