-->

Test: Skoda Superb Combi TDI170

Då är långtestbilen, en Skoda Superb Combi Elegance med stora dieseln TDI170 och DSG6 lådan hemma igen efter en T/R resa till Danska Legoland (mer om själva resan i ett separados-inlägg).

Efter en sådan resa med full packning, barnvagn och fem personer i bilen varav tre i någon sorts barnstol har man lite mer kött på benen när det gäller att rättvist (men givetvis ändå subjektivt) bedöma bilen.

Front-Skoda-Superb-Combi-Elegance-Estate-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

Bakifrån-Skoda-Superb-Combi-Elegance-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

#Exteriör

Detta är den andra generationen av Superb Combi och jag tycker provbilens utrustningsnivå "Elegance" beskriver bilen väldigt bra.

Den både ser ut och rör sig väldigt "Elegant".

Den långa karossen vilar på snygga artontummare, har tonade rutor efter B-stolpen och ett bagageutrymme som ser lovande stort ut. Dessutom är bilen lackerad i en snygg skiftande grön-blå metalliclack döpt till "Lavablå". Jag ser vissa likheter med Mercedes E/C-Klass kombis när man står såhär snett bakom bilen?

En rätt så "Elegant" kombi på utsidan alltså, nu lite mer om insidan!

Framstolar-Skoda-Superb-Combi-Elegance-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

#Interiör

Provbilen hade en lyxigt ljus skinninredning och framstolarna var fullt elmanövrerade.

Ombonat i Superb Elegance

Hela bilens insida är väldigt ombonad och lite extra mysig nattetid då det är upplyst lite överallt.

Efter nästan 200 mil i stolarna ger jag dem nästan toppbetyg tack vare "oändliga" justeringsmöjligheter (bland annat tvådelad justering för svanken) och bra stoppning. Det som drar ner betyget något är att nackstödet inte går att vinklas eller dras fram mot huvudet som i exempelvis nya Passat Alltrack (läs mer här), ett utdragbart lårstöd hade inte heller varit fel..

#Elbaklucka

Denna Superb hade en elektronisk baklucka som gick att öppna via fjärren och den var väldigt praktisk samtidigt som den kunde vara ett rent irritationsmoment :)

Kommer man bärandes på något som ska in där bak är den grymt användbar men håller man på och stuvar in mycket last där bak så att luckan inte vill stänga kan den driva en till vansinne eftersom det kan krävas ett par låångsamma öppningar och stängningar innan man justerat ett fullpackat bagageutrymme så att bakdörren går igen.

Barnvagn-Längden-Skoda-Superb-Combi-Elegance-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

#Barnvagn

När vi ändå är längst bak i bilen kan jag fortsätta och visa att en stor klassisk barnvagn går in på längden (precis som i t.ex. en V70).

Lastutrymme baklucka Full packning Skoda Superb Test

#Bagageutrymme

När all packning var lastad och luckan accepterade stängning såg det ut så här..

Bakluckans flacka sluttning snor en hel del "litrar" och vår Touran lastar mer på höjden men detta är ändå helt klart godkänt!

Lastnät-Superb

#Lastnät

En detalj som jag uppskattar när man lastar tunga saker bak och har ungar sittandes i baksätet är ett integrerat lastnät som alltid åker med i bilen.

I denna bil gick den snabbt att dra upp och monteras - klockrent!

Krokar-Kassar-Lampor-Bagage-Superb

Även i bagaget fanns det fler omtänksamma detaljer som krokar för kassar och flera praktiska ljuskällor. Lampan till vänster i ovan bild är för övrigt en uppladdningsbar ficklampa som går att ta loss om man vill, smart!

Förvaringsfack-Skoda-Superb-Kombi

Sidofacken bak är rejäla och rymmer nackstöden som inte funkar att ha på plats när man har barn på bälteskuddar.

Nog sagt om bagageutrymmet!

Baksäte-Skoda-Superb-Combi-Elegance-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

#Baksäte

Nu över till att avhandla baksätet istället :)

Här ska tre barnstolar in på bredden är det tänkt. Tonade rutor är bra, då slipper man de fula solskydden som ungarna ändå sliter ner!

