Design: Kraftig Front - Många Veck
Om vi ska prata design så är fronten bilens absolut starkaste designkort och jag tycker Hyundais standardfront är riktigt lyckad.
Resten av bilen har lite för många udda veck för min smak och dessa känns lite "för mycket" enligt mig och samma sak gäller med bakdelen, men ljusrampen bak är ändå lite unik på ett bra sätt.
En Snabb Priskoll + Tillvalspaket
Vi hoppar raskt från unika bakljus till ännu mer unika grundpriser!
i20 Pure, från 149.900:- (endast manuell)
i20 Essential, från 159.900:-
i20 Advanced, från 189.900:-
Provbilen hade även två andra paket som gav..
Akustisk film på vindruta, Bose Premium ljudsystem 7.1, 10,25” navigationssystem m. BlueLink®, RDS+TMS. Pris: 14900:-.
LED kombinationsljus fram & bak, inkl. LED strålkastare m. statiskt kurvljus & LED bakljus. Pris: 7900:-.
Billigare Inredning + Trångt Bak
Inuti bilen är det rätt städat men det märks att det är en billigare bil på den hårda plasten och framsätena är också åt det enklare hållet.
Bra Skarpa Mätare & Funktioner
Om jag får säga en sak till om mätarna så är det att de kan ändras till fyra HELT olika mätare och det blir en helt annan känsla med vita, röda, ovan blå eller så nåt futuristiskt med kuber.. :D
Att köra i20 120hk mildhybrid är roligt. I sportläget knuffar elmotorn på bra och Hyundai har alltid lite fastare chassin så hela i20:n är riktigt rolig å gasa halvsnabbt med.
Dock ger mildhybridlösningen ingen jättevinst i soppaförbrukning utan mitt snitt efter en blandad vecka stannade på 5,8 l/100km, vilket känns lite högt i en bil med assistans av 48 volts elhjälp.
Bilens alla hjälpfunktioner fungerar väldigt bra, i princip lika bra som i mycket dyrare bilar, dessutom är menyer minst lika logiska och lättanvända som i bra mycket dyrare bilar.
En väldigt uppskattad grej är när man nattetid kör och slår på t.ex. torkare, då visas det man valt (på varvräknarens plats) och man slipper försöka se detta i mörkret, genialiskt!
Summering
En liten objektiv summering blir att den är MYCKET roligare att köra än den ser ut och att dess menyer, grafik och funktioner är i klass med bra mycket mer exklusiva bilar.
Vidare så imponerar mildhybridteknikern vid sportig körning men inte när man skall fylla på soppa (min Octavia utan någon elmotor drar lika mycket).
Skulle troligen själv välja Essential, mellannivån (som har Carplay) och lägga till 15.000:- för 100hk 1.0 T-GDi bensinmotor med mildhybrid och växla manuellt, det ger ett slutpris på 175'.
Kommentera gärna, eller kika på mina andra #Biltester eller kolla på mina många andra inlägg om #Hyundai.