Växellådan läcker inte längre på vår Polo Gti

Vår lilla Polo GTi blev klar idag. Din Bil Akalla hade haft ute växellådan och bytt alla packboxar, packningar och limmat skarvar för att slippa framtida oljefukt. Kåpan de råkade repa är också bytt. Man känner sig som en VIP kund så länge man har nybilsgaranti och fria lånebilar.

Tätad-växellåda-Polo-Gti-2009

Klivet från lånebilen, en stor Golf Blue Motion Diesel till liten Turbomatad Polo Gti var som att kliva från en lastbil till en Gokart. H&R fjädrarna (läs om monteringen) gör att Polon ligger stumt på vägen och Turbotrycket direkt från tomgång gör bilen rapp och jag förstod idag varför jag fastnade för modellen i somras. De 150 turbohästarna känns som ett antal fler även om man snabbt kommer att vänja sig vid dem igen.

Klivet från Golfen innebar också att man gick ner en karosstorlek, dörrarna sitter närmare axlarna (eller så är det mina tätare gymbesök? – ha ha :) och mittkonsolen är smalare. Precis om en Golf var i min ungdom med andra ord.

Snart får jag ut och gasa igen, gasa hela vägen hem ska bli skoj!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :