Frågan dök upp på bloggens Facebooksida för ett par dagar sedan och jag har googlat lite på detta och vad jag kan se är det mest Volvo ägare (i nya XC70 MY13) som klagar.
Bilden ovan kommer från Terrängpasset i nya Tiguan (läs mer här).
Har du som läser detta en bil med nya Haldex Generation 5 (länk till info pdf om Gen 5) och upplever att bakhjulen tar onormalt lång tid på sig innan de börjar driva eller har märkt andra skumma saker?
Lämna gärna en kommentar och berätta vad du har för bil och vilka problem du haft? Tack på förhand!
Jag har ingen erfarenhet sen tidigare av 4-hjulsdrift så jag vet inte om jag kommer att märka av det mer än att det kanske går att köra fast vilket jag trodde att jag inte skulle lyckas med igen :)
Vill du ha en XC70 MY13 (Gen V av haldex) och prova med så kan jag bistå med hjälp :)
Just det, du hade du klivit ur Passat-Träsket! ;)
Vi kan testa den närsomhelst, jag filmar från sidan medan du gasar på Gräs eller nåt :D
Utveckla gärna: "Lyckas med igen" :D
Haldex är Tramsdrift! Har en willys jeep med äkta 4WD
/janne
Ja den vinner säkert i "mud run" men ingen bil man kör till vardags väl..
Om jag utvecklar det så här: Storstadsbon som med en Ecofuel passat med DSG och dubbfria vinterdäck flyttar ut på landet med gropig grusväg, halvplokat och uppförsbacke från stallet :) 4-5 cm lössnö gjorde att bilen inte kom en meter :( DSG7 lådan har(hade?) inget vinterläge och inte fick man välja 2an själv (dator vet alltid bäst enl VW :) ) och ettan har ett rätt hårt ingrepp i början... Jag kunde till och med gå ut utanför bilen med den i drive och titta på framhjulen som började spinna och strax där efter så slog antispinnet till och så började proceduren igen :)
Ok, jag förstår! Då hade du ett "motiv" att skaffa fyrkrafs iaf!
Blir det även dubbade däck i vinter då? ;)
självklart :)