Skodatrions mest "ruffiga" bil är utan tvekan den korta och kantiga Skoda Yeti AllDrive. Även denna bil har samma motor, växellåda och färd som de tidigare testade hög-Skodorna.
Även om Yeti har samma TDI 140 diesel och DSG6 så känns drivlinan annorlunda i denna bil. Motorn låter mer som en lastbilsdiesel, kanske är bilen sämre isolerad?
Jag hittade ingen bra sittställning alls i Yeti, ville ha ratten närmare mig men det gick inte utan ryggstödet fick rattas upp helt upprätt.
Yeti är kort och hög och har därför den sämsta komforten av dessa tre Skodor men samtidigt känns den mer "terräng" fast den har samma markfrigång som Scout (Superben är lägst).
Yeti har en "Off Road" knapp och assisterar när det går brant utför.
Vill du läsa mer om denna funktion så rekommenderar jag inläggen om Amarok och Tiguan. Jag körde båda utanför vägen med just denna OFF-ROAD knapp aktiverad.
Baksätet var rejält trångt om jag satt bakom mina 186 cm.
Bagageutrymmet kändes lite skumt och hela bilen påminner lite om en Engelsk terrängbil.
Snabba Fakta:
Tjänstevikt: 1555 kg
Dragvikt B/Max: 1400/2000 kg
Skatt: 3512 Kr
Förbrukning: 0,65 l/mil
Grundpris: 280.400:- (TDI 140, DSG, Dragkrok)
Snabba Summeringar:
Småtuff och lite ovanlig design
Samma markfrigång som Scout
Sämre isolering
Ger kort kaross bättre terrängegenskaper?
Struttigare på vägen än de andra två
Lite svårt att se vem den riktar sig till?
Tror Skoda blir väldigt stolta om deras Jeti förknippas med engelska terrängbilar haha /B1
Ja det tror jag med! :D