Att jämföra ett gäng bilar inom samma klass är faktiskt inte helt lätt men jag gjorde ett litet tappert försök när det gäller de stora familjebilarna med plats för minst 7 personer..
Byggde på skoj 7 stora minibussar på nätet. Alla valdes med en dieselmotor på runt 160-180 hästkrafter, automatlåda och så minst 7 sittplatser och en solid vit lack. Utrustningsnivån, alltså om det var en "GL eller GLT" försökte jag lägga på ungefär samma nivå men det är nästan omöjligt eftersom billigare märken lockar med mycket mer standardutrustning.
Här har ni sju (sjösjuka) sjusitsare tio sjusitsiga minibussar sorterade efter pris, billigast först:
Peugeot Expert Tepee Active | |
Hyundai H-1 Kombi8 Business | |
Fiat Freemont Lounge 2.0 TDI 170hk (AWD) Tillval: Inga 315.000:- | |
Seat Alhambra Ecomotive Style 2.0 TDI 170hk Tillval: 7-sits 319.000:- | |
Renault Grand Espace Celsium 2.0 TDI 175hk Tillval: Inga (7-sits Std) 348.000:- | |
Lancia Voyager Silver 2.8 TDI 163hk Tillval: Inga (7-sits är std) 359.000:- | |
Ford Galaxy Titanium 2.0 TDI 163hk Tillval: Inga (7-sits är std) 365.800:- [Provkörd, läs mer] | |
VW Sharan BMT GT 2.0 TDI 170hk Tillval: Inga (7-sits är std) 392.000:- [Provkörd, läs mer] | |
VW Multivan Comfortline 2.0 TDI DSG 180hk Tillval: Inga (7-sits är std) 430.700:- [Provkörd med TSI 150, läs mer] | |
VW Caravelle Comfortline 2.0 TDI DSG 180hk Tillval: Inga (7-sits är std) 468.000:- [Provkörd med TSI 204, läs mer] |
Det skiljer garanterat massor mellan bilarna (förutom priset). De rör sig helt olika på vägen, har olika lösningar för att fälla eller lyfta ut säten, de har olika mycket standardutrustning, de drar olika mycket bränsle trots likvärdig effekt och man sitter olika bra i dem och så vidare.
Jag är lite extra nyfiken på en av dessa "bussar" och jag tänkte försöka testa den inom kort..
Tips: Alla som gillar/rekommenderar detta inlägg är med i utlottningen av ovan folka som jag håller på bloggens Facebooksida (länk dit) som lite fredagsunderhållning.
Har jag förresten missat någon viktig minibuss? Eller har du några bra eller dåliga erfarenheter av någon av bilarna är du mer än välkommen att lämna en kommentar? Vilken hade du förresten valt?
Intressant!
Jag hade nog valt seaten pga pris och att den är snygga.
Spännande!
Blir väldigt nyfiken på vilken bil det är du ska provköra!
Vi väntar tillökning i familjen och kommer snart ha två bakåtvända barn och en som precis får börja åka framåt. Nummer 1 får vändas framåt lagom till nummer 3 kommer, jag fasade ett tag över tanken att ha 3 barn i bakåtvända bilbarnstolar...
Vi kör just nu en Ford S-Max som vi köpte eftersom den har bra med utrymme i baksätet för bakåtvända bilbarnstolar. Vill minnas att jag skrev en längre kommentar om den i din blogg för nåt år sedan. Nu när vi ska få en 3a också så har jag kopplat bort airbagen i framsätet så vi kan sätta en bakåtvänd bilbarnstol där, en framåtvänd på ena ytterplasten bak och den andra bakåtvända på andra ytterplatsen bak. På så sätt kommer man komma åt mittplasten för vuxen nummer två de gånger hela familjen ska ut på äventyr.
Detta blir ju onekligen lite meckigt.... Vill inte ens tänkapå att stoppa in tre små barn i vår andra bil, en Skoda Octavi sedan. Ryggen kommer brytas.
