Test: Peugeot StreetZone 2-Takt EU-Moped

Redan innan sonen tog sitt AM körkort så köptes en EU moped, som han alltså inte fick köra hem från Uppsala till Sollentuna.
Jag fick därför dra på mig hjälm och frakta/testköra hem den! :D
Peugeot-StreetZone-EU-Moped-Toppfart-Otrimmad

Peugeot Streetzone (Viktigt med 2-Takt)

Modellen var sonen noga med, det behövde vara en 2-takt och modellen skulle helst vara en Peugeot Streetzone.

Misstänkte starkt att det handlade om att kompisarna i gänget visste hur dessa skulle trimmas med ryckta v-ringar och dylikt.

Mopeden hade innan försäljning varit inne på verkstaden och fått en hel uppsättning nya kåpor och ljuddämpare då den gått omkull.

Några dekaler hade förra ägaren inte satt på de nya kåporna så den var väldigt fräsch och mattsvart.

Test-Peugeot-StreetZone-EU-Moped

Otrimmad - Gjorde 60km/h (på mätarn)

Mopeden såldes helt orimmad av pappan i familjen (de hade köpt den ny och den hade haft samma toppfart sedan ny) och var en 2017 som tagits ut 2018.

En 2-taktare kräver inte mycket service så det är bra men tändstift och filter är något han bör hålla koll på samt ladda batteriet vid behov. De sotar och luktar dock mer skit än sina 4-taktande kusiner.

Jag har aldrig kört vespa på hemmaplan, sist var nog på Cypern eller någon annan Medelhavsö för sådär 25 år sedan..
Jag gillar fortfarande inte körställningen på en vespa, att ha fötterna parallellt framför sig och de små hjulen känns farligare när det är gropar i asfalten eller när det ligger grus på körbanan.

Nyheter Sedan Jag Ägde Moped

Nyheter som tillkommit efter min mopedkarriär var bl.a. en elektronisk bränslekran som stängs av/slås på automatiskt av tändningen.

Elstart har jag inte heller haft (bara hålla in broms å trycka på start), kick fanns såklart också.

Praktiskt med förvaring under vespans sadel som låses via tändningsnyckeln. Dock har jag förstått att alla hjälmar inte får plats i denna låda.

Automat kändes lite "tjejigt" men den funkade väl ok, gillar dock inte släpningen - Att behöva varva bort effekt för att ens komma iväg.

Backspeglarna på Streetzone är lite skumma, de kräver att man justerar in dem grovt med verktyg hemma. Ute på vägen kan man bara vrida lite lätt på dem. En lite av en B-lösning om du frågar mig, varför inte sätta en kulled med större rörlighet vid spegeln??

Förbrukning

En 2-takts EU moppe som man kör med full gas konstant drar mer soppa per mil än min Skoda Octavia (länk till mitt långtest).

Med det skrivet så ligger nog grabbens förbrukning på runt 0,6 liter milen.

FixarFarsan-Testar-EU-Moped

Vad Säger Farbror Blå Om Toppfarten?

Men Peugeot Streetzone (Kisbee enl. trafikverket) var ändå rolig att köra, den svarade bra på gasen när man var ute på rull och den slutade inte öka farten förrän vid runt 60km/h (mätarfart) trots mina 85 pannor på så något extra trim känns väldigt onödigt och jag tror inte det skett än idag heller (har lite släpning på inläggen av olika skäl).

Man får så klart inte köra snabbare än lagliga 45km/h men exakt vad polisen gör om originalmopeden går snabbare och man åker fast, det vet jag inte!? Vet du?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

5 Besökare har kommenterat :
August sa...

👍👍🙏😊

Anonym sa...

vet du om streetzon och kispee är samma sak ?

Danne sa...

Kisbee och Streetzone är det samma.
Ps nån som vet hur man släcker serviceindikatorn?? Dem på verkstaden glömde släcka den på 9000km servicen.

Anonym sa...

hvilken peugeot kisbee skal man kjøpe deler til som passar til peugeot streetzone 2021

FixarFarsan sa...

Streetzone och Kisbee tror jag är same same, så länge båda är tvåtaktare