Golf GTI Mk5 kom som årsmodell 2005 och jag samt några kollegor var bland de första som provkörde den då.
Golf GTI 2007
Bilen jag fick prova idag var en riktig “snik” GTI från 2007 med i stort sett ingen utrustning utöver standard. Manuell 6-växlad, bara AC, CD-Radio och 17” fälgar. Men dom dryga 3000 milen syntes inte på bilen bortsett från ett antal vita stenskott på huven.
Golf GTI Mk5 Stolar
Stolarna i denna Mk5 liknar de i vår Polo GTI från 2009 men är något bredare och något mer stoppade men inte lika fluffiga som i helt nya Golf GTI Mk6 (läs mitt test).
Ett par ord om baksätet. Jag mäter 186cm och bakom mig själv sitter jag mycket bra i baksätet.
Säkerheten är god även i Mk5:an och Folksam ger höga betyg efter att ha granskat riktiga olyckor med Mk5:or.
Enkel Interiör
All lyx är som bortblåst i denna snik GTI. Visst är panelen lite väl trist men på bana hinner man ändå inte snegla på svart pianolack eller flashiga displayer.
Tyvärr är nog denna bil svårsåld när den dagen kommer, flesta vill nog ha klimatanläggning, DSG och värre stereo.
Blå Instrumentbelysning
Den blåa instrumentbelysningen är enligt mig helt hemsk men den får man på köpet.
Drivlina & Körglädje
Mk5:an känns lättare och mindre än Mk6:an. Motorn ger kraft direkt från tomgång och drar fint till rödmarkeringen. Jag gillar motorn i Mk5, gången från 1.8T är råare än i Mk6 och man hör turbons vinande.
Den manuella växellådan är smidig och jobba med och styrningen ger bra signaler från vägbanan.
Men Bromsarna är ljusår sämre än i Passat V6 4Motion som jag fick provköra förra veckan. Men bromsar går ju med relativt enkla medel att förbättra (bättre belägg, kylning och bromsvätska) om resten av bilen inbjuder till aktiv körning vilket en manuell Mk5:an gör.
Under den relativt korta provturen hann jag inte testa om Emmaljunga vagnen fick plats i skuffen (i Mk6:an gick den in bak) men troligen är karossen smalare och det kan därför bli svårt att klämma in den.
Summering Golf GTI Mk5
En svart GTI faller mig bäst i smaken, då sticker inte den svarta bakre störfångardelen i ögonen. På en ljuslackad GTI gör den svarta nederdelen att bilen ser högre ut, mer en SUV än en sportbil.
Om denna GTI hamnar rätt i pris skulle den kunde vara en bra kompromiss mellan säkerhet, ekonomi, familjetransport och helgbanräcer – Med andra ord en #KFR.