På längden finns här hur mycket plats som helst och på bilden ovan är passagerarstolen inställd för mina 186cm. Benutrymmet bak är faktiskt det som brukar nämnas först när man pratar Superb med folk.

Tre-Barnstolar-Bredden-Baksätet-Skoda-Superb-Combi-Elegance-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

#Barnstolar

Lade först ett par lager filtar på det ljusa sätet och så på med två bälteskuddar och en bakåtvänd barnstol.

På en långresa fungerar ovan rätt bra, våra tre grabbar fick plats bak och deras kommentarer efter resan var att de gillade lamporna i taket och att det var fint med det ljusa skinnet :)

Skärmar och Barnfilm bak i Skoda Superb

#Multimedia

12 volts uttaget i mitten bak användes till filmspelaren som jag fick vinkla "manuellt" eftersom nackstödet var av fast modell.

Så, tre kottar bak på långresa fungerar helt OK!

Kör man däremot dessa tre barnstolar bak i en Superb till vardags svär man nog rätt snabbt eftersom det är sjukt trångt att knäppa fast de som sitter på bälteskuddarna - Testa detta först om du planerar ha samma uppsättning bak och spekulerar på en Superb..

Fästa-Remmar-Bakåtvänd-Barnstol-Skoda-Superb-Combi-Elegance-TDI-170-DSG-2012-Test-Provkörning

Remmarna för den bakåtvända stolen fäste jag i passagerarstolens isofix-öglor. Vid permanent installation hade jag monterat nya öglor i framstolens bakre golvinfästningar.

Det får avsluta sittkomfort, barnstolar och lastutrymmet tycker jag, nu över till hur bilen var att köra?

Förbrukning-Skoda-Superb-TDI-170

#Drivlina

Den starka dieseln med sina 170 hästar ihop med DSG6 lådan gör bilen till en grymt effektiv och behaglig milslukare.

Vid ett par omkörningar växlade inte DSG lådan ner till fyran utan låg kvar och segade på 5:an trots att pedalen låg dikt mot mattan men i övrigt fungerade lådan ypperligt. Saknade inte vår 6-växlade Touran låda med trög koppling alls :D

Tycker TDI 170 motorn passar bilens storlek och tyngd riktigt bra och den gör bilen piggare än en "normal" familjekombi men ändå relativt snål om man inte är för våldsam med högerfoten.

Tomma motorvägar med högsta tillåtna hastighet är rena drömmen och det långa axelavståndet och den välisolerade kupén hjälper till att höja komfortfaktorn när man kryssar fram mil efter mil medan motorn morrar på runt 2500-3000 varv.

Efter vår resa landade bränsleförbrukningen totalt på 0,71 liter diesel per mil. Denna relativt höga siffra innehåller mest effektiv motorvägskörning men även lite storstadstrafik i bl.a. Göteborg och andra köer vid vägarbeten.

#Förbrukning

Ställer man farthållaren på 100 Km/h är det inga större problem att nå 0,5 liter milen. Ökar man farten till 120 Km/h får man lägga till en deciliter per mil till 0,6 liter/mil.

Superb-är-en-Stor-Kombi

Ingen nyhet kanske men en Superb Combi är en stor bil och för mig som kör mindre bilar till vardags känns 2 meter mellan spegelspetsarna och lite drygt 4,8 meter mellan fram å bak väldigt STORT.

Hann inte riktigt bli vän med parkeringssensorerna, tyckte de mest stressade men kör man en sån här "bjässe" till vardags så lär man nog börja använda dem bättre..

Superb har dock riktigt stora ytterbackspeglar som hjälper en att få bättre koll bakåt även utan sensorerna.

Parkeringshjälp Superb

Jag är faktiskt mer en veva-ner-rutan-kolla-bak förare, då kan jag backa in i hur små utrymmen som helst, med eller utan släp ;)

Test Körglädje Skoda Superb

#Chassi

Jag skrev tidigare i detta inlägg att bilen var lite mjuk/svajig och det håller jag fortfarande fast vid men den är även stötig tack vare däckens låga profil. Kör man över "broskarvar" i 120-130 dunsar det först hårt och efter det gungar bilen till rätt mkt.. Både stöt och gung med andra ord.

Jag tycker man kan välja mer distinkt mellan komfort eller väghållning.

