Jag har testat Nya Volvo XC60 T8 Twin Engine och här kommer min högst personliga summering..
Nya XC60 - Exteriör
Utsidan, speciellt framifrån är en fullträff. Gillar den stora dominanta grillen och de snygga lysena ihop med resten av fronten.
Sidoprofilen är låg, sportig också snygg men jag är inte riktigt överens med designen på baklysenas nederkant (fliken nertill som dragits in)
Nya XC60 känns större än förra XC60 men är faktiskt bara 4,4 cm längre (total längd 4,69m). På bredden däremot har den växt med hela 10,8 cm (total bredd 2m) men den är även hela 5,5 cm lägre än föregångaren.
Nya XC60 vs Gamla XC90
Den bredare, plattare formen känns sportigare än föregångaren och mer smidig än nya XC90 (länk till mitt test av T6 och D5).
Ovan ser ni skillnaden i höjd/bredd på nya XC60 och första XC90 modellen (vars design faktiskt fungerar än idag tycker jag).
Nya XC60 T8 - Bakom Ratten
Förarmiljön i nya XC60 håller verkligen premiumklass, precis som nya V90 serien som jag testade och bloggade om i våras.
Det är logiskt, stilrent, modernt och materialvalen är smakfulla.
Dessutom har Volvo länge haft en väldigt behaglig läder/nybilsdoft som höjer upplevelsen ytterligare.
Känslan av total kontroll infinner sig snabbt bakom ratten på nya XC60 och en del kommer från att man sitter still i förarstolen som liknar ett komfortabelt skruvstäd med stöd på alla ledder.
Ratten förmedlar bra vägkänsla, chassit anpassar sig efter din körstil och den skarpa instrumenteringen ger dig massor av bra info!
Här bakom ratten trivs man sjukt bra!
Nya XC60 - Framstolar
Volvo har alltid byggt bra framstolar och i nya XC60 sitter fantastiska sådana, verkligen grymt sköna OCH sportiga som dessutom går att få med massage och ventilation.
En kul detalj är den lilla Sverigeflaggan som sticker ut från sömmen!
Nya XC60 - Baksäte
Baksätet är nästan lika hemtrevligt och dessutom riktigt rymligt på längden och bredden, så länge man som vuxen sitter på en av de två ytterplatserna.
Är man fyra vuxna reser man lika bekvämt i XC60 som i XC90 men 90-serien har två praktiska extrasäten längst bak och ett baksäte mer gjort för TRE vuxna.
Nya XC60 - Bagageutrymme
Nya XC60 har ett till synes stort bagageutrymme men gamla XC60 lastar faktiskt ett fåtal "liter" mer.
Oavsett liter så är det ett fullt tillräckligt utrymme för en barnfamilj som vill ha en #SUV.
Behöver man mer lastutrymme får man helt enkelt skaffa en praktisk #Minibuss som vi andra.. :)
Nya XC60 T8 - Chassi/Drive Mode Settings
Min provbil hade Volvo Four-C chassi vilket innebär på ren Svenska att bilen har aktiv luftfjädring.
Detta tillval ingår i utrustningsnivån "Inscription" när man köper T8, annars finns det som tillval för 26.900:-. Utan tvekan något du skall välja till din XC60 oavsett motoralternativ.
Beroende på hastighet eller "Drive Mode" så höjer eller sänker Four-C chassit åt dig och du kan även sänka baken manuellt när du lastar in tunga saker eller ställa in så att bilen alltid är i sitt lägsta läge vid parkering för enklare i och ursteg.
Off-Road läget höjer bilen 40mm (så att markfrigången blir 21,6 cm) men bilen sänks ner igen när du höjer farten.
Orrefors Växelspak Standard på XC60 T8
Glasväxelspaken på XC60 T8 Twin Engine (och XC90 T8) är gjord i kristallglas och tillverkad av Svenska Orrefors.
En exklusiv standardmonterad detalj i en exklusiv bil. Dock hittar jag inget pris på glasväxelspaken om man vill ha den som tillval till andra motoralternativ än T8:an.
Nya XC60 T8 - Lyx Kontra Pris
Nya XC60 har ett grundpris på 422.900:- och jämför man med den utgående XC60 CLASSIC som säljs från 299.900:- så låter det lite dyrt. Men så är även storleken och lyxnivån ett par snäpp högre i nya XC60 samtidigt som den utgående har ett väldigt bra pris.
Skillnaden mellan nya XC60 och nya XC90 är också nästan 100.000:- i grundpris och behöver man inte extrasäte 6+7 så räcker XC60 långt eftersom den är lika lyxig och går att få med samma luftfjädrade Four-C chassi som sin storebror.
Provbilen, en T8 Twin Engine Inscription har ett startpris på 658.800:-.
Nya XC60 T8 - Twin Engine
407hk, så mycket effekt levererar T8 Twin Engine när alla bensin och elektriska hästar drar åt samma håll. Då går 0-100 på 5,2 sekunder och bilen känns riktigt rapp med ett bra motorljud.
Bensinmotorn är på 2L och är kopplad till en 8-växlad Geartronic medan elmotorn driver på bakhjulen.
Kör man bilen i Pure-läget så töms batteriet på ström och det är i Pure man vill köra, helst 10 gånger längre än de 30 km som dagens T8 bjuder på (45 km står det i faktabladet med i praktiken är det 30 km).
Nya XC60 T8 - Bränsleförbrukning
Enligt Volvo ska T8:an gå att köra på 2,1 liter bensin per 100km men det kräver en inkörd bil och ett intresse i att köra extremt snålt.
I praktiken får man nog räkna med en förbrukning på det dubbla då hela bilen inbjuder till lite mer aktiv körning.
Summering Nya XC60
Nya XC60 ÄR verkligen en premiumbil med ypperlig komfort, goda utrymmen och äkta SUV-prestanda. T8 drivlinan imponerar med sin flexibilitet men en längre räckvidd på eldrift får gärna komma i nästa generation (men jag misstänker att Volvo redan nu testar helt eldrivna modeller för fullt?).
Frågan jag ställer mig nu är ifall jag personligen skulle välja den dyrare T8:an eller välja en snål, billigare D4:a med Four-C?
Kommentera gärna detta Volvoinlägg med nedan ikon eller kika runt bland mina många andra liknande #Biltester.