ER6n = En Populär Övningshoj
Denna motorcykel var som ny en av de mest sålda i Sverige och den är väldigt populär bland oss som tar körkort och efter ett antal månader ihop så förstår jag varför. Den är enkel att hantera och man sitter skapligt bekvämt i sadeln och har en upprätt sittställning som ger bra sikt.
Min ER6 var redan uppdaterad med “tail tidy”, d.v.s. att bakdelen är rensad och bakplåten upplyft – Ett måste på i princip ALLA motorcyklar om du frågar mig, de flesta är riksfula som original bak!
En ER6 passar de flesta förare, den är låg för korta förare. Ersättaren Kawasaki Z650 har “gropar” i tanken där knäna ska få plats och är man 186cm som jag så är man för stor på en Z650 men vi får plats utan problem på en ER6n.
Hungrig Styrkänsla In i Kurvor
Kawasaki ER6 har en lite speciell känsla i styrningen, jag tror det beror på att framgaffeln har en skaplig lutning jämfört med andra hojar jag kört. Den är väldigt hungrig in i kurvor när du lutar och svänger och den är därför väldigt lätt att klara högfartsbanan med på uppkörningen.
Lite Småtråkig Instrumentering
Instrumenteringen är inte så sexig på en Kawasaki ER6 från 2011. Hastighetsmätaren är analog på vit botten och lite otydlig att se exakt hastighet på, varvräknaren är digital och svår att avläsa dagtid men båda fungerar ju, jag jämför med nya moderna hojar.
Såld 2023-05-17
Hojen hann inte vara på blocket mer än ett par timmar innan det rasslade in meddelanden och den hämtades med släp till en nöjd 23 årig tjej som skulle ta tungt A-kort!