-->

Ford Galaxy TDCi 200hk Aut Provkörd/Långtest

En Titaniumutrustad Ford Galaxy med stora 200 hästars dieseln är en riktig premium-fraktare av stora familjer och deras högar av packning eller är den det?

Exteriör
Ford-Galaxy-200-TDCi-2012-Sidan-Side

Som vanligt hyvlar jag av utsidan först och i fallet Galaxy så har Ford gjort ett riktigt bra jobb!

Ford-Galaxy-Midnight-Blue-Front-18-rims

Ford Galaxy har riktigt klassiska minibusslinjer som tilltalar mig!

Inget bjäfs med moderna "spännande" linjer och veck men det är ändå precis lagom mycket krom som bryter av de stora plåtytorna.

Rear-Baklucka-Ford-Galaxy-Titanium-TDCi-200hk-Automat

Enda vinkeln som tog mig ett par dagar att vänja mig vid var snett bakifrån. Det är något som kändes lite mysko med bakluckans stora glas (som en extremt hög panna?) men som sagt.. nu har även det smält in.

Fälgarna med 18" höjd på bilden är tillval för runt 3000:- och de lyfter bilens utseende till ett MVG från mig!

Interiör 
Ford-Galaxy-2012-Titanium-Alcantara-Ebony-Inredning-Klädsel

Inredningen på provbilen hade extrautrustats med Alcantara Ebony klädsel och panelerna gick i svart läder, aluminiuminlägg i kombination med blanksvart plast. Framstolarna var helt OK men inte de bästa jag suttit i (läs vilka de är här) eftersom sidostöden var för mjuka, svankstödet lite för dåligt och nackstöden satt för långt bak..

Tolka inte ovan som att stolarna är dåliga utan mer att jag med min kassa rygg har väldigt höga krav på att man sitter bra när man ger sig ut på långresor.

Förarplats-Ratt-Paneler-Ford-Galaxy

Galaxyn har en väldigt "tysk" förarmiljö, det vill säga väldigt rak och stilren om man jämför med t.ex. märkessyskonet Focus (jämför och läs mer här). Jag personligen gillar den raka och rena designen så det var inte svårt att trivas i den luftiga och ombonade förarmiljön.

Bilens knappar och reglage var i stort sett bra. Justeringen av värmen kan förbättras till nästa version med bl.a. större vred samt lite städning av otydliga menyer.

När sambon provkörde saknade hon även en klocka, den hittade vi i mediaskärmen ihop med datum men bara när den var avstängd.

En något tjockare ratt vore inte heller fel (hade faktiskt liknande ratt-kommentarer när jag testade S-Max, läs mer här).

Galaxy-A-Stolpe-Fönster-Ruta

Sikten var bra eftersom man satt lite högre upp men även tack vare de stora fönstren i A-Stolparna som faktiskt gick att använda för att få bättre runt-om-sikt. På flera minibussar är de så små att man ändå inte ser ut genom dem.

Ford-Galaxy-Instrumentpanel-Premium-Sound

Instrumentpanelen på denna stora familjebuss är så djup att den utan problem går att använda till att familjepizzakartongen på när man fixat en snabbmiddag..

Edit: Vi kom fram till på lunchen att detta bara var hypotetiskt för vem ställer en flottig pizzakartong där?

Ej-öppningsbart-Soltak-Galaxy

Provbilen hade även ett soltak som barnen uppskattade men listen i mitten med alla förvaringsfack snodde rätt mycket av ljuset så personligen hade jag inte kryssat i detta tillbehör.

Baksäte-Ford-Galaxy-Test

Baksätet är också riktigt premium (premium-stort)! Som vuxen sitter man skönt i stolarna som går att dra fram och tillbaka samt att ryggstödet går att vinklas så att man kan ta en skön tupplur.

Just möjligheten att luta ryggstödet är riktigt bra när man har barn som ofta somnar på bälteskudde, då kan man ge dem lite skönare sovställning.

Galaxy-Mekanism-extrasäten-7sitsig

Extrasätena längst bak får däremot massiv kritik eftersom de var galet tunga att fälla upp och hade en mycket sämre fällningsmekanism är hos konkurrenterna.

Om du är spekulant på en Ford Galaxy och har tänkt använda den som 7-sitsig ibland glöm då INTE att testa denna manöver hos en Ford handlare först!

Lastutrymme-Ford-Galaxy-7-åkande-säten-uppfällda

Om uppfällningen får "ris" så får stolarnas sittkomfort "ros" eftersom man sitter högre och bättre än i många andra 7-sits bilar. Insteget är dessutom väl tilltaget och jag lyckades utan problem bära ut en sovande fyraåring ett par gånger ur den bakersta raden.

Lastutrymme-Barnvagn-Ford-Galaxy

När bilen är femsitsig lastar den väldigt bra. På vägen hem från vår testrunda plockade vi upp en korgstol åt sambons kompis på vägen och det var inga större problem att klämma in trots att vi redan hade rejält med packning och barnvagn med oss.

Lasttröskeln är dessutom låg och stötfångaren är inte lackad så lastutrymmet bak får nästan full pott! Enda lilla missen är att golvet i lastutrymmet ser lite lappat ut eftersom de nerfällda stolarna buktar upp ur golvet.

Drivlina
Trots att bilen hade rätt bra klipp vid omkörningar så kan jag inte hylla drivlinan. Motorgången och motorljudet var för mycket lastbil och den sexväxlade traditionella automaten var lite seg och växlade dessutom rätt hårt när man körde lugnt så vi blev inte kompisar alls!

Chassi
IVDC-Aktivt-Chassi-Ford-Galaxy

Det aktiva Chassit (IVDC) körde jag mest i Comfort och Normal. Comfort var mjukt och skönt på tjälskadade vägar samt skogsvägar medan Normal/Sport passade kanonbra på motorvägen.

På motorvägen rör sig Galaxyn lugnt och bekvämt tack vare det långa axelavståndet och bra chassikalibrering. Åkte hem som passagerare och satt och njöt av komforten. Bilen är dessutom rätt tyst för att vara en så öppen bil (fast så öppen var den ju inte med all packning).

Körglädje
Alltså jag tar inte ut Galaxyn och nöjesåker på kvällen när ungarna somnat men när vi väl är ute och kuskar runt stan så trivs man bra men det är mer bussglädje eller mysglädje om ni förstår vad jag säger.

Den är för stor för att vara "kul" och för liten för att vara "maffia" som den svarta Caravellen var i somras (läs mer om den här).

Förbrukning
Precis under 0,9 liter diesel per mil drog bilen under testveckan och det var en mix av trafikfria motorvägar, stadskörning och en hel del uppvärmning med parkeringsvärmare. Inte sådär jätteimponerande faktiskt med tanke på att vi inte tokgasade med bilen en enda gång.

Familjebil
Extra-Solgardiner-tonade-tonade-rutor

Galaxyn ÄR byggd för oss stora familjer och det märks för det är mycket små omtänksamma detaljer som standard eller som tillval. Ett exempel är ovan extra solskydd (rullgardin i alla bakfönster) som kompletterar de redan tonade bakrutorna.

Tre-klimatzoner-invidiuell-justering-värme

Ett annan bra "familjefunktion" är att det finns tre klimatzoner som går att ställa in individuellt.

Manuell-bakre-fläkt-Galaxy

Det går även att dra på extra fläkt ifall passagerarna längst bak i bussen vill ha mer fläkt..

Dragbil
Med B-Körkort får du inte dra mer än 995 kilo bakom en 200 hästars diesel men skaffar du BE kort så ökar dragvikten till 2 ton jämt.

Finesser
Klicka och läs mer om bilens Automatiska Helljus

Bilen hade automatiska helljus [läs mer här i ett separat inlägg].