Så, till saken. Jag har börjat drömma om en minibuss, alltså en riktig minibuss typ Multivan eller i alla fall en "buss" där man kan komma åt alla säten lätt och samtidigt ha lasten bak säkrad. Det är här jag upplever att man stöter på problem med de bilar som säljs med en extra sätesrad typ Sharan/S-max/Galaxy. De extra sätena är svåra att nå med en massa barnstolar inmonterade, lastutrymmet är minimalt om tredje sätesraden utnyttjas och om man bara vill nyttja en av de båda extra stolarna så finns det ingen bra lösning med bagagegaller/nät som skyddar dig och de andra i kupén.
Därför anser jag att en del av de bilar/bussar du räknat upp skiljer sig från de andra i användbarhet (för mig). Jag inbillar mig att det är lättare att utnyttja sista sätesraden i en Hyundai H-1 eller Renault än i en Sharan.
Tyvärr så kostar ju en "riktig" minibuss typ Multivan sjukt mycket pengar jämfört med de alternativ du räknar upp...
Ser fram emot ditt test!
//Calle
Tack Calle för en grym kommentar!
Det här med storleken HAR faktiskt betydelse, vissa blir rädda för riktigt stora och kanske börjar undvika den.. :D
Jag pratar alltså om de största bilarna i listan! Ta min Sambo t.ex. hon kan sätta vår korta Touran i vilken parkeringsficka som helst inne i stan utan problem men när hon testade Galaxyn tyckte hon den var för bjässig och kände inte samma koll (visst, på sikt hade hon ju hanterat den med tror jag).
Går man upp ännu i storlek till de riktigt långa bilarna med lång hjulbas så får man som du säger massor med lastutrymme, överflöd av sitt-space och bra komfort på vägen men dessa spricker på två punkter, pris och smidighet..
Ser faktiskt att jag missat två storbilar som jag testat, lägger till dem!
Skiljer nästan 200 tusen mellan billigaste och dyraste bilen i listan, sjukt mycket och caravellen är väl också 8-sitsig om man läser ditt test? #P
Sitter å läser dina tester av de stora bussarna, ska försöka komma iväg å provköra imorgon på lunchen. Hittade en klockren kommentar från dig på ämnet...
"Det kostar att skaffa många barn om man vill åka fint :D"
*ha ha*
//Calle
haha, ja men så är det ju :)
Förutom ett jättefärdmedel så kostar det även en hel del kosing att lassa fram föda, kläder, tandkrämstuber och mackor till dem också men detta kanske är lite väl OT :D
Damm, nu stämmer ju inte sju sjösjuka sjusitsare längre - den som var så fyndig..
Har du möjlighet att svara på några frågor vore jag tacksam,
I ditt test av Caravellen så lastade du in tre barnstolar i mittenraden. Provade du att fälla sätet för att komma åt bakre raden med en (framåtvänd) bilbarnstol i någon gång och hur funkade det i så fall?
När du testade Multivanen så kommenterade du det inte så djupa lastutrymmet. Rymdes det inte alls någon vagn därbak eller?
Tack på förhand och tack för en bra och rolig blogg!
//Calle
I Caravellen satt vi på alla möjliga sätt och det var inga problem att ha två på kuddar längst bak och så den bakåtvända i rad 2. Enda kruxet var när dom satt längst bak och ville ha hjälp med nåt men det var rätt smidigt då det var en gång mellan framstolarna.
När jag provkörde Multivan:en så hade jag inte någon barnvagn att kasta in men om jag får gissa så kan man nog utan problem skjuta fram sista raden säten så att en vagn får plats bak.
Hur ska jag få fram vilka som gillat detta inlägg nu då...? Nån som vet om det går?
Verkar inte gå.. Ni som "gillat" och vill ha en hippiebuss som nyckelring säger till så kör vi en demokratisk lottning :D
Nyckelringen är nu paxad, kolla på Fejjan vem den går till..
Skulle nog själv ha inkluderat Fiat Freemont i "analysen" också. Kör idag en S-Max som rullat drygt 1500 mil sedan i mars. Kanonbil. Mycket nöjd med bilen som i mitt tycke är mkt praktisk och utstrålar körglädje för att vara en så stor bil. Har tre barn i åldrarna 6-12 år vilket gör att det inte är så många barnstolar att hantera iofs.
Följer din blogg i övrigt med stort intresse! Du har intressanta inlägg!
Tack Henric! Kul att du hänger här och extra kul att du tar dig tid och kommenterar!
Inlägget är numera "Freemontat" :)