Kamkedjan sträcks och orsakar motorras!

Satt och läste senaste numret av Vi Bilägare igår där det stod om en Volkswagen Touran ägare som råkat ut för motorras efter att kamkedjan blivit sträckt och kuggat över. I hans fall hände detta när han var i Kroatien med bilen och ny utbytesmotor sattes i där av lokal Volkswagen verkstad (motorn som sattes i saknade lustigt nog serienummer).

När de första fallen av sträckta kamkedjor började dyka upp var VAG väldigt noga med att se hur bilen servats och hade bilen gått mer än 3000 mil mellan två oljebyten fick kunderna utnyttja motorförsäkringen istället för bilens garanti. Nu är Volkswagen mer ödmjuka eftersom det har dykt upp bilar som servats precis enligt anvisningar och trots det råkat ut för samma problem. 3000 mil är långt på samma olja och de flesta med Volkswagens prestandamodeller gör extra oljebyten mellan ordinarie service.

För många av oss är kamkedja synonymt med driftsäkerhet eftersom man slipper de relativt täta och kostsamma kamremsbytena. Bilar med kamkedja har kanske lite högre krav på oljans kvalité istället. Kamkedjan smörjs av motoroljan och oljepumpen ser till att den pumpas runt överallt. Om oljan blivit dålig kan oljepumpens funktion försämras med extra slitage på kamkedjan som följd. Den sträcks och kan i värsta fall kugga över innan man hinner höra att motorn börjat rassla mer och kan kontakta en Volkswagen verkstad.

Ingen går således säker. Vi har en 2.0 FSI motor i vår Touran som troligen har en kamrem. Den låter lite som en diesel när den är kall, det har den gjort sedan 3000 mil när vi tog över den. Den har nu gått över 9000 mil och låter lika mycket diesel fortfarande vid kallstart.

Håller tummarna att den går många mil till!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

5 Besökare har kommenterat :
Dag Nygren sa...

Touran 2.0 FSI har ju kamrem!

Danni sa...

Nej, alla Touran (och Passat + Sharan för den delen också) med bensinmotor har kamkedja, i alla fall på de nyare modellerna.

FixarFarsan sa...

Jag frågade på VW verkstad om vår bil hade rem eller kedja och de sa kedja.. men detta ämne är rörigt. Googlar man hittar man FSI motorer med både rem och kedja? Till nyare VW har jag fått en lista från Vw..

jrt sa...

2.0 fsi finns endast med kamrem

Anonym sa...

Kolla upp FSI, den ska låta som en diesel, bensin direkt in i cylindern.