Hur Fungerar Volkswagen Lane Assist

På nyare Volkswagen bilar kan man ofta välja till Lane Assist som säkerhetstillbehör och jag har nu kunnat testa den själv på nya Tiguan 2012.

Lane Assist

Systemet använder sig av en kamera i innerbackspegeln som är riktad i bilens färdriktning och “läser av” de vita linjerna i vägbanan och bedömer om bilen ligger optimalt i filen eller inte.

Nya Tiguan 2012 och funktionen Lane Assist

Systemet aktiveras när bilen uppnått 65 Km/h och om kameran har kunnat läsa av linjer i vägen ändrar lampan i hastighetsmätaren färg från gult till grönt.

Om bilen nu glider lite för långt bort från kant eller mittenlinjen kommer systemet att använda sig av bilens elektroniska servo och korrigera läget med små rattrörelser.

Glömmer du att blinka vid filbyte märker du också att det är ett visst extra motstånd att byta fil.

Nya Tiguan 2012 och funktionen Lane Assist (1)

Jag provocerade systemet lite i en lång svag motorvägskurva och efter en liten stund tyckte Lane Assist att jag nog borde ta över och börja ratta själv igen genom en signal och ovan meddelande.

Soft tillbehör (som till Nya Tiguan kostade 4.800:-) tyckte jag och man vande sig vid det rätt fort. Speciellt skönt var det när man transporterade sig från A till B på en lång trist motorväg. Givetvis extra kul i början för att se hur bra det var på att hålla bilen rätt men därefter ett bra komplement till övrig proaktiv säkerhetsutrustning.

Den nyaste och modernaste Lane Assist versionen (Läs om Nya Passat GT med tillbehöret) behöver bara en körfältsmarkering för att fungera, läs även mer om hela systemet hos oberoende Euro NCAP.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Jag har Lane Assist på min Passerati, och jag var orolig för att systemet skulle kännas besvärande men som tur är så känns det rätt naturligt. Det känns skönt och tryggt att ha det där, ifall man skulle vara lite ouppmärksam eller något, och det fungerar ganska transparent utan att vara påträngande.

Som en bonus har jag blivit mycket, mycket bättre på att använda blinkers vid filbyten :)

FixarFarsan sa...

Mmm, vet du valde Lane Assist till din Passsat GT (därför jag länkar till ditt gästinlägg ovan :)

Snart kommer nästa steg "Temporary Auto Pilot system" eller TAP som Volkswagen kallar den där lane assist jobbar ihop med både autobroms och autogas (farthållare) upp till 130 Km/h..

Läbbigt eller coolt?

Danni sa...

Jag hade missat att du länkade till det inlägget, läste lite hastigt :)

Har sett videon på autopiloten och lite läskigt känns det allt. Lane Assist kan man knappast lita på som autopilot, den tappar markeringarna alldeles för ofta. Radarfarthållaren har jättesvårt att hantera bilar som byter in och ut ur den fil man ligger i och jag har flera gånger fått gå in med foten för att förhindra olyckor. Den där autopiloten måste fungera bra mycket bättre än systemen som finns i drift idag om det ens ska vara att tänka på. Och hur hanterar den annorlunda situationer som vägbyggen?