BMW har M, Seat har Cupra, Volkswagen sina GTI'er och nu har Hyundai paxat N-loggan till sina prestandamodeller.
Först ut är Hyundai i30 N. Den har jag medvetet väntat med att testa och jag lånar den nu till senvåren istället då vägarna torkat upp och sommardäcken åkt på. Allt för att kunna testa detta 275 hästar starka rivjärN ordeNtligt..
i30 N Performance - Exteriör & Pris
Min lånebil hade den ljusblåa solidlacken "Performance Blue" som redan på parkeringen drog förbipasserandes blickar till sig.
Provbilen var den starkare versionen med 275hk / 353Nm (faktiskt hela 378Nm under en kort overboost) hästkrafter och hade därmed tillägget "Performance".
I Performance-paketet ingår även 19" fälgar med Pirellidäck, en elektronisk diffbroms (e-LSD), ett aktivt avgassystem (alltså ställbart via knapp på ratten) och större bromsar samt ett rejält stag mellan bakre stötdämpartornen.
i30 N Performance har ett grundpris på 324.900 kr. Den svagare modellen med "bara" 250hk kostar 299.900 kr (dock samma vrid i båda bilarna). Om man har minsta ambitioner att köra bana med sin i30N så är performance versionen det solklara valet och gillar man ett ettrigt motorljud så är performance också ett solklart val..
Du har endast två tillval när du köper en i30 N Performance - Vilken karossfärg du vill ha och ifall du vill ha GT-paketet? Hyundai i30 N Performance med GT kostar 349.900:-.
GT-Paketet Innehåller
Klädsel i konstmocka och läder, el-framstolar (minne på förarstolen) och utdragbara lårstöd på båda framstolarna, audio 5.0 med navigation, Apple CarPlay & Android Auto, high performance färddator, backkamera, sladdlös mobilladdning och mörktonade bakrutor.
Looken på Hyundai i30 N Performance utlovar mycket körglädje och jag gillar den babyblå färgen och stylingen. Fronten är grymt kraftfull och stilren, sidoprofilen är lite sportigt framåtlutad och bakdelen är också kanon - Enda som enligt mig stör de annars rena linjerna baktill är dimljusens placering (hade satt dem i skarven mot det svarta istället).
Hyundai i30N - Interiör & Körglädje
Om vi öppnar dörren och kliver in så är N-detaljerna lite färre på insidan och man känner igen sig från vanliga i30 (läs mitt test).
Det betyder dock inte något dåligt utan allt är stilrent och logiskt men känslan i hela interiören är något åt det enklare, plastiga hållet.
På ratten sitter det två ljusblåa knappar som ställer om körprofilen och jag klippte ihop ovan lilla reklamfilm över i30N Performance där ni även ser hela interiören och lastutrymmet med sitt stag.
Videon visar också hur grymt trevligt avgasljud i30 N Performance modellen har utan en massa konstgjorda högtalare. Den har även roliga shift-lights som visar optimal växling och man kan även slå på automatisk mellangas när du växlar ner.
Det videon inte kan förmedla är hur härligt stumt det aktiva chassit blir i sitt hårdaste "N-läge", samma läge som gör motorn till en uppretad tjur och styvar upp styrningen samt öppnar upp det härliga ljudet i piporna. N-läget i i30N Performance är ett rent N-öjes och N-jutarläge!
I30N Performance i sitt N-läge är verkligen en vansinnigt sportig bil att köra och den levererar verkligen körglädjen som utsidan gör sken av. På pappret gör i30N Performance 0-100 på 6,1 sekunder och placerar sig i samma division som Volkswagen GTI Clubsport.
i30N Performance - Summering
Det kan inte vara så lätt att komma in på sportbilsmarknaden som ny aktör men Hyundai gör det riktigt bra med i30 N Performance som verkligen ger massor av rivig hot-hatch för pengarna. Lite befriande är även att slippa alla svåra val när man beställer, bara färgen och ifall man vill välja till GT-pack eller inte.
Provbilens starkaste kort är det kaxiga ljusblå stuket, den stumma fjädringen, det sköna avgasljudet med sina puffar (ja de passar faktiskt just denna typ av bil) och den 5 år långa nybilsgarantin. Den något plastiga och enkla inredningen får man på köpet men den sänker inte på något sätt körglädjen.
Köp en i30N Performance, signa upp dig i en klubb som anordnar banträffar, nyttja bilens resurser full ut på racingbana och njut av ljudet, chassit och knuffen i ryggen när du stämplar fullt efter att ha satt kurvan perfekt..
Läs gärna mina andra #Biltester eller hoppa direkt till kategorin testade #KFR som jag döpt dessa KompromissFamiljeRacers till.