COD/ACT Eller Cylinderavstängning

Biltillverkarna jagar hela tiden sätt att sänka bränsleförbrukningen och vissa av dem inkräktar lite på körglädjen eftersom effekten oftast sänks.

Därför tycker i alla fall jag att cylinderavstängning är ett spännande sätt att spara droppar när all effekt inte behövs och sedan få tillbaka all kraft igen så fort gasen trampas till lite mer.

VW-ACT

ACT på VW - COD på Audi

Volkswagen group kallar sin cylinderavstängning för ACT och den introduceras först i Audi A1 (där kallas den även COD - Cylinder On Demand) och Polo. Senare i år kommer nya Audi A3 och Golf Mk7 som ska ha denna teknik som standard (Har inte helt torrt på fötterna kring detta med standard..?).

Nya Golf GTI Cabben lär inte kunna beställas med ACT men som jag har förstått skall även den starkare TFSI motorn kunna utrustas med tekniken och det känns helt i linje med mitt KFR tänk – Supersnål till vardags, supersnabb på banan! :)

De kommande VW motorerna med ACT (EA211 och 288) är nästan helt ombyggda från grunden med sänkt inre friktion och lägre vikt på komponenter. I kombination med lite sovande cylindrar (Cylinder 2 och 3) kan bränsleförbrukningen kapas med upp till 20% !

Spännande teknik helt klart eller hur?

Update

Efter detta inlägg publicerades så har jag själv testat tekniken nere i Amsterdam när jag följde med och gjorde ett Test av Nya Polo GT.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.