Test: Peugeot RCZ Turbo

Efter att ha provkört den stora familjekombin 508 hos Peugeot handlaren ville jag avsluta med något lite mer uppfriskande.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad

Utanför stod tre stycken RCZ:or parkerade och jag fick låna den vita som nu var helt kolfiberfolierad och hade en 1,6 liters turbomotor som genererade hela 200 hästkrafter vid 5800 varv.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (1)

Svårt att se att denna bil är lackerad i vitt eller hur?

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (2)

Går man runt RCZ:an och spanar in den så får jag lite samma känslor som med Porsches Cayman. RCZ:an är småcool men inte helt klockren ändå på något sätt, precis som jag tycker om Cayman.

Bulorna på taket ger bra utrymmen inne i bilen för oss lite längre.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (3)

Under bakluckan (med den lilla el-vingen på) går det att stuva lite packning som räcker för dig och din dejt över helgen.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (6)

Det som inte får plats längst där bak slänger du in i det minimala baksätet istället.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (5)

Framför det minimala baksätet hittar man två sköna sportstolar med fast ryggstöd som faktiskt är skönare än de kanske ser ut.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (7)

Med förardörren öppen ser man bilens riktiga kulör och att dörren saknar rutram precis som på en äkta coupe.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (8)

Så fort man satt sig i bilen får man “feel-good” vibbar. Det luktar läder och förarmiljön är sportigt avskalad. Ratten t.ex. saknar helt en massa knappar och mätarna är många och omringade av krom.

Bara en sån sak som att bilen hade en riktig startnyckel kändes rejält och “sportigt” :) Tänk, för att par år sedan var startknapp förknippat med “sport” och sedan var stenen i rullning. Därefter kom alla varianter av nycklar, ena skulle läggas i ett hål, tryckas på, andra ska man ha kvar i fickan men motorn startas med en knapp..

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (9)

Lädret fortsätter även också upp över hela instrumentpanelen och bidrar säkert till den sköna doften. Sömmarna är även snygga att titta på.

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (10)

När man kör iväg är bilen kvick i styrningen och turbomotorn matar på fint och det är så långt ifrån 508:an man kan komma.

A-stolpen skymmer en del men nu ska det inte gnällas, man får titta runt den helt enkelt och planera sin körning lite bättre :)

Peugeot RCZ 1,6 Turbo 200hk Provkörd Testad (12)

Bilens 19” fälgar har rätt saftiga mackor (235/40) som håller kvar bilen på vägen när man släpper loss alla 200 morrande hästar.

Krokig landsväg i norra Stockholm Testslinga för FixarFarsan

Denna bil på min krokiga landsvägssträcka är rena njutningen och jag erkänner att jag körde sträckan flera gånger med Peugeot RCZ för det var länge sedan det var så här kul att sitta i en bil.

Jag saknar inte en “entusiastsportbil”
Jag saknar inte en “entusiastsportbil”
Jag saknar inte en “entusiastsportbil”
Jag saknar inte en “entusiastsportbil”
Jag saknar inte en “entusiastsportbil”… Inte alls! :)

Tjänstevikten på RCZ är inte mer än 1372Kg och det märks när man kör lite mer aktivt, bilen känns väldigt lätt och alert. När man ska stanna hjälper 340mm skivor fram och 290mm skivor bak att rulla asfalten framför bilen.

RCZ är inte heller den värsta smutsgrisen och skall enligt broschyren släppa ut 159 g/km (vilket ger en skatt på 1142:-/år) och i snitt dra 0,69 l/mil. Som med alla turbobilar så går det lätt att dubbla den siffran om man är ute och “nöjeskör” som jag gjorde.

När jag ser priset på bilen kommer jag ner på jorden igen!

289’900:- i grundpris, är inte det lite saftigt med tanke på att Peggor inte ligger så bra till när det är säljdags? Lägger man sedan till kolfibertak, Xenon, 19” och lite metallic och roligare läder så drar det iväg i värsta fall nästan 100’000 till och då känns en Golf R riktigt ekonomisk och prisvärd helt plötsligt.

RCZ har i alla fall bättre garantier än vad Volkswagen lämnar idag men varför det står “2 års nybilsgaranti + 3 års förlängd garanti” förstår jag inte. Är det någon skillnad för kunden efter 2 år?

Bidra gärna till detta inlägg med din kommentar och läs gärna om andra bilar jag provat tidigare genom att klicka här.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :