Då står nästa långtestbil, en ny Ford Focus Kombi med den lilla 3 cylindriga motorn (125 hk, 170 Nm och 6 manuella växlar) på uppfarten och väntar på att det ska bli helg så att testpatrullen skall anlända. Ja, utan massa familjemedlemmar och storhandlingstest blir det ju inget bra test av en familjebil eller hur? :D
Med tanke på att undertecknad går lite på knäna just nu så var det riktigt skönt att hämta upp bilen på "rätt" sida av stan och hinna fixa detta medan lunchkaffet i hemmakontorets pentry rann klart :D
Drivlina
Eftersom motorn är det mest intressanta i denna bil (enligt mig iaf) så tycker jag att vi pratar om den först..
Ovan ser ni motorns effekt och vridmomentkurva. Dom ser lite lustiga ut men faktum är att den lilla motorn fungerar tillfredställande så länge man kör normalt och inte tror att bilen är en KFR.
170 Nm är inte våldsamt mycket vridmoment så ska du få till maximal fartökning gäller det att hålla varvräknaren runt 4000 varv eller mer. 0-100 Km/h ska ta 11,3 sekunder så den är faktiskt inte "hyperslö" trots att den är byggd för att vara "hypersnål". Under mina testkörningar så drog bilen totalt 0,64 liter soppa per mil och då pratar vi kortare till och från skolan turer och ett par snabbare rutter.
Motorljudet ur de tre små cylindrarna påminner om Volkswagen UP!, inte så konstigt kanske eftersom den också har en halv sexa :) Båda har ett rätt kul motorljud vid gaspådrag som påminner om ljudet i en Porsche 911:a..
Den sexväxlade lådan (100 hk versionen har 5 växlad låda) kändes riktigt bra och växlarna gick i med en stum men följsam precision.
Exteriör
Flera som gått förbi vår uppfart och sett bilen tycker den är häftig och jag vet inte hur mycket den brandfärgade lacken gör? Eller är det exteriörpaketet med lite kjolar eller är det bara att bilen utmärker sig och är "snygg"?
Jag tycker fronten är lyckad och just på denna modell är grillen lite extra svart eftersom den är lackerad i blanksvart.
Som ni vet har jag något svårt för mycket svängda olika linjer och det är lite väl mycket sådana i nya Focus karossen för att jag ska gå igång. Framifrån och från sidan ser karossen riktigt bra ut tycker jag men snett bakifrån har den lite väl många olika linjer och veck för mig men Exteriören får ändå godkänt av mig!
Vingen på bakluckan förresten, den ingår i samma exteriörpaket som resten av "bodykitet".
Röda bromsok på en Orangefärgad bil kanske inte är så "hett" men de lackade oken ingår också i samma exteriörpaket som vingen.
Interiör
Interiören i Ford Focus har alltid varit lite o-tysk med sina ovanliga linjer. Så var det i vår Focus från 2002 (läs mer om den) och så är det fortfarande i denna nya Focus som jag fått låna.
Mittkonsolens knappar har en väldigt "egen" design.
Ventilationsreglagen längre ner är mer traditionellt utformade.
En "äkta" handbroms som ser lite "egen" ut den med när den är åtdragen men i nerfällt läge så tar denna lösning mindre plats mellan framstolarna.
Framstolarna såg rätt enkla ut med sin randiga klädsel och läder(look?) på sidorna. Jag gillade den randiga klädseln och satt bättre än jag trott i dem så framstolarna får helt klart godkänt.
Bakom mig själv satt jag också helt ok så baksätet rymmer utan problem två vuxna. Mer om barnstolar å sånt under "Familjebil" längre ner :).
Finesser
Demobilen var såklart utrustad till tänderna med alla möjliga finesser och det blir en hel del knappar att hålla reda på.
Nu i efterhand vet jag att provbilen var en "Titanium".
Väljer man ACC - Active Cruise Control (jag testade ACC mycket i Touareg, läs mer här) så har man minst sex olika knappar att hålla reda på.
Kamerorna som läste av vägskyltar fungerar imponerande bra och så gjorde även Parkeringsassistans när säljaren demonstrerade detta. (Har testat liknande parkeringsassistent i Hyundai I40, läs mer här).
