Test: Polo Blue GT ACT

Ena sekunden är den "Bluemotion", alltså en lite småbrummande och småvibrerande tvåcylindrig snålvarg och ett halvt kamaxelvarv senare är alla fyra cylindrar igång igen och bilen skjuter iväg med en fullt godkänd prestanda för att få bära även ett GT emblem bak.

Volkswagen-Polo-BlueGT-Silver-Test-Rear

Snygg Exteriör

Bilens eleganta utsida har jag redan berömt i detta tidigare inlägg (länk) och jag kan bara tillägga att den är minst lika snygg i verkliga livet.

Fälgar-17tum-BlueGT

Fabulösa 17" Fälgar

Flera andra som provkörde kommenterade också de otroligt lyckade mörka 17-tumsfälgarna som ihop med sänkningen på 15 mm och övrig yttre kosmetika bidrog till bilens smäckra yttre, nej - detta är ingen "vanlig folka" som någon sa igår.. ;)

BlueGT-Bluemotion-Polo-2013-2012

Manuell Låda Bäst

Vi provkörde båda växellådorna och de flesta andra jag pratade med tyckte som jag att den sexväxlade manuella lådan passade bilen allra bäst.

DSG7 lådan gjorde bilen lite ryckig i låga farter och framhävde inte heller bilen sportiga karaktär när den anropades med höger pedal.

PoloGT-2-Cylinder Mode

ACT "2 Cylinder Mode"

Den skakiga bilden ovan är där för att visa meddelandet i färddatorn om att bilen körs i "2 Cylinder Mode",  d.v.s. att cylinder 1 och 4 är de som driver bilen framåt.

EA211-Motor-Polo-BlueGT

Något Mer Brummig Gång

Som jag skrev i inledningen så kände man ändringen från 4 till 2 även genom att gången blev lite mer "brummig" med bara två cylindrar och man kände även en liten harkling när kamaxeln slutade öppna och stänga ventilerna till de två mittersta cylindrarna.

På motorvägen i 110Km/h saknade man inte de två avstängda cylindrarna alls och "brummigheten" märkte man inte heller av så bilen har verkligen både en GT och en Bluemotion personlighet.

Framsäte-Blå Grå-Insslag-Polo-BlueGT

Baksäte-Blå Grå-Insslag-Polo-BlueGT

Stolar & Klädsel

Framstolarna var inga GTI stolar utan bara något mer skålade än i vanliga instegsmodellen av nya Polo (läs mer om Polo 85hk).

Justerbart svankstöd saknades men jag satt ändå helt ok i dessa under våra timmar i bilen igår.

De blåa och ljusgråa inslagen föll inte riktigt mig i smaken men de är i alla fall unika för just BlueGT.

Navigator-RNS310-Test

Lite Långsam Navigator

Eftersom denna provkörning skedde utanför Amsterdam så var man tvungen att lita fullt på bilens RNS310 Navigator och de förprogrammerade testrutterna.

Jag vet inte om det berodde på ett rörigare vägnät i Amsterdam eller att RNS310 är en enklare navigator men vi missade att ta rätt avfart flera gånger när de kom tätt.

Many-new-PoloGT-in-row

Svenskt Pris Polo Blue GT

Ett Svenskt Pris på denna Polo Bluemotion GT fick vi inte men gissningen var att grundpriset med manuell låda skulle ligga 30'000 under en ny Polo GTi.

Polo BlueGT är en riktigt intressant bil tycker jag och skulle byta vår Polo GTi rakt av mot en manuell, reflexsilverlackerad fyradörrars GT.

Vår 150 hästars GTi från 2009 känns rätt pigg och gör 0-100 på 8,2 sekunder, BlueGT behöver bara 7,9 sekunder upp till samma fart. En annan sak som skiljer är att vår Polo som bäst varit nere i 0,62 l/mil vid lugn körning. BlueGT drar 0,45-0,47 l/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln.

Kommentera gärna eller ställ en direkt fråga om bilen. Har mycket mer fakta än det som står ovan att ge er om ni vill men jag har en förmåga att skriva romaner per bil så jag väljer att sluta här.. :)

Arkivlänk Till Fler Biltester

Läs gärna mina andra #Biltester (allt från Ferrari till Golf Mk1:or).

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.