När jag senast var hos Renault passade jag på att ta en sväng i deras mellanstora minibuss med 7 säten, Grand Scenic.
Provbilen hade en manuell låda och en 1.6 liters diesel på 130 hk och priset började från 246.900:-.
Att ta bilder utomhus en regnig mörk Novembereftermiddag är inte helt optimalt men såhär ser den ut bakifrån IRL.
Renåbussen är rätt stilren och det enda som sticker ut lite är baklysena men utsidan accepteras av mina smaklökar iaf.
Här en mer polerad och vattenkammad bild på samma bak :) Såhär ser ju inte bilarna ut just nu! Tvättade vår svarta buss och dagen efter var den grå igen..
Renault kör med nyckelkort till bilen som kändes såå onödigt! Jag föredrar fortfarande en vikbar nyckel men nyckellöst kan det gärna vara, har lärt mig att gilla det tack vare Galaxyn.
Nyckelkortet petar man ner bakom växelspaken och startar med sportig startknapp. Bilens instrumentpanel och jag kom inte överens, men jag är nog för konservativ :)
Mätarna var helt digitala, animerade, plottriga och svåra att avläsa.
Framstolarna var lite platta för min smak.
Baksätet var mindre än i vår Touran och mina knän tog i förarstolen när jag satte mig bakom mina egna 186 cm.
Extrasätena längst bak var superenkla att fälla upp, bland de smidigaste jag provat faktiskt. De liksom fjädrade upp utan att man behövde ta i alls. Nackstöden satt kvar på ryggstöden och kunde dras upp. Toppklass!
Men utrymmet där bak var så litet att jag inte fattar hur tre ska kunna sitta i mittenraden och så två till där bak? 2st femåringar?
Ute på vägen så var Grand Scenic en lagom rapp, smidig familjebuss som var förvånande lättkörd och kändes inte sådär tung och klumpig som stora bussar kan vara.
Den manuella lådan var lättjobbad men motorn dieselmorrade duktigt, dock ska den vara snål och klara sig på under halvlitern vid blandad körning.
Så, det var ett snabbtest bland alla långtester.. kommentera gärna med egna erfarenheter eller frågor? Läs gärna mina andra biltester.