Kanske på gränsen till tjatigt det här men för att vara säker på att minibussen inte får problem igen med bromsar och det delbara draget på Fredag tog jag det säkra före det osäkra idag medan lilleman sov i sin vagn bredvid.
Först lite rostlösare på alla rostiga bultar och dylikt. På vår Touran viker man ner släpkontakten på en liten arm och den fick lite extra smörj.
Dragkroken lossnade utan minsta protest men jag fyllde på med extra fett ändå eftersom det är så “fett” kul :D
Sedan bort med det högra bakhjulet och oket. Ordentlig rengöring och skrap av bromsskivans rost samt motion av bromsokets kolv. Sedan på med kopparpasta på allt som rör sig och tillbaka med oket och hjulet. Vänster sida smörjde jag nyligen in då den hängde sig, låg på och blev varm.
När de större pojkarna kom hem från dagis hjälpte de mig att kolla baklampor och sådant. Nu hoppas jag “gamla bettan” går igenom på Fredag!
Hur är det med kopparpasta och bromsok egentligen?
Får alltid höra att det inte ska användas på bromsok lättmetallsfälgar.
Jag försöker att inte smeta det mellan alu och metall för där sägs det göra mer skada än nytta..
På själva okens kolvar t.ex. satt jag ingen kopparpasta. Lite slarvigt skrivet "på allt som rör sig" menade främst beläggen..