Väljer man alternativet "väghållning" behåller man de snygga 18" fälgarna men kompletterar med ett sportchassi med kortare fjädrar ihop med hårdare dämpare (finns ett som fabrikstillbehör för 2600:- som sänker 16 mm). Är man som jag lite böjd åt low-riders får man dessutom en fräckare look på bilen på köpet :D

Föredrar man komfortalternativet skulle jag rekommendera att välja 17" fälgar istället som har något högre profil som då harmonierar mer med bilens mjukare fjädring.

Columbus-Navigator-Skoda-Superb-Test

#Funktioner

Så ett par ord om bilens multimediasystem och andra hjälpfunktioner.

Den inbyggda Columbus navigatorn ledde oss perfekt från dörr till dörr och det var smidigt att man kunde lyssna på radio och använda navigeringen via färddatordisplayen istället. En annan riktigt praktisk sak var att man hela tiden hade aktuell hastighetsbegränsning till höger i bilden (går även att få på mobilnavigatorn, läs mer här)

Regnstyrda vindrutetorkare (som vi även har på Polon) som hjälper till att hålla vindrutan regnfri vänjer man sig snabbt vid.

Den enda negativa synpunkten jag har gäller luftkonditioneringen som började blåsa för fullt flera gången mitt under färd liksom från ingenstans istället för att varva upp stegvis i etapper. Detta kändes lite småyxigt i en annars lyxig kärra.

Bi-Xenon Superb

De adaptiva Bi-Xenon strålkastarna (AFS på Skodaspråk) gav ett väldigt bra och långt ljus och kom verkligen till användning när vi körde hem bilen från Götet via mörka E20 (vilken miss att ta den vägen hem o-gillas!!).

#Ekonomi

Ekonomin då, Skoda har ju tidigare varit Volkswagen gruppens lågprismärke? Hur står sig denna eleganta tjeckiska kombi jämfört med andra liknande konkurrenter, jag tar och gör en liten mellan-tummen-och-pekfingret snabbkoll:

Bilmodell:

Grundpris:

Skoda Superb Combi Elegance TDI 170 DSG (162g/km)

306 000 Kr

VW Passat Variant TDI 170 DSG GT (136g/km)

306 000 Kr

Audi A4 Avant TDI 177 MultiTronic

339 700 Kr

Volvo V70 D4 163 hk Aut Momentum

360 900 Kr

Elegance Superben har säkert mer standardutrustning än sitt Passat GT syskon med samma dieselmotor (men Passaten:s är renare?) men jag hade ändå förväntat mig en större prisskillnad eftersom andrahandsvärdet mest sannolikt är högre för en Passat kombi.

Skoda-Superb-Svensk-Standard-Extrautrustning

#Utrustningskoder

Update 2016-05-22: Jag kollade upp vad provbilen hade för olika utrustningskoder och lade till dessa som en bild ovan.

Om någon har jämfört Passat och Superb och valt den senare, skriv gärna en kommentar och berätta hur ni kom fram till ert val och hur mycket det skiljer när man utrustat bilarna likvärdigt..

Även om vi gillade resan i Superben så behöver vår trupptransport med sju säten inte känna sig hotad, dess flexibilitet är svår att slå. Det går inte ens med massor av Elegans!

Läs gärna mina andra #Biltester (eller hoppa direkt till #Kombi).

24 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Svajigheten kan i viss mån botas genom att höja däcktrycket en aning. Kör 2.4 bar runt om på min Superb med 225/45/17 istället för det rekommenderade 2.2. Skillnaden är faktiskt ganska stor. Gången blir lite stummare, men gungigheten i låg fart minskar markant.

Anonym sa...

Samma "anonym" igen. Angående lastförskjutningsskyddet så kan du montera bort det helt och stuva det under bagagerumsgolvet ifall du tycker det är i vägen. Det är bara att skjuta det till mitten där spåren är lite bredare och sen ta loss det.

FixarFarsan sa...

Hej igen Anonym!

Såg de bredare hålen i mitten av spåret och tog även loss hela rasket men när de ligger i sitt främsta läge tar de ändå ingen plats..

Lyfte på bagagegolvet idag, riktigt bra utrymme att lägga lägre/tunnare saker i.

