Smörja bromsar/delbart drag före Besiktningen

Kanske på gränsen till tjatigt det här men för att vara säker på att minibussen inte får problem igen med bromsar och det delbara draget på Fredag tog jag det säkra före det osäkra idag medan lilleman sov i sin vagn bredvid.

Smörja in delbart drag och bromsbelägg bak (3)

Först lite rostlösare på alla rostiga bultar och dylikt. På vår Touran viker man ner släpkontakten på en liten arm och den fick lite extra smörj.

Smörja in delbart drag dragkroken med fett

Dragkroken lossnade utan minsta protest men jag fyllde på med extra fett ändå eftersom det är så “fett” kul :D

Smörja bromsarna bak bakbeläggen skrapa bromsskivor

Sedan bort med det högra bakhjulet och oket. Ordentlig rengöring och skrap av bromsskivans rost samt motion av bromsokets kolv. Sedan på med kopparpasta på allt som rör sig och tillbaka med oket och hjulet. Vänster sida smörjde jag nyligen in då den hängde sig, låg på och blev varm.

När de större pojkarna kom hem från dagis hjälpte de mig att kolla baklampor och sådant. Nu hoppas jag “gamla bettan” går igenom på Fredag!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Jonny sa...

Hur är det med kopparpasta och bromsok egentligen?

Får alltid höra att det inte ska användas på bromsok lättmetallsfälgar.

FixarFarsan sa...

Jag försöker att inte smeta det mellan alu och metall för där sägs det göra mer skada än nytta..

På själva okens kolvar t.ex. satt jag ingen kopparpasta. Lite slarvigt skrivet "på allt som rör sig" menade främst beläggen..