Biltest: Hyundai i20 (Mildhybrid Med Automat)

Under de milda vinterveckorna runt julen så långtestade jag denna mildhybrid.. och den imponerade faktiskt på ett par olika områden.
Det fulla namnet på modellen jag skall prata om idag är Hyundai i20 Advanced 1,0 T-GDI 120hk med 7-stegad Automat.
Front-Nya-Hyundai-i20Test-Hyundai-i20

Design: Kraftig Front - Många Veck

Om vi ska prata design så är fronten bilens absolut starkaste designkort och jag tycker Hyundais standardfront är riktigt lyckad.

Resten av bilen har lite för många udda veck för min smak och dessa känns lite "för mycket" enligt mig och samma sak gäller med bakdelen, men ljusrampen bak är ändå lite unik på ett bra sätt.

En Snabb Priskoll + Tillvalspaket

Vi hoppar raskt från unika bakljus till ännu mer unika grundpriser!

i20 Pure, från 149.900:- (endast manuell)
i20 Essential, från 159.900:-
i20 Advanced, från 189.900:-

Provbilen var alltså en i20 Advanced med största 120hk motorn och en 7-stegad automat, båda dessa kostade tillsammans 20.000:- extra, alltså som tillägg till ovan grundpris.

Provbilen hade även två andra paket som gav..

Akustisk film på vindruta, Bose Premium ljudsystem 7.1, 10,25” navigationssystem m. BlueLink®, RDS+TMS. Pris: 14900:-.

LED kombinationsljus fram & bak, inkl. LED strålkastare m. statiskt kurvljus & LED bakljus. Pris: 7900:-.

Test-Utrymme-Nya-Hyundai-i20

Billigare Inredning + Trångt Bak

Inuti bilen är det rätt städat men det märks att det är en billigare bil på den hårda plasten och framsätena är också åt det enklare hållet.

Men man sitter helt ok, man får lirka lite med rygglutning (ej steglös justering) och ratt för att hitta en ok körställning och bakom mina 186cm är det lite tajt för knäna men det funkar ändå ok även i baksätet..
Den 10,25" stora pekvänliga mediaskärmen i kombination med helt digitala mätare (som dessutom har en skarp och bra grafik) framför ratten ger en väldigt modern feeling.
Automatlådans spak däremot ger en annan mer "retrofeeling".

Omdöme-Nya-Hyundai-i20

Bra Skarpa Mätare & Funktioner

Om jag får säga en sak till om mätarna så är det att de kan ändras till fyra HELT olika mätare och det blir en helt annan känsla med vita, röda, ovan blå eller så nåt futuristiskt med kuber.. :D

Att köra i20 120hk mildhybrid är roligt. I sportläget knuffar elmotorn på bra och Hyundai har alltid lite fastare chassin så hela i20:n är riktigt rolig å gasa halvsnabbt med.

Dock ger mildhybridlösningen ingen jättevinst i soppaförbrukning utan mitt snitt efter en blandad vecka stannade på 5,8 l/100km, vilket känns lite högt i en bil med assistans av 48 volts elhjälp.

Bilens alla hjälpfunktioner fungerar väldigt bra, i princip lika bra som i mycket dyrare bilar, dessutom är menyer minst lika logiska och lättanvända som i bra mycket dyrare bilar.

En väldigt uppskattad grej är när man nattetid kör och slår på t.ex. torkare, då visas det man valt (på varvräknarens plats) och man slipper försöka se detta i mörkret, genialiskt!

Summering

En liten objektiv summering blir att den är MYCKET roligare att köra än den ser ut och att dess menyer, grafik och funktioner är i klass med bra mycket mer exklusiva bilar.

Vidare så imponerar mildhybridteknikern vid sportig körning men inte när man skall fylla på soppa (min Octavia utan någon elmotor drar lika mycket).

Skulle troligen själv välja Essential, mellannivån (som har Carplay) och lägga till 15.000:- för 100hk 1.0 T-GDi bensinmotor med mildhybrid och växla manuellt, det ger ett slutpris på 175'.

Kommentera gärna, eller kika på mina andra #Biltester eller kolla på mina många andra inlägg om #Hyundai.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :