-->

Cyklade 200 Km I Regn (Söderhamn-Insjön)

Nu har det gått ett par veckor sedan jag satte Scott CR1:an på prov och jag tänkte därför summera min långcykling på 20 mil innan jag glömmer bort allt.. :)

Långcykling-Racer-20mil

Varför Just Söderhamn - Insjön?

Vi kan börja med frågan varför det just blev denna sträcka? Jo jag skulle egentligen ha cyklat Stockholm - Söderhamn men blev riktigt förkyld och vågade inte utsätta kroppen för något så det blev att ta cykeln upp med bil och sedan vänta in nästa möjlighet.

När vi skulle lätta från stugan och köra mot Leksand Sommarland så tänkte jag att jag cyklar den sträckan istället för att testa nya racern.

Inför cyklingen så hade jag planerat och förberett mig lite, läs mer om detta i andra inlägget planering/bra prylar inför en långcykling.

Scott-CR1-Test-20mil

Tidig Start

Jag gick upp och drog tidigt för att komma en bit på väg innan resten av familjen skulle sätta sig i bilen och åka, ja ifall jag inte pallade hela vägen d.v.s.

Klädde på mig regnstället eftersom det var blött och lite ruggigt för enbart shorts och T-shirt. Hade bara långärmade kläder i form av regnkläder för att ryggsäcken inte skulle bli för tung.

Cykla-Scott-CR1-Racer-Landsväg

Torrt Fram Till Bollnäs

Först 3-4 milen till Bollnäs var tomma på bilar, vägbanorna var torra och det var relativt plant så denna etapp gick fort. Jag blev varm i (regn)kläderna redan efter första milen så de åkte ner i ryggsäcken.

På slät asfalt och när vägen ligger i våg eller bara går lite uppför så går en kolfiberracer otroligt lätt och man kan lätt hålla över 30 km/h i snittfart.

Cykla-Hyvlad-Asfalt-Racercykel

Hyvlad Väg Inget För Racer

Efter Bollnäs var det ett längre parti med hyvlad väg och denna var ingen hit för racerns smala hårt pumpade däck. Här fick man nästan hålla igen lite för att inte skaka sönder eller riskera punktering.

Cykla-i-Regn

Därefter 5h Regn + Backar

När den hyvlade asfalten var slut började det regna (jag har dåligt av regnbilder då fodralet över mobilen inte tillät vidare skärpa).

Jag var då ungefär halvvägs på sträckan och det började samtidigt gå stadigt uppför (kolla in höjdmätaren på första bilden, en rejäl puckel i mitten). Som om det inte var nog så började mitt vatten ta slut och inget var öppet på vägen eftersom det var Söndag.

Sambon körde förbi med barnen och dumpade lite proviant och trots att det hade varit mer än skönt att sätta sig i bilen så fortsatte jag på Scotten.

Tunnbrödsrulle

Lunchstopp Först I Rättvik

Ett öppet matställe, det hittade jag först i Rättvik och efter maten var min knän stela som pinnar när jag åter skulle sätta mig på sadeln och fortsätta mot Leksand. Under matstoppet var det uppehållsväder men så fort jag startade igen började det regna och ännu värre än tidigare.

Sista biten regnade det rejält, trafiken var hetsig och någon väggren fanns det inte att tala om. Enda positiva var att vägen var platt så knäna klagade inte alltför mycket, det gick så pass bra att jag missade hotellet i Leksand och fortsatte till Insjön..

SPA-Hotell-Bubbelpool

Summering Från Bubbelpoolen

Väl på rätt hotell var det skönt att basta och vila knäna i bubbelpoolen.

Erfarenheterna från dessa 20 mil är att man bör cykla på vägar där man vet att det finns mat och dryckmöjligheter. Energi är i alla fall för mig viktigt när jag cyklar längre, annars börjar jag lätt känna mig kall å svag. Jag hade med mig ett gäng proteinbars, de räddade nog mig.

En racercykel är helt klart att föredra på asfalt, de rullar sjukt bra och ett bockstyre där man kan sjunka ihop tar bort mycket av motvinden men uppförsbackar är ändå uppförsbackar så välj helst en väg utan MASSOR av branta backar (om du nu inte VILL ha sådana).

Vanliga fälgbromsar i regn tappar minst 50% av sin verkningsgrad så skivbromsar är klart vettiga på en pendlarhoj som man ska köra med under tidig/sen säsong.

Cykla i regn ska helst undvikas helt om du kan, det tar nog bort 50% av njutningen. Kallt, blött, dålig sikt och halt på smala racerdäck.

Den vattentäta telefonhållaren på styret fungerade bra men kartappen med GPS drar massor av batteri så jag körde mobilen i flygplansläge tills jag kom till en större ort där jag ev. skulle svänga. GPS:en drog 10% batteri per mil första biten innan jag började spara.

Mina knän gillar sträckor på upp till 10 mil i stöten har jag lärt mig så jag tänkte försöka hålla mig till såna i fortsättningen, fast sträckan Stockholm - Söderhamn vore ju kul att testa/klara innan man lägger cykelbyxan på hyllan!

Läs gärna mer om mina olika cyklar under arkivtaggen #Cykling.

2 Besökare har kommenterat :
Andreas Landén sa...

Inspirerande! Cyklade sträckan Västeråa-Uppsala tur o retur för två veckor sedan, vilket med vald färdväg blev ca 180 km. Siktar på att knäcka 200 km inom kort. Hade ingen racer tillgänglig den här gången så turen cyklades på crosshybrid, Crescent Hamra, vilket fungerade bra även om tempot inte var så högt.

FixarFarsan sa...

Kul att kunna inspirera! :) Är vägen bra för cykling (bred väggren) och inte innehåller alltför mycket hemska uppförsbackar så är +200km fullt möjligt för de flesta.. Ladda med energi och dryck bara!