Lane Keeping Aid - Hjälper till att hålla bilen i mitten av filen.
Active City Stop - Stannar bilen helt i låga farter (< 15Km/h) om hinder dyker upp framför bilen.
Driver Alert -Föreslår kaffepaus om föraren verkar trött och vinglig.
Automatisk helljuskontroll - Ser till att helljusen används maximalt och slår även automatiskt på halvljuset när det börjar skymma.
Nödbroms - Blinkar extra med bromsljusen om du panikbromsar.
BLIS - Varnar med gul lampa i backspegeln om en bil befinner sig i döda vinkeln.
Det där var några av bilens alla "finesser" men behövs alla dessa verkligen i en "billig" familjebil som jag anser Focus vara?
Om dessa system räddar liv är de givetvis bra och hör hemma i en familjebil men gör de att priset på den i grunden säkra bilen går upp för mycket och gör att barnfamiljer väljer mindre säkra bilar ja då är de inte till någon större hjälp.
Familjebil
Vi hade en Focus kombi som familjebil under 5 år och den bara gick och gick utan störningar och drog inte mycket Etanol alls (0,9 l/mil). Om denna nya Focus kan leverera samma ekonomi och driftsäkerhet så har vi en mycket intressant familjebil.
Lastutrymmet i nya Focus Kombi sväljer en stor barnvagn på tvären men då blir det inte jättemycket yta kvar till packning. Helt OK ändå för att vara en mellanklasskombi. Däremot saknar jag mer skydd på stötfångarens ovansida, den borde varit täckt av svart reptålig plast!
Testade tre barnstolar i baksätet men det blir för tajt och inget jag alls rekommenderar att ni ger er in på. Två barnstolar däremot är inga problem även om passagerarsätet fram inte går att använda när den bakåtvända stolen är i "liggläge". Ett vanligt problem i de flesta bilar som är kortare än t.ex. Passat och Superb.
Dragbil
Denna version av Focus är ingen mästare på tunga släp utan ligger inom det "normala". Men lite förvirrande siffror i bilregistret tyckte jag?
Max släpvagnsvikt, kg: 1200 | |
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 655 | |
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370 |
Chassi
Chassiet är rätt stumt och väldämpat. Ford är bra på att göra körvänliga bilar och nya Focus Kombi är inget undantag.
Körglädje
Ett trevligt chassi höjer körglädjen medan den lite sega motorn sänker den så dessa två kan man säga tar ut varandra. Men Focusen har även en bra styrkänsla som bättrar på körglädjen till lite över medel bland familjebilar.
Förbrukning
Just denna 1-liters bensinmotor ska gå på 0,51 liter/mil och den svagare 100 hästaren på 0,49. Har inte kunnat testa långkörning själv denna gång men stadskörning ska gå på 0,64 så någonstans mitt i mellan dessa två kanske är en vardagsförbrukning?
Mina provturer drog totalt 0,64 liter per mil men som jag skrev längre upp så var det korta turer och snabbare tester på landsväg/motorväg.
Ekonomi
Grundpriset på den billigaste Trend-versionen är 186.500:- men jag tror de flesta ändå kryssar i säkerhetsfunktionerna som jag skrev om längre upp och då hamnar priset med solidlack och plåtfälgar på runt 211.000:-.
Skatten per år ligger på låga 360:- och en halvförsäkring är billig så i kombination med låg förbrukning ger detta bra ägandekostnader.
Enda haken är väl egentligen andrahandsvärdet som är klart sämre än på t.ex. Volkswagen men omräknat i pengar kan det ändå bli en bra affär? Rostskyddet är en annan punkt som tidigare varit ett problem på Focus, vår från 2002 hade en hel del rost men vi hann sälja den innan rosten blev synlig.
Summering
Nya Ford Focus Kombi är en säker, prisvärd och snål familjekombi med trevliga vägegenskaper. Gillar du dessutom designen på bilen så får du en snygg bil på köpet som syns (i alla fall om du betalar extra för för "Mars Red" som provbilen hade).
Läs nu gärna mina andra inlägg taggade med #Ford, där hittar du mina inlägg om Fiesta ST och rätt mycket om äldre Focusar.
Intressant vridkurva...
Kallas för Linjal-Kurva! :D
Alltså... Den där interiören... Jag blir illamående! Blä!