Galaxy-Farthållare-Färddator-Lane-Assist

Farthållaren var adaptiv och sänkte farten när man hann ikapp en långsammare bil. Denna var en pärla även om den ibland fick för sig att bromsa när man låg i vänsterfilen och körde om en långsammare bil i en lång vänsterkurva. Farthållaren var också något krånglig att ställa in eftersom den hade knappar både på vänster och höger sida på ratten och så två gömda "avståndsknappar" på vänster sida.

Andra finesser var BLIS (Döda vinkeln varnare) som jag tyckte blinkade även när man körde bredvid vajerräcken. Filhållarassistenten brummade i ratten när man började närma sig kantlinjen men även om jag satte den på högsta känslighet så ville jag ändå att den skulle varna ännu tidigare än precis innan man körde på strecket.

Min rekommendation är att du testar en fullmatad bil hos en handlare och bildar dig en egen uppfattning innan du kryssar i alla tillbehör.

Ekonomi
Instegsmodellen, en Ford Galaxy Trend med 2 liters Flexifuel motor på 145 hk och 5 vxl manuell låda börjar på 279.400 Kr och det är väl ett rätt bra pris för en stor 7-Sitsig bil?

Vill du ha den starkare Titanium-utrustade dieseln med automat så får du höja insatsen med ungefär 100 lax till grundpriset 374.800:-.

Om det fortfarande är ett konkurrenskraftigt pris får var och en döma själv men det som talar till Fordens fördel är att paketen och tillbehören är rent av billiga.

Fler separata inlägg om denna Galaxy
Läs med om Helljusassistenten Läs mer om Galaxy i snö Läs mer om Webasto Parkeringsvärmare

Summering
Mina kollegor på jobbet skulle säga att jag tokdissar Galaxyn efter att ha läst ovan men summeringen blir att Ford Galaxy faktiskt är en intressant minibuss som är riktigt snygg och har 7 sittplatser som även vuxna sitter bra i.

Jag själv skulle inte välja den största dieseln eftersom den inte gav så mycket mervärde. Går man ner i motorstyrka kan man dessutom välja Powershift lådor som är motsvarigheten till Volkswagens dubbel-kopplingslådor (DSG).

Funderar faktiskt på att jämföra lite familjebussar och ställa dem mot varandra i ett kommande inlägg men tills dess får du gärna ta och kommentera ovan 1400 ord om Galaxyn! :D

9 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Läste att du tyckte Cajennen hade ful bak och tycer denna är apsnygg, vad har du för störd smak egentligen? /P

FixarFarsan sa...

Senaste Cayenne karossen har tyvärr inte fått en snygg rumpa om du frågar mig! Galaxyn ÄR snygg för att vara en stor minibuss, inget stört med det alls tycker jag :D

Familjebilsbloggen sa...

Tack för ett bra test! Jag gillar också att sitta i förarsätet men den här typen av minibussar ska nog helst "avnjutas" från passagerarsätet.
Apropå instrumentbrädan, jag tänkte inte så mycket på pizza utan mer på hur långa armar man ska ha för att lyckas torka av den ända längst in när dammet lagt sig tjockt efter något års ägande.

Familjebilsbloggen sa...

Ingen slår nya ML i alla fall, fulare och mer ovärdig bakdel får man leta efter

FixarFarsan sa...

Kikade lite på nya ML och den hade lite annorlunda bak den också.. Speciellt nertill med de svarta gallren..

Unknown sa...

Värt att nämna är att det rymms en teutonia tvillingvagn i bak om man kör Galaxyn som 7-sitts så länge man skjuter fram sista raden max så går det.

Unknown sa...

Värt att nämna är att det rymms en teutonia tvillingvagn i bak i galaxyn när man kör den 7-sitsig bara man skjuter fram tredje raden max så går det. Gott om utrymme alltså då den vagnen är 50*80*100cm ihopvikt.

FixarFarsan sa...

Tack för en bra kommentar, råkade publicera dem båda ;)

Går det fortfarande att sitta i rad 3 om de är i sitt främsta läge?

Unknown sa...

Om man skjuter fram andra raden så går det annars får inte fötterna plats.