-->

Test: Indian FTR1200 (FTR SPORT)

Enda jag visste om denna hoj inför min provtur var att den hette Indian FTR 1200 och att den hade en fet V-Twin på 1200 kubik.
Inga förväntningar eller läst på något så gick in med “öppet sinne”.
test-indian-ftr1200

Trubbig och Kaxig

Om vi börjar på utsidan så har den ett eget stuk, ser lite trubbig ut och som att man plockat ihop den av delar som inte riktigt är gjorda för att passa ihop – MEN det funkar jäkligt bra för min smak!

Avgasröret är riktigt ballt och den stöddiga vinkeln på gaffeln samt den synliga ramen! Både lite Ducati Monster och KTM vibbar fast med en egen stil!
tailtidy-indian-ftr1200

Tail Tidy, Tail Tidy, Tail Tidy

Bakdelen är också ball med sin synliga bakdämpare och de feta ljuddämparna som jag inte skulle röra om jag köpte en FTR1200.

Däremot, regplåtshållaren och placeringen av blinker är riktigt vidrig, skulle nog inte köra en meter med den sådär – Men det är lätt fixat, gjorde en Tail Tidy installation nyligen och det är en kul projekt på ett par timmar som gör mycket för utseendet!
mätare-ftr-1200

Många Andra Versioner Av FTR1200

Sittandes i sadeln så möts man av denna runda display, lite otippat clean men funkar kanon för mig! På det hela taget var FTR SPORT en positiv överraskning när det kommer till utseendet!

När det sedan gäller körningen så utmärkte den sig gentemot andra nakenhojar genom att ha ett enormt bottenvrid, d.v.s. kraften kom direkt och du behövde inte varva för att den skulle röra på sig.
Fakta säger att 120Nm finns vid 6000varv men tyckte det kändes mer och på lägre varv..
Vikten på hojen är inte heller så farlig, 237 kilo och den känns sportig, kanske inte den mest livliga hojen men passar mig!
5 års garanti – FTR Sport startar från 192’ och det finns en massa andra versioner som Rally, R Carbon (2kg lättare..), 100% R Carbon (samma vikt ändå), X RSD Super Hooligan och så en vanlig FTR utan extra titlar. Grundpriset är mellan 163’ och 231’ beroende på version men tycker ändå Sport är den vettigaste!
Långtestar gärna denna modell i vardagen och fyller på inlägget med sådan fakta så har du en demohoj att låna ut, kontakta mig asap – Finns kontaktuppgifter under hamburgermenyn längst uppe till vänster.
Kommentera gärna eller läs vidare bland mina många #HojTester.
0 Besökare har kommenterat :