Anade att den kommentaren skulle komma från Göööööööööööööö...andas lite.. öööööteborg! :D
Smaken är verkligen delad.. En granne var och provsatt bilen idag och han tyckte interiören va skitfräck!
Ja, det är ju tur att vi alla har olika smak :) Jag gillar när det är stramt och minimalistiskt. Eller "tyskt" som det heter i bilvärlden ;)
Utseendet är dock helt okay. Tycker den här har många drag från föregående ST-modell. Måste vara utrustningspaketet du pratar om? Men jag tycker att hatchbackmodellen är mycket, mycket snyggare än kombimodellen. Baklamporna på den är väldigt fräcka!
Ja, hade varit lite småjobbigt om alla hade haft precis samma smak när det gäller bilar, kvinnor och ÖL :)
Det där utrustningspaketet jag pratar om heter "Exteriört stylingpaket" och kostar 4.600:- extra men verkar bara finnas till grundnivån Titanium som startar på 204.200:-
Då är det alltså en Titanium jag testat och inte en Trend som jag trodde..
Bara för att ge perspektiv på vad denna motor presterar lade jag på effekt/momentkurvan från en gammal Volvo B230F från 740/940.
Det visar sig att focusen ger mer effekt på samtliga varvtal och momentet kan Volvon endast nå vid sitt maxmoment.
Fordmotorn är betydligt mustigare, även på lägre varvtal.
Det är motorevolution det eller vad tycker ni?
Helt klart en intressant bil för oss nästa gång man ska byta. Tyvärr blir det snabbt mkt pengar även för en Ford. Vi får väl se.
Ang. släpvikterna så skilj på bilens tekniska max släpvikt, dvs den där det står "Max släpvagnsvikt: 1200kg" och den andra vikten som helt och håller bara är en körkortsbehörighetsvikt. Blev lite konstigt där, men den vikten som står där är förhållandet mellan max tågvikt 3500kg (som är gränsen med B-kort) och bilens totalvikt.
I fallet när du skrev så fanns det även en lag om att släpets totalvikt ej får överstiga bilens tjänstevikt, men den är borttagen nu.
Tack för kommentaren! Borde ha skrivit att min provbil maximalt får dra 1200 kilo oavsett behörighet och inget mer..
Vi har ett barn på väg och jag läste i vi bilägare att det är problem med barnstol i denna bil. Stämmer det verkligen?
Det är väl inga problem med antingen bakåtvänd som framåtvänd stol i baksätet. Vill inte köpa en bil o sedan få problem. Tacksam för lite hjälp.
Bakåtvända bilbarnstolar för barn mellan 1-4år tar massor av plats om de även ska sov-vinklas. En sådan stor bakåtvänd i baksätet med lite lutning gör det svårt att få plats med en >180cm vuxen i sätet framför.. Gäller i princip nästan alla bilar.
Funderar också på denna bil och har ett barn på väg, har nog läst samma artikel som ovan i Vibilägare att "I baksätet finns inga vettiga fästpunkter för förankringsbanden"...
Så frågan som du kanske kan hjälpa mig med är om man kan fästa en bakåtvänd barnstol säkert (alltså inte isofix-varianten utan när barnet väger mer än 18 kg)?
Hej Lollo! Du kan nästan alltid vika fram ryggstödet på passagerarstolen fram och dra banden mellan rygg-sittdyna och sedan runt varje sida. Sedan upp mot stolen "i kors". Ögglor är såklart bättre men har du stolen i samma bil jämt så funkar mitt förslag, jag gjorde så i vår Touran.
Ja det är väl ett tag innan det eventuella problemet uppstår eftersom vi tänkte börja med en stol med isofix men då verkar det ju som att det finns en lösning iaf. Tack snälla för svar :)
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid tror jag någon sa.. Grattis till tillökningen btw! :)
Är i bytartankar.... Men funderar med bakåtvänd stol i passagerarsätet fram... Hur är det med airbagen, går den att stänga av?
Ford säger "barnstol bak" men vid fabriksbeställning ska man kunna beställa en nyckelavstängning till Focus som ett tillval, osäker på vad detta kostar dock.
Du har ingen bild på hur mycket plats det var kvar i sätet framför den bakåtvända stolen?
/gustav