Kärvande Bromsok bak orsak till varm fälg

Sent Igår kommer sambon körandes hem med vår Touran på lokalgatan och jag var ute och hackade kastanjer med barnen och deras kompisar. När hon kom jämsides kände jag hur bilen luktade bränt och först trodde jag det kom från kopplingen men väl hemma kände jag på fälgarna och vänster fälg bak var brännhet. Gick inte att sätta handen på fälgen!

Luktar Varma bromsar var kärvande ok belägg som satt fast 002

Jag gillar att felsöka, fixa och laga sånt här OM man har tid men det finns numera aldrig tid för att underhålla bilarna och de får inte heller gå sönder utan ska bara fungera dag efter dag.

Men idag fanns dock en liten lucka efter lunchen och före simskolan som jag använde till att skruva bakbromsar. Började med att lyfta upp problemhjulet och snurra på det och det gick bra om än lite trögt.

Luktar Varma bromsar var kärvande ok belägg som satt fast 003

Tog sedan av hjulet och monterade loss bromsoket som satt fast mer än det borde i beläggen (Se vit beläggning på bilden ovan). Beläggen såg dock friska ut så bromsen har inte legat på en längre tid.

Luktar Varma bromsar var kärvande ok belägg som satt fast 005

Tryckte sedan in kolven med verktyget jag köpte tidigare (se separat inlägg om det här) inför beläggbytet. När kolven var helt intryckt lossade jag lite och tryckte ut det igen med bromspedalen.

Luktar Varma bromsar var kärvande ok belägg som satt fast 006

Sedan rengöring av beläggen och glidskenor. Provade att flytta dem in och ut i skenorna medan jag la på extra kopparpasta.

En provtur till macken och tillbaka efteråt fick inte upp någon temp på fälgen så det verkar fungera just nu men som sagt, nya bromsok bak inför nästa besiktning är nog en smart investering?

Har bytt bakre bromsok på mina gamla bilar som kanske gått 20-25000 men inte efter 8000 mil? Vad är det egentligen för livslängd på de bakre oken? Familjebilar som ofta går lugna korta sträckor har givetvis oftare problem med bakoken.

Har du som hittar hit några erfarenheter av byte? När fick du göra det och hade du liknande problem med bromsar som låg på? Lämna gärna en kommentar nedan, anonymt om du så vill!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

5 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Hej!

Var Inte din bil nyaservad? Funderar på om något hände när de lossade oket och kollade beläggen....

Jag tycker att 8000 mil på en modern familjebuss (dessutom av premium-märke) är på tok för kort livslängd på bakre oken.

//M

FixarFarsan sa...

Hej M

Stämmer att vår Touran precis varit inne på service men jag har aldrig hört att de lossar bromsoken om man inte specifikt ber om det?

I serviceprotokollet står det att beläggen kontrolleras men det sker nog genom fälgens hål misstänker jag och från insidan i lyften.

Anonym sa...

Jag har väldigt sällan haft problem med bakbromsarna på någon bil jag ägt, varför?

Jo en gång om året smörjer jag upp bromsoken och motionerar dom. Lyft lite på damasken och spruta in lite bromsvätska eller ännu bättre speciellt fett för ändamålet (exempelvis pbr rubbergrease)
sen trycker jag (eller skruvar beroende på ok) in kolven, och trycker ut den med bromspedalen.
efter ett par gånger så går den så lätt att jag kan trycka in den för hand.

FixarFarsan sa...

Låter som en god vana det där..

tobbe sa...

Väldigt vanligt att handbromsarmen på bromsoken bak kärvar märks efter handbromsarmen dragits åt o sen släppts. Kan även vara wire, men det är inte vanligt. Har sett att folk har montera smörjnipplar vid handbroms på ok..