Jag sitter och läser detta inlägg på Aftonbladet där Robert Collin testar nya Passat med tillbehöret Front Assist och där bilen inte stannade som Robert hade räknat med utan kör på hindret. Volvo S och V60 har haft liknande incidenter där det automatiska bromssystemet slagits ut av t.ex. snabbladdning.
Tillbehöret Front Assist till Passaten är en adaptiv farthållare som bromsar bilen om hinder dyker upp framför bilen. Det kostar 7300:- och går att beställas som tillval till Masters och GT utrustade Passat.
Man kan tycka mycket om dessa nya hjälpmedel och jag har inte varit speciellt intresserad hittills eftersom jag ansett att de inte går att lita på och att de stör föraren. Men Folksam skriver att 65 liv kan räddas varje år tack vare denna typ av säkerhetssystem och att hela 900 invalidiserande skador kan undvikas varje år. Jag misstänker att hela Svenska bilparken måste ha dessa bromshjälpmedel för att siffrorna skall gälla men blinket och tjutet kommer i ett helt annat fokus om de verkligen räddar liv.
I den Masters utrustade Passat 2011 jag provkörde (läs gärna om den provkörningen) satt en “Trötthetsvarnare” som standard. Trötthetsvarnaren känner via en givare av förarens uppmärksamhet (slöa rattrörelser?). Om förarens koncentration minskar varnar den med en ljudsignal. Ett meddelande om att ta en paus visas också i instrumenteringen.