-->

BMW Plant/Werk - Guidad Visning av Fabriken

Vi gick en flera kilometer lång guidad visning på BMW's fabrik i München och just i denna byggs 3-seriebilarna och nya 4-serien.

Studiebesök-BMW-Plant

Man fick absolut inte fotografera innanför grindarna så ovan är den sista bilden jag tog innan vi gick in.

"Hochzeit" - Verbinden des Fahrgestells mit der Karosserie.

Vi fick sedan följa hur stora rena plåtar förvandlades till färdiga 3-seriebilar, en process som normalt tar 2,5 dag eller cirkus 40 timmar.

Första anhalten var just vid pressarna där karossdelarna pressades fram. Lokalen påminde om ett stort varv och den enda personalen här var ett par killar som lyfte av de pressade karossdelarna och kollade av dem visuellt medan de sorterade dem efter karosstyp.

Pressarna körde stora batchar av en å samma karossmodell och de färdiga bitarna förvarades i hangaret intill i väntan på beställningar.

BMW-Plant-Press

De flitigaste arbetarna i fabriken fick inga årliga bonusar, de tog inte semester och var faktiskt avlade av Svenskar. Pratar om alla robotar som Svenska ABB hade levererat. Stället kryllade av dem och ett annat märke som jag inte minns namnet på..

ABB-Robotar-Munchen-BMW-Plant

För varje station vi passerade började karossplåtarna se mer och mer ut som en bil och efter alla 6000 punktsvetsar så galvades karossen igen och vreds 360 grader i galvbadet för att alla luftbubblor skulle försvinna.

Robotstationerna stod på nedre botten och karosserna åkte upp och ner till nästa station via en transportör på våningen ovanför. Detta gjorde att truckar och personal kunde gå fritt på golvet.

När fram och bakrutorna skulle sättas på plats kom det först en arm och läste av rutramen på fyra ställen innan han trycke i den redan limmade rutan, helt fascinerande att stå och titta på..

BMW Manufacturing F25 X3 in production on August 10, 2010.  Job file: 080910S1WD8

Jag har aldrig tidigare gått i en bilfabrik men jag blev ändå imponerad över den tyska ingenjörskonsten. När fyra robotar punktsvetsade karossen från alla håll eller när karosser efter varann målades i olika kulörer, det var minst sagt high tech!

När karossen hade fått alla olika lager med primer, grundfärg, slutfärg och klarlack så började själva monteringen. Här började man se människor vid bandet och t.ex. motorerna var fortfarande rätt så mycket hantverk.

I München byggdes en Rolls-Royce motor helt för hand, sedan den dubbelturbo-V8:a som satt i M6:a jag långtestat (länk) och en 2 liters bensinare, den sista skruvades till 50% av robotar. Övriga motorer till 3 och 4-serien byggs i helt andra BMW-fabriker.

Svårt att skildra vidden av besöket i ett inlägg, är du i München kan du göra samma guidade promenad, fabriken är öppen även för dig som inte orkar sitta uppe och blogga på nätterna :D

0 Besökare har kommenterat :