Biltillverkarna jagar hela tiden sätt att sänka bränsleförbrukningen och vissa av dem inkräktar lite på körglädjen eftersom effekten oftast sänks.
Därför tycker i alla fall jag att cylinderavstängning är ett spännande sätt att spara droppar när all effekt inte behövs och sedan få tillbaka all kraft igen så fort gasen trampas till lite mer.
ACT på VW - COD på Audi
Volkswagen group kallar sin cylinderavstängning för ACT och den introduceras först i Audi A1 (där kallas den även COD - Cylinder On Demand) och Polo. Senare i år kommer nya Audi A3 och Golf Mk7 som ska ha denna teknik som standard (Har inte helt torrt på fötterna kring detta med standard..?).
Nya Golf GTI Cabben lär inte kunna beställas med ACT men som jag har förstått skall även den starkare TFSI motorn kunna utrustas med tekniken och det känns helt i linje med mitt KFR tänk – Supersnål till vardags, supersnabb på banan! :)
De kommande VW motorerna med ACT (EA211 och 288) är nästan helt ombyggda från grunden med sänkt inre friktion och lägre vikt på komponenter. I kombination med lite sovande cylindrar (Cylinder 2 och 3) kan bränsleförbrukningen kapas med upp till 20% !
Spännande teknik helt klart eller hur?
Update
Efter detta inlägg publicerades så har jag själv testat tekniken nere i Amsterdam när jag följde med och gjorde ett Test av Nya Polo GT.
Först ut med cylinderavstängning från VAG är dock faktiskt Audi S6, som kan stänga av fyra av sina åtta cylindrar under rätt omständigheter.
Ja, just det i den senaste V8:an med dubbelturbo - helt rätt!
Såg att Porsche också är i samma tankebanor och att de funderar på att ersätta boxersexan med en boxeråtta med just cylinder-on-demand..
Spännande, spännande. Jag saknar faktiskt lite det med min Passerati, förmågan att överhuvudtaget köra snålt. Om den kunde vara snäll och snål när man kör den snällt och snålt, och framförallt på långresor, och bara bälgat soppa som galen när man trycker ner pedalen, så hade det varit trevligt. Som den är idag så bälgar den soppa hela tiden. Mitt snitt hittills är 1,43 liter / mil. Lite mer än de 0,93 som VW påstår!
En VR6 eller V6 som de kallar den (eller den kanske inte längre är en "VR"?) nu kräver sin soppa men 1,43 låter inte helt kul tycker jag :(
Jag var såå nära att skriva på för en ny Golf R32 2007:a med DSG men dess soppaförbrukning över litern gjorde att jag tvekade och inte skrev på.
Jodå, det är fortfarande en VR6:a, nu med mindre vinkel än nånsin - 10,5 grader är det mellan cylinderraderna.
Här kan du se lite statistik om mina tankningar: http://www.fuelly.com/driver/danniefraim/passat
Som synes har jag alltså som mest lyckas komma upp i att köra en hel tank på ett genomsnitt av 1,7 liter / mil. Det är smått absurt.