Du som har en Superb, använder du lastförskjutningsskyddet eller ligger det mest "under golvet" hos dig?

Anonym sa...

Hos mig ligger det mest under golvet ärligt talat. Men det beror mest på att bagaget för det mesta är tomt :-). Köpte Superben mest för benutrymmet där bak snarare än bagaget. Grymt skönt om man har långa ben att kunna skjuta bak stolen utan att någon bakom en klagar.

Anonym sa...

Jag valde själv mellan Passat och Superb och man bör nog inte stirra sig blind på grundpriset. En Superb i Elegance utförande är nästan färdigutrustad och det är inte mycket som behöver läggas till egentligen.

Min egen 1.8 TSI med DSG köpte jag begagnad, men som ny kostade den c:a 290000. I Sverige finns inte Passat med 1.8 TSI så då får man isåfall välja TSI 160 E85 och en sådan går loss på 360000 med samma utrustning som min bil. Av någon anledning så verkar skillnaden dock vara mindre om man väljer diesel.

Vad tyckte du om ljudnivån i Superben då? Många klagar på att den är väldigt däcksbullrig. Var det något du störde dig på?

FixarFarsan sa...

Tack, lite sån kommentar jag fiskade efter :)

Jag tyckte lånebilen var väldigt tyst, mycket tystare än vår minibuss som blev kvar hemma.

Det ljud som hördes inne i kupén var nog mest däckbrus men absolut inget som störde. Är man känslig för sånt ska man nog inte välja 18-tummare med platta lågprofildäck :)

Anonym sa...

Ett problem med Superben är ju att hjulen är i "Golf"-storlek dvs 205/55/16. Vill man då klämma in en 18 tummare med samma hjulstorlek så blir det inte så mycket profilhöjd kvar (225/40/18). Bättre hade ju varit att välja ett tum större hjul som t.ex V70 som har grundstorlek 205/60/16. Med 18-tummare så kan man då ha 225/45/18 dvs samma profilhöjd som Superbens 17-tummare. Men det är väl kostnadsbesparingar som lyser igenom....

Anonym sa...

Även Passat och Touran har 205x55 som standarddäck på 16-tumsfälgar så jag tror inte det är "kostnadsbesparingar" utan mer standardkomponenter som Skoda använt sig av..

Netta sa...

Tack för ett fint inlägg. Jag delade det på bloggen. Hur stort tycker du baksätet är jämfört med moderna Passat?

Jeanette

FixarFarsan sa...

Superben har mer benutrymme i baksätet men exakt hur mycket mer än Passaten hittar jag inga uppgifter om tyvärr!

Tack för delningen! Hoppas USB minnet kom fram idag (eller imorrn Fredag)

Unknown sa...

Gammal tråd det här, men here goes. Är i bilköpartankar och har kommit fram till superb facelift med extra allt. Dvs. delskinn/helskinn 170hk 4x4 DSG elegance etc.. Problemet är att jag ser att motsvarande facelift passat konstigt nog ligger lägre i pris på blocket. Så nu är jag villrådig igen. Vet att passat dras med galvblåsor och superben verkar vara förhållandevis mer bekymmersfri. Hittar knappt några problemtrådar på superb jämfört med passat. En annan sak är att passat facelift diesel har lägre co2 jämfört med motsvarande superb. Vad ska man välja? Är ju fullständigt förälskad i det enorma baksätet i superb. Är så trött på trånga bilar. Har numera bara en bakåtvänd barnstol och en framåt så vibklarar oss utan der enorma baksätet egentligen, men det är så jäkla skönnt att ha. Och ibland vill man sitta där bak på långresa o kanske ta en lur för nån av barnen har hållit en vaken om natten.

FixarFarsan sa...

Hej Skoda-Spekulant och kul att du kommenterar detta gamla inlägg!

Min teori till att du hittar mindre "fel" kring Skodan samt att du hittar bra priser på beggade Passater är för att den senare har sålts i större upplaga i Sverige och har precis ersatts med en ny generation.

Jag gillade också Superben och dess utrymmen men en Passat har inte heller ett direkt trångt baksäte så.. Jag skulle leta efter en bil som motsvarar krav-spec, skick, mil, service, budget och hålla radarn öppen för båda märkena.

Återkom gärna och berätta hur detta slutade?

