Dagens biltest skall istället handla om nya Hyundai i30 N-Line med en mindre pulvrig 1.5 T-GDi bensinmotor på 159hk och sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
N-Line Kostym + Lagom Med Pulver
Under min testvecka fick vi snöslask som gjorde att jag inte lyckades hålla bilen ren ens tills första bästa fotoplatsen..
Men trots stänket så ser man att i30 N-Line är en riktigt väldesignad liten fräsig mellanklass-hot-hatch.
Jag som har haft Golf som riktmärke för bra design under många år måste säga att denna parkerad intill en standardgolf får Golfen att se riktigt trist ut, detta ger Hyundai i30 N-Line 5 stänk av 5 möjliga i exteriörpoäng.
Riktigt Sköna Sportstolar
På insidan hittar man ner i ett par riktigt sköna sportstolar som håller i en samtidigt som de ger bra komfort. Förarstolen har dessutom ett utdragbart lårstöd (+) men nackstöden sitter långt bak och kan inte justeras.
Rent prestandamässigt så räcker 159hk skapligt bra för att göra i30 N-Line till en körglad liten sportbilswannabe.
Dubbelkopplingslådan passade sportig körning och gör då sitt jobb bra men visade lite tecken till tvekan när man tog det lugnt. Speciellt jobbig var den ibland när dragläget skulle hittas från stillastående och skuttade sedan iväg när man gav mer gas än normalt..
Chassit var märkbart hårdare men inte obekvämt stötigt.
Lite Priser & Vikter
Den starkare bensinmotorn (120hk är standard) höjer grundpriset med 30.000:- till 254.900:- och det är bilen & drivlinan värd.
Den 10.25" stora mediaskärmen inkl. navigator får man om man väljer till teknikpaketet för 12900:-.
Det finns två olika "performance paket" som ger mer avancerade framsäten, jag personligen tycker de som ingår räcker långt.
Maximal släpvagnsvikt är för övrigt satt till 1410 kg.
Tråkiga Mätare
Instrumenteringen i i30 N-Line var rörig och tråkig tycker jag, skriver så eftersom jag även testat nya mindre i20 som hade bland de snyggaste och coolaste mätare jag sett på länge, så jag hoppas att de hittar ner i kommande i30 generation.
Samtliga förarhjälpfunktioner som fanns i denna i30 fungerade precis lika bra som i dyrare bilar, ett bra betyg till Hyundai!
Min testförbrukning stannade på 7 liter/100km och det måste ändå anses som ok med tanke på att halva sträckan varit med lekfull tung gasfot.
Summering i30 N-Line
Summerar i30 N-Line genom att säga att den verkligen har perfekt look, helt lagom med prestanda med massor av prisvärd körglädje men växellådan måste ses över (kan ha varit fel på testbilen) och en uppgradering till i20 mätare skulle inte skada den annars trevliga interiören.
Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!