Den senaste Golf GTI versionen, eller Mk6 som den kallas av oss Golfnördar har nu varit på en rejäl provtur med mig som förare.
Kaross/Exteriör
Jag fick låna en Röd DSG utrustad Golf GTI som fick visa mig vad motorpressen har hyllat den så mycket för. Först vill jag säga tack till Volkswagen för att ni åter lackar ner stötfångarna på GTI:erna.
Förstod aldrig varför detta sparades bort på förra modellen (Läs mitt test av Golf GTi MK5) men nu är ordningen alltså återställd.
GTI klassen skapades 1976 av Golf GTI Mk1 och övriga bilmärken hade inte mycket att komma med då. Då var GTI’n en lätt liten bil med bra väghållning och kraftfull motor vilket gav mycket körglädje.
Nya Golf Mk6 har en snygg kaross och allra finast är den när man blir omkörd av den tycker jag, baken har dom fått till riktigt bra.
Interiör
Förkortningen GTI står för Grand Turismo Injection alltså en GT – Grand Turismo med direktinsprutning och det är enligt mig precis vad nya GTI’n är idag.
En behaglig, snabb, effektiv och lyxig transportör av 2 + 2 personer.
Satt en bra stund innan jag startade motorn och tittade och kände på de olika materialen VAG valt. Även om det rutiga stolarna liknar de i Mk1 försöker numera Mk6:a slåss om de kunder som normalt står i Audi eller BMW hallarna och väljer fullutrustade A4 eller 330.
Baksäte
Baksätet är rymligt, ombonat och riktigt familjevänligt så man gör inget avkall när man köper en rolig GTI längre. Både bakdörrar och rymligt baksäte men samtidigt blir ju bilen större och kanske något mindre "GTI"..
No More Blå Instrumentbelysning
När tändningen är på måste jag säga det igen – Tack, VAG för att ni inte längre kör den oläsliga hemska blåa instrumentbelysningen. Dessa instrument är superskarpa och precis så som bra instrument ska se ut.
Nollar nu färddatorn, justerar stol och ratt så att man sitter perfekt och så automatlådan ner i D-rive läget och vi är på väg från denna Volkswagenanläggning som så många gånger förr.
Motorn i denna GTI låter dämpad och aningen bortisolerad. När man trampar till gasen har Volkswagen på konstgjord väg försökt få till ett sportigt motorljud in i kupén. Hela lösningen låter i mina gamla griniga gubböron smått vansinnig men ok, låt gå.
Motorljudgenerator
Det extraljud som letar sig in i kupén är ett högt motorsurr och ingen vacker skönsång precis. Avgassystemet puffar lite vid manuell nerväxling och motorbroms. Sist jag hörde detta “fenomen” var när jag körde min trimmade Opel –75 (för snart 20 år sedan) men då även bluddrade det, smällde och syntes flammor bakom bilen. Varför har man valt och lägga in ett sådant element i en bil som i övrigt andas mogen lyx?
Men nu ska jag sluta vara så negativ (eller negativ är fel, har bara höga krav på en ny Golf GTI), Volkswagens motortekniker i Wolfsburg har säkert haft många som piskat dem från olika håll – Det ska vara sportigt, komfortabelt och samtidigt gå så snålt det bara går!
Snål? Bränsleförbrukning?
Bränsleförbrukningen är jättebra, långa stunder på motorvägen i 120 Km/h låg förbrukningen på runt 0,6-0,65 L/Mil vilket är imponerande.
Efter körpasset stod färddatorn på 1,14 i snitt vilket också är imponerande eftersom det var en väldigt "blandad" körning.
Effekt? Körglädje?
När DSG lådan var längst ner i sportläget och man hade möjlighet att testa den fullt ut gick bilen som en besatt tjur. 211 “miljövänliga grönbetande” hästar och den elektroniska diffen såg till att föraren satt bekvämt inpressad i stolsryggen. Försökte använda paddlarna i ratten ett tag men insåg att de mest var där för syns och sakens skull. DSG lådan fungerar allra bäst när den får sköta växlingarna själv. Inget funktionellt fel i manuella läget men det kändes helt överflödigt.
Golf GTI & Stor Barnvagn
Sen till frågan om nya Mk6:an skulle funka som barnfamiljebil?
Skjutsa ungarna och tanten till mormor och sedan ta bilen till banmötet. Provade därför att lägga in vår stora Emmaljunga vagn i skuffen och den satt som en smäck, inte mycket över till packning på sidorna men vagnen fick plats precis som den var och luckan gick att stänga. Alltså en perfekt bil för barnfamiljer med vagn, bakåtvänd barnstol på ena sidan och en bälteskudde på den andra för den trotsiga 3 åringen.
Summering Golf GTI Mk6
Avslutningsvis tycker jag att Mk6 GTI har lämnat den GTI klass som den själv skapade en gång i tiden och satt siktet på dyrare och större rivaler.
Den rutiga klädseln och tramset med motorljudsgenerator och avgaspuffar är bara ett löjligt försök att charma oss gamla Golf GTI rävar - Den är ingen råbuse längre som Mk1:an var (Läs mer om min före detta Mk1 GTi här)!
Fast fick jag välja mellan en ny Audi A4 och Golf GTI Mk6 med valfri utrustning skulle det vara lätt – Det skulle bli en Golf utan och blinka. Priset på en ny, normalt utrustad Golf GTI är farligt nära 300’000:- och det är mycket pengar för en Golf tycker jag men det kanske är så att Golfen skapat en ny bilklass och inte längre ska jämföras med de tidigare GTI golfarna.
Den som har en barnfamilj och letar efter en supersäker, snål, lyxig mellanklassportbil som klarar det mesta blir nog inte besviken om de beställer en ny Golf GTI.
Gamla Golf GTI är död – Länge leve nya Gti’n (eller nåt sånt..)
Efter ovanstående provtur tog jag även en sväng med en manuell Golf GTI 2007 som också fanns i bilhallen men om den skriver jag i ett separat inlägg - läs mer här.
Kommentera gärna mina högst subjektiva åsikter om GTI Mk6 ovan och botanisera sedan vidare bland mina andra #Biltester.
Funderar på en nästan ny Golf GTI Mk6 men vet du när mk7 gti kommer och hur den ligger i pris jämfört med den GT du testat? /L
L, tror inte Golf gti mk7 fått sitt svenska pris än men jag åtetkommer..
Tack för bilden med barnvagnen bak i en GTI. Visade den och tanten godkände en Golf GTI som familjebil!
Mvh Jesper
Vassego! Kul att du fick köpa "din" familje-GTI! ;)
Hahaha precis det jesper sa! Tack för den bilden