Förra veckan följde jag med Volkswagen ner till Malmö och provkörde nya gasbilen Volkswagen Eco UP!. Gasmodellen bygger på en High UP! som jag provkörde för nästan ett år sen, läs gärna mer om den här.
Framifrån finns inget som förtäljer att denna bil drivs med gas.
Bak ser man en liten grön "eco up!" logga, annars är det sig likt.
Interiören i årets UPplaga är speciellt ljus när inredningen har ljus klädsel och vitlackerad instrumentpanel. Det finns ett helt gäng olika färgkombinationer att välja på.
Stolarna ser enkla ut men efter ett par timmars provkörning fann jag inget att klaga på. Fast nackstöd som går att vila huvudet mot.
Baksätet i denna fyrdörrars UP är lättare att nyttja av en vuxen men 186 centimeter i framsäte och baksäte blir såhär för knäna.
Interiören är charmig, fräsch och fungerar hur bra som helst. Alla knappar och reglage sitter där man som gammal VW förare vill ha dem.
Motorn är den gamla trecylindriga 1-litersspis som nu konverterats för gasdrift (bl.a. genom andra ventiler med hårdare fjädrar, ett annat bränslefilter och specialavgassystem).
Motorn levererar 68 hk vid 6200 varv och 90 Nm finns mellan 3-4300 varv. Topphastigheten är 164 km/h och det är faktiskt inga problem att tyst susa fram i Svensk motorvägsfart med lite moms.
Gasen (72 liter eller 11 Kg) förvaras i två tankar, en framför bakaxeln och den andra bakom samma axel. Den bakre tanken snor platsen där reservhjulet normalt ligger i bensinmodellen.
Bilen kallstartas alltid med bensin och därför finns även en sådan tank på hela 10 liter. Räckvidden med fulla tankar blir i teorin 60 mil (varav 380 km med gas och 220 km med bensin).
Växellådan är manuell och fempetad. En mycket lättväxlad låda!
Chassi
Hjulbasen är lång på UP! (samma som på större Polo sas det) och detta ger fina köregenskaper för mikrobilen. Körde bilen på snorhala, smala och krokiga 70 vägar och bilens antisladd grep in flera gånger nästan helt obemärkt. Ett komfortabelt och tryggt chassi med andra ord!
Från stillastående är bilen lite seg (0-100 på 16,3 sekunder) men har man väl kommit iväg och varvtalet hålls över 3000 varv så är den kul för att vara den snåla minibil den är. Den trecylindriga motorn låter rätt kul också, även om den matas med gas.
Faktabladet säger 0,29 kg gas per mil och 0,45 liter soppa och efter 2,5 timmars testande berättade färddatorn en något högre siffra.
Med bakdörrar går den faktiskt att ha som enda bil om man inte har stora krav på att lasta hockeytrunkar eller liknande där bak..
Dragbil
Släpvagnsvikten är 0.
Finesser
Autobromssystemet "City Emergency Brake” är standard i alla Svensk-sålda UP! modeller och bromsar bilen i hastigheter mellan 5-30 km/h om något plötsligt dyker upp 10 meter framför bilen.
Hela navigon färddatorn (läs mer) är en stor kul finess.
Ekonomi
Från 159.900:- kan den bli din nya Eco UP! och den klarar de nya reglerna för miljöbil så skatten slipper du första 5 åren (360:-/år).
Snål på bränsle, små billiga däck och rätt fri från dyr krånglande utrustning borgar för låga ägandekostnader. Andrahandsvärdet på begagnade UP! är bra och jag tror inte gasbilen blir ett undantag, om nu inte gasen som bränsle totalt dör i Sverige?
Serviceintervallerna för denna gasbil är fasta på 1500 mil eller 12 månader. Gastankarna ska bytas först efter 15-20 år men vad det kostar vet jag inte, skulle gissa minst som ett nytt partikelfilter till en dieselbil.
Summering
Jag blir UPpriktigt charmad av denna lilla bil och skulle kunna tänka mig att vi skaffar en som andrabil, fast en svart! :)
Men man bör nog kolla var närmaste två tankställen för gas finns innan man väljer den 30' dyrare gasbilen, vi har 20 mackar i Stockholm där gas säljs och de har ett rykte om att krångla ofta..
Läsa fler liknande inlägg?
Läs om Volkswagen, mina andra Biltester eller allt inom Fordon?
Det här är ju helt fantastiskt. Skulle jag gå och hämta ut en sån här på firman och ha som andrabil så skulle den kosta totalt 1500-2000 kr / månad att ha, inkl allt. Det är svårslaget.
Du det var göörbilligt ju, ett alternativ till att byta till dieselbrännare (om du nu inte gjort det än?).
Reg.Nr 997 var rätt passande med tanke på ljudet :)
Nej, vi behöver ju fortfarande en stor familjebil, så den här är inget alternativ som endabil. Och att köpa den här och ha kvar Passaten blir också för dyrt. Det verkliga alternativet är nog att skaffa en billigare dieselbil och sen eventuellt en sån här vid sidan av.
Slarvigt skrivet av mig, menade denna plus behålla nuvarande V6:a men du har säkert rätt att två bilar blir dyrare än ett byte till dieselpassat.
Fy! Usch, tvi och blä!
Jag fullkomligt avskyr den där modellen. För det första så är den ful som stryk, hur tänkte VW egentligen? Seat (Mii) och Skoda (Citigo) ser iaf bra ut.
Totalt värdelösa stolar där man sitter obekvämt hur man än försöker.
Törstig utav bara (valfri svordom) drog lätt 1/4 tank på 8 mils motorvägskörning i 110.
Det är ungefär så jag upplever UP!
Förhoppningsvis så kommer jag aldrig mer köra en sådan, kan väl tillägga att det var en 2 dörrars bensinare, dvs samma motor som nämns i detta inlägg men inte ombyggd.
En sån där sak borde endast finnas i storstäder och inte vistas utanför
UP! är inte riktigt din favorit om man översätter lite diplomatiskt ;)
Nej, jag gillar inte småbilar alls. Polo och A1 är gränsfall, bara man slipper sitta bak.. JAg rä dessutom 178 lång så du borde sitta sämre än mig i bilen tycker jag :p
Jag personligen är överförtjust i jättebilar. Min Passat är i minsta laget. Hellre en A6 eller 5-serie. Men jag tycker ändå småbilar har sin charm, framförallt som pendlings- och stadsbilar. Polo är ganska skojig att köra jämfört med en Passat, även med de lite svagare motorerna.
Kör du småbilarna långa sträckor på motorväg kan jag tänka mig att de drar rätt mycket, eftersom de får jobba på maximal kapacitet hela tiden. Det är helt enkelt inte vad de är till för.
Jag kunde lätt tänka mig en sån här liten skrutt som en andrabil till och från jobbet bredvid exempelvis en A6:a som man har som familjebil och för långresor.