Unknown sa...

Har pratat med en lokal VW/Skoda återförsäljare och det är tydligen en ny superb på G. Premiär nästa månad och säljstart augusti i Sverige. Vilket innebär att det kommer säljas kampanjbilar med pressat pris. Och dom ska göra sig av med sin fullsmetade demobil. Så superb med max utr. 170hk diesel 4x4 och extra allt + låga mil. Vi har inte diskuterat pris ännu på den dock. Motsvarande Passat på blocket något fler mil och troligen billigare. Svårt. Passat är något mer nice och modern invändigt, medans superb är STOR och ja...inte helt omodern den heller.

Palmberg sa...

Hej.
En fundering. Vad är det för stolar du har i bilen på denna resa?

FixarFarsan sa...

Palmberg, jag kollade upp vad Superben hade för utrustningskoder och uppdaterade inlägget med dessa. Den hade troligen helt vanliga standardstolar med ljus "Glamour" skinnklädsel.

FixarFarsan sa...

Eller menade du kanske vilka barnstolar vi hade i baksätet? :)

Lari Salminen sa...

Tack för en trevlig recension!
Vi är en familj på fyra. två vuxna och en med bakåtvänd stol och en med bältesstol.
Nu är vi på jakt efter en kombi som är lite större än vår nuvarande Avensis och som har automat och fyrhjulsdrift.
Vad skulle du rekommendera?
Inte ute efter nybil, utan 2012-2014 typ.

FixarFarsan sa...

En Skoda Superb med den tåligare DSG6 lådan + 4x4 låter väl som ett vettigt alternativ om du är ute efter en kombi med ett extra långt baksäte.

Kika gärna under min arkivtagg #Kombitester om du vill få lite inspiration, där finns t.ex. mina tester av bl.a. Mondeo, Passat, Octavia Scout och XC70.

Och du, tack för kommentaren, alltid trevligt med såna!

Anonym sa...

Min S3T Kombi 170 med DSG6-låda har nu gått nästan 19000 mil utan problem. Fullutrustad.
Men i går på väg hem från Skåne slog motorstyrningen till och kopplade in nödkörningsprogrammet.
Skitprogram! Om man behöver göra en snabb undanmanöver med fullt gaspådrag köver sig motorn. Inget vridmoment alls. Annars har den fungerat och med en blandad körning på 0,59 l/m kan jag inte klaga. Kör 17" GoodYear Eagle F1 på sommaren och 16" Continental M+S odubbat på vintern.
Bilen är en suverän arbetsmaskin. Med husvagn på kroken (1450 kg) märks knappast detta utom när man behöver accelerera lite extra. Utrymme för 5 vuxna med enormt bagage. Min förra var en sedan, men samma positiva känsla.

FixarFarsan sa...

Kul att du är nöjd med din Skoda Superb! Hur gick det med motorn efter att nödprogrammet slog till?

Unknown sa...

Hej! Sitter och funderar på en likadan bil som du provkörde. Kör ca 3000mil per år och vill ha en stor kombi som går relativ billigt. Utrymmena i Skodan talar till dess fördel.

Kan lika gärna slänga in en fråga också! =) Jag har googlat, säkert dåligt, men inte hittat vilket intervall det är på kamremmen. Vet du?

FixarFarsan sa...

Om TDI170 i Superb å Passat är samma CFGB så ska den motorn kräva kamremsbyte först vid 21.000 mil men jag tror de flesta byter tidigare.. :|

Unknown sa...

Denna site är bra!
Jag är riktig sugen på en superb just nu, inte senaste dock utan denna du testat.
Tre Kronor edition + Elegance. Bra köp?? 180-200 000. 2014 isåfall.
Ska man??

FixarFarsan sa...

Bra köp är väldigt upp till vilka krav du har på bilen. Superb är en mycket stor familjekombi som känns bra på vägen. Tre kronor edition verkar ha skinn och Webastovärmare med fjärrkontroll i sin spec och dessa options gillar jag. Se till att bilen har dragpaket eftersom DSG och 4Motion i kombi med den starka dieseln gör bilen till en perfekt dragbil! Glöm inte att kolla service och att oljan i DSG lådan är bytt vid senast 6000 mil. Återkom gärna och berätta vad det blev!