Sent Igår kommer sambon körandes hem med vår Touran på lokalgatan och jag var ute och hackade kastanjer med barnen och deras kompisar. När hon kom jämsides kände jag hur bilen luktade bränt och först trodde jag det kom från kopplingen men väl hemma kände jag på fälgarna och vänster fälg bak var brännhet. Gick inte att sätta handen på fälgen!
Jag gillar att felsöka, fixa och laga sånt här OM man har tid men det finns numera aldrig tid för att underhålla bilarna och de får inte heller gå sönder utan ska bara fungera dag efter dag.
Men idag fanns dock en liten lucka efter lunchen och före simskolan som jag använde till att skruva bakbromsar. Började med att lyfta upp problemhjulet och snurra på det och det gick bra om än lite trögt.
Tog sedan av hjulet och monterade loss bromsoket som satt fast mer än det borde i beläggen (Se vit beläggning på bilden ovan). Beläggen såg dock friska ut så bromsen har inte legat på en längre tid.
Tryckte sedan in kolven med verktyget jag köpte tidigare (se separat inlägg om det här) inför beläggbytet. När kolven var helt intryckt lossade jag lite och tryckte ut det igen med bromspedalen.
Sedan rengöring av beläggen och glidskenor. Provade att flytta dem in och ut i skenorna medan jag la på extra kopparpasta.
En provtur till macken och tillbaka efteråt fick inte upp någon temp på fälgen så det verkar fungera just nu men som sagt, nya bromsok bak inför nästa besiktning är nog en smart investering?
Har bytt bakre bromsok på mina gamla bilar som kanske gått 20-25000 men inte efter 8000 mil? Vad är det egentligen för livslängd på de bakre oken? Familjebilar som ofta går lugna korta sträckor har givetvis oftare problem med bakoken.
Har du som hittar hit några erfarenheter av byte? När fick du göra det och hade du liknande problem med bromsar som låg på? Lämna gärna en kommentar nedan, anonymt om du så vill!