-->

Tagit Körkort För Tung MC (A-Kort)

När jag låg sjuk i cancer för drygt 1år sedan så skrev jag lite bucket list och en sak i den hinken var att ta MC kort. Det är nu precis taget och jag tänkte svamla lite om hur min väg fram till kortet var..
Vägen-Till-Tungt-MC-Körkort

1. Syntest/Körkortstillstånd

Började med att ta ett syntest för körkort, skaffade körkortstillstånd och bad även en kompis ansöka om att bli min handledare.

2. Riskettan

Jag och min trognaste läsare M sågs och tog denna kurs en Lördag i höstas. Riskettan handlade om risker och alkohol/droger, den var bra mycket mer intressant än jag trodde!

3. Provlektion

Steg tre var att jag kollade upp en trafikskola nära mig och tog en provlektion hos dem på banan. Det gick bra trots att jag aldrig riktig kört en tung mc förut och vi bokade in risktvåan på stående fot då det bara fanns ett enda tillfälle kvar typ dagen efter.

4. Risktvåan

En riktig rolig utbildning på en halv dag där man på banan fick leka och testa olika situationer. Vi fick bl.a. testa att bromsa på grus med fram och bakbroms, testa reaktionstid, döda vinkeln i praktiken, olika bromsprov, skjutsa på grus och prova styra med kroppen.

Denna kurs sa trafikskolan att man egentligen ska ta i slutet på utbildningen men den går att ta så fort man vågar köra på lite hårdare.

5. Teoriprovet

Man kan inte skriva teori förrän man “klarat” risktvåan så efter den kursen köpte jag fysiska böcker och ett onlinepaket. Dessa nötte jag sjukt mycket, 1 timme om dagen under 2 veckor kanske.

Teoriprovet för MC gäller sedan i ett helt år, för bil endast 4 mån.

6. Skaffade övningsmotorcykel

Köpte en Kawasaki ER6n som övnignsmc, denna kördes hem till mitt garage av en kompis, detta var precis innan halkan kom och den fick sedan stå där och ladda sitt batteri under vintern.

7. Boka tid för uppkörning

Tider för uppkörning släpptes “under Mars” månad så när första mars infann sig så hängde både jag och M på låset och knep de första tiderna i Maj när uppkörning för MC öppnade.

MC-Körkort-Tips-Högfartsbanan

8. Trafikskola + Privatkörning

I April var det fortfarande kallt men jag övade både på körskolan och körde privat med min ER6a.

På körskolan fick man många bra tips på vad som var viktigt att tänka på under uppkörningen, både på bandelen och i trafiken. Jag tog totalt fem lektioner, en provlektion före risktvåan (krav), två på bana och två i trafik, varav två var så kallade prov-uppkörningar.

Övade högfartsbanan mest på trafikskolan, men även som ni ser på ovan bild med min egen motorcykel som jag sedan skulle köra upp med. Samma sak med krypkörning som jag övade på vändplanen hemma med lite egna koner köpta på Biltema.

Köra åttor åt olika håll var nyttigt, för man har alltid en favorit sida man har lättare att vända åt.

MC-Körkort-Tips-Lågfartsbanan

9. Uppkörningsdagen

När Maj och dagen D till slut infann sig så övningskörde jag först en timme runt Arninge och Gillinge innan vi åkte till Gillingebanan.

På Gillinge ropades alla upp, leg kollades och vi fick information om hur provet skulle gå till.

Man skulle göra alla bankörningsmomenten i följd och fick därefter reda på om något moment måste tas om och blev man godkänd på banan fick man vänta tills alla hade kört bandelen innan man körde trafikdelen.

10. Körprovet

Körprovet inleddes med att man körde in på bandelen och gjorde en säkerhetsgenomgång, jag fick drivpaket vilket var bland det enklaste, kolla kugg och kedjans spänning bara!

Därefter leda cykeln in i lågfartsdelens T, starta motorcykeln och köra krypkörningen. Denna del var jag som mest säker på eftersom jag övat hemma men på Gillinge hade man begränsat banans kanter med bildäck så att man inte kunde ta ut svängarna lika mycket, men det gick bra ändå.

Därefter körde man undanmanöver (eller högfartsbanan) och denna hade jag inte kört med min motorcykel förut (inte fullt ut utan bara delar), men den gick skitlätt. Tipsen jag lärde mig på körskolan var att låsa fast gashandtaget på 50km/h och dra upp fötterna så att bara tårna var på fotpinnarna (för att inte riva en kon med sina klumpfötter om det är tajt).

Som avslutning gjorde man bromsprov från 70 och 90. Det enklaste momentet tyckte jag, bara att knipa åt med knäna och bromsa bestämt med blicken långt fram (min hoj hade ABS).

Trafikdelen sedan var för mig kort och löjligt enkel (körskolans prov-uppkörning i trafik var mycket MYCKET mer omfattande).

Jag körde i princip till Arninge industriområde via E18, sedan tillbaka på motorvägen. En kort avstickare på krokig landsväg med dålig sikt innan det var dags att vända på en stor parkering och köra tillbaka till Gillingebanan och få ett grattis av instruktören.

$$ Kostnad / Pris För Mc-Körkort

Jag tänkte först inte kolla vad mc-körkortet kostat, för jag vet att det är DYRT. Varje körlektion i trafik kostar 2500:-/2h eftersom det är en instruktör och två motorcyklar som ska hållas rullande.

199:-                  Syntest
695:-                  Kurs Riskettan
1600:-                Provlektion bana (innan man fick ta risktvåan)
2700:-                Kurs Risktvåan
1430:-                Teoripaket med böcker+onlineprov
405:-                  Teoriprov
5000:-                2 lektioner trafik
3200:-                2 lektioner bana
1650:-                Uppkörning Gillinge

Totalkostnaden för MC-körkortet blev 16879:- och det är rätt mycket pengar men jag resonerade så att det är bättre att ta ett par extra lektioner, finslipa och få tips så att man verkligen klarar körprovet OCH kanske även bli en säkrare förare?

Summan ovan inkluderar inte köp av övningsmotorcykel (låna av någon hade varit smart?) eller säkerhetsutrustning som hjälm, kläder och skor. Allt detta måste du ju skaffa om du ska övningsköra på egen hand.

Nu har jakten börjat på en något större MC, så letar du efter en fin svart Kawasaki ER6n som fungerar perfekt, hör av dig!

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Stort grattis, bra jobbat kompis!

/M

FixarFarsan sa...

TACK kompis! :D