På nyare Volkswagen bilar kan man ofta välja till Lane Assist som säkerhetstillbehör och jag har nu kunnat testa den själv på nya Tiguan 2012.
Systemet använder sig av en kamera i innerbackspegeln som är riktad i bilens färdriktning och “läser av” de vita linjerna i vägbanan och bedömer om bilen ligger optimalt i filen eller inte.
Systemet aktiveras när bilen uppnått 65 Km/h och om kameran har kunnat läsa av linjer i vägen ändrar lampan i hastighetsmätaren färg från gult till grönt.
Om bilen nu glider lite för långt bort från kant eller mittenlinjen kommer systemet att använda sig av bilens elektroniska servo och korrigera läget med små rattrörelser.
Glömmer du att blinka vid filbyte märker du också att det är ett visst extra motstånd att byta fil.
Jag provocerade systemet lite i en lång svag motorvägskurva och efter en liten stund tyckte Lane Assist att jag nog borde ta över och börja ratta själv igen genom en signal och ovan meddelande.
Soft tillbehör (som till Nya Tiguan kostade 4.800:-) tyckte jag och man vande sig vid det rätt fort. Speciellt skönt var det när man transporterade sig från A till B på en lång trist motorväg. Givetvis extra kul i början för att se hur bra det var på att hålla bilen rätt men därefter ett bra komplement till övrig proaktiv säkerhetsutrustning.
Den nyaste och modernaste Lane Assist versionen (Läs om Nya Passat GT med tillbehöret) behöver bara en körfältsmarkering för att fungera, läs även mer om hela systemet hos oberoende Euro NCAP.