Fick nyss en kommentar i bloggens mest lästa inlägg sedan starten, den där jag testar (då) nya Passat.
Kommentaren nedan kom från en gammal läsarveteran vid alias "M" och jag är glad att han inte strök med i smällen han skriver om:
"Blev påkörd i sidan av en taxi och bilen (fullmatad TDI 170 4M 2011) kommer sannolikt bli inlöst.
Jag har verkligen gillat bilen men nu när man plötsligt har valfrihet börjar skallen få funderingar, en likadan ny eller kanske något annat? En BMW 520 till exempel skulle vara trevligt men då får man ju pruta på en del utrustning och fyrhjulsdrift.Eller varför inte en Audi A6?
Hur skulle ni bilnördar resonera om ni hade 390 000 att handla ny bil för?
Krav:
Hyfsat stor kombi
Diesel
Automat
Integrerad telefon
Dragkrok
Nästan krav:
4wd
Fjärrvärmare
Skinn
Kul att ha:
18/19tums hjul
Panoramatak"
Frågan var så intressant så den förtjänade ett helt eget inlägg! :)
Byter M till ett dyrare märke får han en mindre utrustad bil och går han istället "ner" en klass till t.ex. Superb får han kanske t.om. pengar över till fina fälgar ;)
Jag tycker M ska provköra Skoda Superb Alldrive och skriva ett gästinlägg kring den eftersom jag inte hunnit testa den men det är mitt bilförslag såhär på rak arm :)
Har du nån annan idé? Vilken bil tycker du att M ska kolla närmare på?
Superb vore det bästa alternativet tror jag. Är själv sugen på en sån, men det får dröja några år :)
Annars så finns peugeot 508 rxh. En "allroad" med diesel, fyrhjulsdrift samt hybrid. En fullutrustad går på ca 400k. Ska försöka testa den nån gång
I just den där prisklassen är det svårt att slå Passat och Superb, i min mening.
Premiumtyskarna är bara att glömma. Tittar du på 520d och A6 2.0 TDI så börjar de på 359 respektive 356 loppor. Ska du då klocka in under 370 så får du inte plats med nånting, inte ens automatlåda (i alla fall om antar att prisgränsen baseras på listpriset - vilket ofta är fallet för tjänstebilsförare). Själv har jag jättesvårt att konfa någon av dem för under 500k ens när jag försöker snåla - och då är det fortfarande inte fyrhjulsdrift på någon av dem!
Tja,
Tack för din omtanke!
Jag mår ok men har ont i huvud, axlar och nacke.
Slog i huvudet i b-stolpen och så här efteråt är jag lite förvånad att ingen airbag har löst ut. Jag blev hämtad med ambulans och tycker att det är lite jobbigt att inte ha någon koll alls så jag tog tag i saken och åkte ut till uppställningsplatsen för att titta på bilen och frågan är om det gjorde saken bättre.... En sak är säker, jag har haft turen på min sida, det hade kunnat gå betydligt sämre!
Åter till bilen som ska ersätta Dieseldoris.
Jag har gjort en lista med krav, nästan krav och kul att ha!
Jag måste även kolla hur vagnskadeförsäkringen ersätter, det kan vara så att man är tvungen att köpa typ likadan.
Krav:
Hyfsat stor kombi (är till och med längre än vår kära Fixarfarsan :-) )
Diesel
Automat
Integrerad telefon
Dragkrok
Nästan krav:
4wd
Fjärrvärmare
Skinn
Kul att ha:
18/19tums hjul
Panoramatak
Kommer säkert på fler och viktigare saker senare...
//M
Ps kan nog stretcha budgeten med 20' om det " verkligen" behövs :-)
Nu är risken stor att jag låter som en skoda säljare (flera XC70 ägare jag pratat funderar på att byta till schkådan).
Men iaf, här kommer mitt testbygge:
Skoda Superb Combi Elegance
TDI 170 4x4
Tillval:
- AllDrive
- AllDrive +paket för helläder
- Businesspaket Columbus
- Magnetic Brown metallic
- Alcantara/läder Emory Svart
Grundpris: 306.200:-
Färg & klädsel: 5900:-
Tillval: 37.700:-
Totalt (inkl moms): 349.800:-
Hmm kanske något att fundera på.
Spontant känner jag två saker som talar emot:
Gillar inte Skoda och och man måste då välja mellan TDI170 eller DSG.
Men jag ska försöka ta mig tid närmaste dagarna och provköra.
//M
Va... nu ser jag med, missade det igår! Vad är det för dumheter?! TDI 140 kan du välja med både 4x4 och DSG men inte den starkare Dieseln!
Skoda har flera sådana konstigheter i sitt modellutbud. Vill man ha automat till en Yeti till exempel så har man att välja på 1.2 TSI eller 2.0 TDI 140 hk 4x4. Pratade med en säljare på Skoda om detta och han sa att VW tvingar på Skoda detta för att man inte ska sno marknadsandelar från t.ex Tiguan eller i fallet ovan, Passat.
Hej,
Det blir en ny Passat av flera skäl:
- Mycket bil för pengarna, vill ha 4wd+automat
- Har varit nöjd med min 2011
- Leveranstid (har beställt en spekulationsbeställd bil)
Jag får dessutom lite mer utrustning än tidigare såsom pakeringsvärmare, elbaklucka, paddlar och 4G-paketet. Dessutom en annan färg än tidigare.
//M
Varför krångla till det? Det blir nog bra det där! ;)