Renault Grand Scenic dCi 130hk Provkörd/Test

När jag senast var hos Renault passade jag på att ta en sväng i deras mellanstora minibuss med 7 säten, Grand Scenic.

front-grill-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Provbilen hade en manuell låda och en 1.6 liters diesel på 130 hk och priset började från 246.900:-.

smutsig-bak-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Att ta bilder utomhus en regnig mörk Novembereftermiddag är inte helt optimalt men såhär ser den ut bakifrån IRL.

Renåbussen är rätt stilren och det enda som sticker ut lite är baklysena men utsidan accepteras av mina smaklökar iaf.

bak-rear-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Här en mer polerad och vattenkammad bild på samma bak :) Såhär ser ju inte bilarna ut just nu! Tvättade vår svarta buss och dagen efter var den grå igen..

nyckelkort-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Renault kör med nyckelkort till bilen som kändes såå onödigt! Jag föredrar fortfarande en vikbar nyckel men nyckellöst kan det gärna vara, har lärt mig att gilla det tack vare Galaxyn.

ratt-udda-instrumentpanel-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Nyckelkortet petar man ner bakom växelspaken och startar med sportig startknapp. Bilens instrumentpanel och jag kom inte överens, men jag är nog för konservativ :)

digitala-mätare-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Mätarna var helt digitala, animerade, plottriga och svåra att avläsa.

platta-framstolar-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Framstolarna var lite platta för min smak.

baksäte-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Baksätet var mindre än i vår Touran och mina knän tog i förarstolen när jag satte mig bakom mina egna 186 cm.

extrasäten-nödsäten-7sits-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Extrasätena längst bak var superenkla att fälla upp, bland de smidigaste jag provat faktiskt. De liksom fjädrade upp utan att man behövde ta i alls. Nackstöden satt kvar på ryggstöden och kunde dras upp. Toppklass!

minisäten-renault-grand-scenic-test-diesel-130hk

Men utrymmet där bak var så litet att jag inte fattar hur tre ska kunna sitta i mittenraden och så två till där bak? 2st femåringar?

Ute på vägen så var Grand Scenic en lagom rapp, smidig familjebuss som var förvånande lättkörd och kändes inte sådär tung och klumpig som stora bussar kan vara.

Den manuella lådan var lättjobbad men motorn dieselmorrade duktigt, dock ska den vara snål och klara sig på under halvlitern vid blandad körning.

Så, det var ett snabbtest bland alla långtester.. kommentera gärna med egna erfarenheter eller frågor? Läs gärna mina andra biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :